Úlevy pro zboží z Číny skončí. Objednávky z čínských e-shopů ale nemusejí podražit

AliExpress, největší čínské a světové on-line tržiště

AliExpress, největší čínské a světové on-line tržiště Zdroj: shutterstock

Levné nákupy na čínských e-shopech v polovině příštího roku mají skončit. Začne platit zákon, podle něhož musejí zákazníci i za nejmenší balíčky z Číny platit DPH a odvádět clo. Opatření má narovnat konkurenční prostředí a podpořit domácí výrobce. Čínský obr Alibaba však našel způsob, jak svým zákazníkům ušetřit placení daní a celních poplatků: staví evropskou síť skladů a prodejen. Snaha o podporu evropských obchodníků se tak může minout účinkem.

Když Ladislav Klimeš, podnikatel v oblasti videopřenosů, potřebuje nakoupit drobné příslušenství k technice, zadá si do vyhledavače adresu největšího čínského a světového on-line tržiště Aliexpress. „Aliexpress volím v okamžiku, kdy pořízení nějakého zboží plánuji s větším předstihem a nepotřebuji ho velmi rychle,“ vysvětluje. Důvodem není jen cena, ale i dostupnost potřebného zboží v místních obchodech.

„V okresním městě, ve kterém působím, toto zboží nebývá dostupné skladem a obchody v rámci Česka velmi často dodávají shodné zboží s tím, které můžu na Aliexpressu objednat sám,“ vysvětluje podnikatel, který letos na stránkách Aliexpress utratil kolem pěti tisíc korun. „V tomto roce došlo v souvislosti s pandemickou situací k velkému výkyvu – redukci investic celkově, ale dříve jsem mohl podobnou sumu utratit měsíčně,“ o dhaduje Klimeš.

V průběhu loňského roku dopravila Česká pošta zákazníkům téměř sedmnáct milionů balíčků z Číny v hodnotě do 22 eur, zhruba 580 korun. Mezi nejžádanější zboží patřila drobná elektronika, papírnictví nebo výrobky galanterie. Vysoký zájem o čínské drobnosti je často motivován nízkou cenou a dopravou zdarma.

Klienti České spořitelny utratí měsíčně na Aliexpressu kolem dvou milionů eur, z čehož se 92 procent nákupů podle největší české banky pohybuje pod hodnotou 22 eur. Nad ní by už zákazník ze zásilky musel odvést DPH a clo. Daňové osvobození pro malé zásilky má však skončit.

Klimeš se na chystanou celní změnu částečně připravil – má vytipované místní obchody, které nabízejí požadovaný druh zboží za přijatelné ceny. „Někt

eré věci ale budu dál objednávat na Aliexpressu, protože jsou natolik specifické, že je do Česka mohou dovážet tak dva či tři obchody, kde často mívají problém s dostupností ve skladu,“ vysvětluje Klimeš.

Pokud si v budoucnosti objedná výrobek do 22 eur, bude pravděpodobně muset doplatit nejen daň, ale i celní poplatek. „Zrušení výjimky prodraží nákup drobného zboží o DPH ve výši 21 procent a navíc ještě o cenu celního prohlášení, která je v těchto případech vyšší než cena samotného zboží,“ vysvětluje Luděk Procházka, šéf společnosti Gerlach, která poskytuje celní služby. 

K vyšší ceně se přidává možné zdržení při doručování. Celní řízení totiž může dobu dodání značně prodloužit. „Dnes celní úřad úderem jednoho razítka vyclí veškeré zboží nízkých hodnot z jednoho dopravního prostředku, tedy třeba stovky zásilek najednou. Nově bude zapotřebí na každou jednotlivou zásilku vystavit celní prohlášení,“ vysvětluje Procházka.

Cena dopravy roste

Konečnou cenu čínských balíčků může do budoucna ovlivnit také rostoucí cena dopravy způsobena omezením leteckých spojů v důsledku koronakrize. „Odhaduje se, že zhruba sedmdesát procent zboží se před covidem dopravovalo letecky jako dokládkový objem na pasažérských letech, které byly v březnu až květnu prakticky zrušené,“ konstatuje Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky.

Návrat letecké dopravy na předkrizovou úroveň je přitom pomalý. V důsledku toho se zahraniční prodejci snaží hledat levnější alternativní trasy a způsoby dopravy. „Již nyní pozorujeme nebývalý nárůst poptávky po sice dvakrát pomalejší, ale o polovinu levnější dopravě po železnici,“ říká. V případě, že chce zákazník dopravit zboží rychleji, už teď si musí připlatit. „Ceny leteckého dovozného z Číny oproti konci loňského roku vzrostly trojnásobně,“ konstatuje Rožek.

