Velmoc firemních kurzů. V Česku jimi prošlo víc zaměstnanců než v okolních státech

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Mezi pěti zeměmi EU, kde navštěvuje firemní kurzy nejvíce zaměstnanců, nechybí Česko. 

V Evropské unii absolvovala v roce 2016 školení v rámci své práce necelá třetina zaměstnanců. Firemní kurzy jsou nejrozšířenější v Nizozemsku, kde se jich účastnilo 61 procent zaměstnanců. Uvádí to v nově zveřejněné zprávě Eurostat. Česko se v žebříčku umístilo se 46 procenty školených zaměstnanců výše než všichni jeho sousedi. V tuzemsku jsou zhruba čtyři miliony zaměstnanců. Zveřejněná data tak můžou představovat hrubým odhadem 1,8 milionu kurzů.

Lidi z oboru žebříček nepřekvapil. „Češi jsou obecně velmi vzdělaní a naše chuť do dalšího vzdělávání je nadstandardně vysoká,“ míní Pavel Cahlík, manažer z největší soukromé vzdělávací skupiny Edua Group. Vítězslav Bican, předseda Asociace jazykových škol a ředitel školy Channel Crossings připomíná, že v Česku je vzdělávání oblíbeným zaměstnaneckým benefitem. „Co se týká jazyků, motivace je jasná. Jsme exportní ekonomika a s češtinou si nevystačíme. Navíc jazykové vzdělávání ve státním školství není na nejlepší úrovni, a tak se to dohání při zaměstnání,“ říká Bican.

Podle ředitelky personální společnosti ManPower Group v Česku Jaroslavy Rezlerové může mít vliv i to, že u nás nejsou volní pracovníci s potřebnou kvalifikací. „Podle našeho průzkumu nemůže 30 procent českých zaměstnavatelů obsadit volná pracovní místa. V tomto pociťujeme v Česku velký tlak,“ uvádí Rezlerová. „Je to velmi dobrá zpráva, která ukazuje, že si firmy a veřejný sektor uvědomily, jak je důležité se v dnešní době zaměřit na neustálý rozvoj zaměstnanců,“ dodala k žebříčku Rezlerová.

Je přitom pravděpodobné, že byznys s firemními kurzy dál poroste. „Existuje hodně firem, které do dalšího vzdělávání zaměstnanců investují jen málo. V jazycích je potenciál určitě, to cítíme u našich klientů, kteří postupně zakázky rozšiřují,“ uvádí Bican. Podíl zaměstnanců, kteří prošli firemním školenímPodíl zaměstnanců, kteří prošli firemním školením|Eurostat

Generální ředitel Edua Group David Vrba vidí velký prostor pro růst celoživotního vzdělávání u manažerů a manažerek ve věku 45 až 50 let. „Dřív stačilo vystudovat vysokou školu, člověk s tím vystačil patnáct dvacet let. To dnes absolutně neplatí,“ uvádí Vrba. Celoživotní vzdělávání je podle něj nutnost, v České republice obzvlášť. „Více než 30 procent HDP Česka je tvořeno průmyslem a manuální prací. Přesně to z nás dělá kandidáta na zemi, která by měla celou svoji populaci přeškolit,“ věří Vrba.

Školení zaměstnanců mimo Prahu podporují už od roku 2009 projekty z evropských fondů a státního rozpočtu, přispívají až na 85 procent nákladů. I to může být pro oblibu školení významné. Aktuální dotační projekt POVEZ II je plánovaný od roku 2015 do roku 2020 a bylo v něm celkem k dispozici 3,5 miliardy korun. Jestli bude možnost podpořit firemní vzdělávání z evropských peněz i v příštích letech, není jasné, strukturální fondy patrně zeštíhlí.