Zákazník utratí více tam, kde je to hezké

Lidl

Lidl Zdroj: Lidl

Řeznictví Múúú
Řeznictví Múúú
Řeznictví Múúú
Řeznictví Múúú
Albert v Centru Chodov
18
Fotogalerie

Od obchodních center přes řeznictví až po hospody se Českem valí vlna rekonstrukcí. Staré prodejny dostávají novou podobu. Mění se design interiérů, vybavení i technologie. Celkové investice se počítají v miliardách korun.

V retailu se proměňují už i poslední výspy „předlistopadového“ interiérového designu, který dlouho převládal například v řeznictvích a uzenářstvích. Důvod je prostý. Zákazníci v příjemnějším prostředí více utrácejí.

„Úroveň interiérů v českých obchodech se za posledních deset let výrazně změnila. Většina majitelů pochopila, že nákupní prostředí, a hlavně in-store design hrají při nakupování a vytváření loajality významnou roli. Interiéry se konečně začínají stávat prostředím pro lidi, a ne pro zboží,“ říká podnikatel Radomír Klofáč. Jeho firma Moris design patří mezi lídry ve vytváření komerčních interiérů.

Na špici jsou podle odborníků obchody s módou. Například skupina Premium Fashion Brands při budování nové tváře svých obchodů Beltissimo spolupracovala dokonce s první dámou tuzemské architektury Evou Jiřičnou.

Pozadu nezůstávají ani další hráči. Nové designové a funkční prvky zkouší ve své nové vlajkové prodejně v centru Prahy řetězec Tchibo. Ve srovnání se svými obchody v nákupních centrech tam výrazně posílil kavárenskou část.

„Poprvé se v České republice prezentujeme jinak, než jak jsou naši zákazníci zvyklí. Běžně jsou u nás místa na sezení součástí prodejní plochy, zde jsme prostor kavárenské části definovali nově, je opticky oddělen od zbytku obchodu a nabízí tak zákazníkům pocit většího soukromí,“ popisuje nový koncept manažer Tchibo Milan Futera. Novou prodejnu ozvláštňuje speciální segmentové osvětlení, bodová světla a digitální cenovky.

Změny zasáhly i další segmenty maloobchodu. Kompletně se přestavělo více než pět set prodejen sítě drogerií Teta. Změnilo se v nich všechno. Od nového designu přes nové regály a osvětlení až po další stavební úpravy včetně podlah.

„V rámci redesignu drogerií Teta se nezměnil jen samotný interiér, ale i sortiment a uspořádání prodejen. Všechny tyto složky se promítly do růstu tržeb o dvacet až třicet procent. Díky remodelingu lidé nakupují více kategorií a do prodejen jsme přilákali nové typy zákazníků,“ říká marketingový šéf řetězce David Vejtruba.

Podle odborníků na tom byly s designem dlouho na štíru technologické společnosti. „Začínají však již uvažovat tak, aby technika sloužila lidem, a nikoli obráceně. Proto začínají jejich prodejny vypadat přívětivě a používá se zde například zeleň a dřevo, což před deseti lety nebylo v technologických prodejnách naprosto možné. Stejné je to i s bankami, které se již nechtějí tvářit jako úřady, ale jako prostředí, kde se odehrávají příjemné věci,“ dodává Radomír Klofáč z Moris designu.

Designové chlebíčky

Proměny zasahují i ty části retailu, které dosud výraznějším změnám odolávaly. Příkladem jsou řeznictví a uzenářství.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!