Podle odborníka existuje několik možných scénářů vývoje. V příznivém případě se letecká doprava rychle vrátí na původní objemy, a znovu tak ovládne trh s doručováním balíčků z Číny. „Může také dojít k propadu poptávky a pak by se asi podstatná část neurgentních zásilek vrátila pokorně na moře, kde se dá zajistit prakticky jakýkoli objem za relativně stálé a nízké přepravní ceny,“ popisuje druhý extrém.

Místní obchody jsou skeptické

Evropské opatření má za cíl přinést z výběru DPH až sedm miliard eur a zároveň narovnat podnikatelské prostředí. „Vzhledem k tomu, že většina zboží, které přichází z Číny do Evropy, nepodléhá na rozdíl od výrobků z Unie základní sazbě DPH, musel by český výrobce nabídnout o 21 procent nižší cenu než jeho čínský konkurent, aby byla konečná cena pro zákazníka v ČR srovnatelná, což se neděje,“ uvádí Petr Vondraš. Manažer daňového oddělení společnosti BDO tak vysvětluje, proč řada zákazníků dává přednost čínským e-shopům.

Místní obchodníci však bývají k vlivu nové legislativy na čínskou konkurenci skeptičtí. „Míra změny způsobené novým zákonem bude nejvíce záviset na důslednosti úřadů při vymáhání zákonů, a to jak v případě přímých dovozů z Číny, tak i v případech, kdy je zboží dodáváno ze skladů čínských e-shopů na území EU,“ domnívá se Jiří Ponrt, finanční ředitel Alza.cz.

Alza přitom čínský Aliexpress nepovažuje za přímou konkurenci. „Pro zákazníky je zásadní rychlost doručení, kvalitní a přehledný web, možnost reklamace, záručního i pozáručního servisu nebo nonstop zákaznická podpora – to vše čínské e-shopy na takové úrovni jako lokální prodejci většinou nabídnout nedokáží,“ myslí si Ponrt.

Podobný názor zastává Jakub Skácel, obchodní ředitel textilní galanterie Stoklasa. „Zboží z textilní galanterie většinou potřebují zákazníci hned a v dobré kvalitě, takže čekání na občas nejistou dodávku z Číny volí jen málokterý z nich,“ vysvětluje.

I tak ale po zavedení cla a DPH na drobné čínské zboží očekává mírné zvýšení poptávky u sezónního zboží, které zákazníci nakupují i dlouho dopředu, a proto nyní někdy volí čínské e-shopy. „Větší zájem očekáváme u módních doplňků nebo u kreativního a dekoračního zboží, jako jsou svatební a vánoční dekorace a další sezónní výzdoba,“ předvídá. 

Aliexpress vrací úder

Otázkou zůstává, zda nárůst cen čínského zboží a poptávky po místních alternativách skutečně nastane. Čínští dodavatelé totiž mohou své zákazníky před celními poplatky ochránit otevřením vlastní kamenné prodejny nebo výdejního skladu v Evropě. Například Alibaba už začala budovat vlastní síť evropských skladů a loni otevřela první evropskou kamennou prodejnu u Madridu. Evropské zákazníky už delší dobu obsluhuje z lokálních skladů také čínský prodejce dálkově řízených modelů Hobbyking.

Česká republika se také stala vyhledávaným místem pro skladování, kompletaci, balení a distribuci zboží. „V Česku je Aliexpress zastoupen logistickým centrem v Jenči u Prahy,“ upozorňuje mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro. Zrušení celní výjimky tak podle něj k poklesu poptávky po zboží z třetích zemí nepovede.

„U malých zásilek se ale omezí prostor pro obcházení DPH fiktivním podhodnocením ceny drobného zboží a pro dotování dopravy do EU. Zboží z distribučních center bude také pod větší kontrolou tuzemských úřadů,“ dodává.

Česká pošta navíc začátkem listopadu navázala s Aliexpressem dlouhodobou spolupráci. Během největší čínské slevové akce 11. listopadu se pošta zavázala doručit desítky tisíc zásilek čínského e-shopu pro české zákazníky v co nejkratší dodací době, typicky do dvou týdnů.

Zásilky bude distribuovat belgický sklad Aliexpressu, takže nebudou zatíženy dodatečnou daní ani clem. Podle Rožka ze Svazu spedice a logistiky může být zájem českých zákazníků značný. „Pokud bude Aliexpress nabízet českým zákazníkům levné dodávky ze svého e-shopu prstřednictvím České pošty, tak ji zahltí,“ varuje.