Zákazník utratí více tam, kde je to hezké | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Zákazník utratí více tam, kde je to hezké

Daniel Novák

Od obchodních center přes řeznictví až po hospody se Českem valí vlna rekonstrukcí. Staré prodejny dostávají novou podobu. Mění se design interiérů, vybavení i technologie. Celkové investice se počítají v miliardách korun.

V retailu se proměňují už i poslední výspy „předlistopadového“ interiérového designu, který dlouho převládal například v řeznictvích a uzenářstvích. Důvod je prostý. Zákazníci v příjemnějším prostředí více utrácejí.

„Úroveň interiérů v českých obchodech se za posledních deset let výrazně změnila. Většina majitelů pochopila, že nákupní prostředí, a hlavně in-store design hrají při nakupování a vytváření loajality významnou roli. Interiéry se konečně začínají stávat prostředím pro lidi, a ne pro zboží,“ říká podnikatel Radomír Klofáč. Jeho firma Moris design patří mezi lídry ve vytváření komerčních interiérů.

Na špici jsou podle odborníků obchody s módou. Například skupina Premium Fashion Brands při budování nové tváře svých obchodů Beltissimo spolupracovala dokonce s první dámou tuzemské architektury Evou Jiřičnou.

Pandoru nově podporuje britská hvězda. Podívejte se na výrobu klenotů pro dánský šperkařský řetězec

Pozadu nezůstávají ani další hráči. Nové designové a funkční prvky zkouší ve své nové vlajkové prodejně v centru Prahy řetězec Tchibo. Ve srovnání se svými obchody v nákupních centrech tam výrazně posílil kavárenskou část.

„Poprvé se v České republice prezentujeme jinak, než jak jsou naši zákazníci zvyklí. Běžně jsou u nás místa na sezení součástí prodejní plochy, zde jsme prostor kavárenské části definovali nově, je opticky oddělen od zbytku obchodu a nabízí tak zákazníkům pocit většího soukromí,“ popisuje nový koncept manažer Tchibo Milan Futera. Novou prodejnu ozvláštňuje speciální segmentové osvětlení, bodová světla a digitální cenovky.

Změny zasáhly i další segmenty maloobchodu. Kompletně se přestavělo více než pět set prodejen sítě drogerií Teta. Změnilo se v nich všechno. Od nového designu přes nové regály a osvětlení až po další stavební úpravy včetně podlah.

Architekti v putyce. Přibývá hospod, které se pyšní moderním designem

„V rámci redesignu drogerií Teta se nezměnil jen samotný interiér, ale i sortiment a uspořádání prodejen. Všechny tyto složky se promítly do růstu tržeb o dvacet až třicet procent. Díky remodelingu lidé nakupují více kategorií a do prodejen jsme přilákali nové typy zákazníků,“ říká marketingový šéf řetězce David Vejtruba.

Podle odborníků na tom byly s designem dlouho na štíru technologické společnosti. „Začínají však již uvažovat tak, aby technika sloužila lidem, a nikoli obráceně. Proto začínají jejich prodejny vypadat přívětivě a používá se zde například zeleň a dřevo, což před deseti lety nebylo v technologických prodejnách naprosto možné. Stejné je to i s bankami, které se již nechtějí tvářit jako úřady, ale jako prostředí, kde se odehrávají příjemné věci,“ dodává Radomír Klofáč z Moris designu.

Designové chlebíčky

Proměny zasahují i ty části retailu, které dosud výraznějším změnám odolávaly. Příkladem jsou řeznictví a uzenářství.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15
fotoRoční předplatnéod 1899 Kč
foto

Roční rozšířené předplatné E15 Premium

Získáte cenově nejvýhodnější roční printové předplatné magazínů E15 Premium, zaměřené na témata z oblasti ekonomiky a byznysu. Více o magazínech E15 Premium zde.

Podmínky pro dodávku periodického tisku formou předplatného zde.
fotoČtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoMěsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce objednávejte zde
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!