Zákazník utratí více tam, kde je to hezké | E15.cz

Zákazník utratí více tam, kde je to hezké

Daniel Novák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Od obchodních center přes řeznictví až po hospody se Českem valí vlna rekonstrukcí. Staré prodejny dostávají novou podobu. Mění se design interiérů, vybavení i technologie. Celkové investice se počítají v miliardách korun.

V retailu se proměňují už i poslední výspy „předlistopadového“ interiérového designu, který dlouho převládal například v řeznictvích a uzenářstvích. Důvod je prostý. Zákazníci v příjemnějším prostředí více utrácejí.

„Úroveň interiérů v českých obchodech se za posledních deset let výrazně změnila. Většina majitelů pochopila, že nákupní prostředí, a hlavně in-store design hrají při nakupování a vytváření loajality významnou roli. Interiéry se konečně začínají stávat prostředím pro lidi, a ne pro zboží,“ říká podnikatel Radomír Klofáč. Jeho firma Moris design patří mezi lídry ve vytváření komerčních interiérů.

Na špici jsou podle odborníků obchody s módou. Například skupina Premium Fashion Brands při budování nové tváře svých obchodů Beltissimo spolupracovala dokonce s první dámou tuzemské architektury Evou Jiřičnou.

Pozadu nezůstávají ani další hráči. Nové designové a funkční prvky zkouší ve své nové vlajkové prodejně v centru Prahy řetězec Tchibo. Ve srovnání se svými obchody v nákupních centrech tam výrazně posílil kavárenskou část.

„Poprvé se v České republice prezentujeme jinak, než jak jsou naši zákazníci zvyklí. Běžně jsou u nás místa na sezení součástí prodejní plochy, zde jsme prostor kavárenské části definovali nově, je opticky oddělen od zbytku obchodu a nabízí tak zákazníkům pocit většího soukromí,“ popisuje nový koncept manažer Tchibo Milan Futera. Novou prodejnu ozvláštňuje speciální segmentové osvětlení, bodová světla a digitální cenovky.

Změny zasáhly i další segmenty maloobchodu. Kompletně se přestavělo více než pět set prodejen sítě drogerií Teta. Změnilo se v nich všechno. Od nového designu přes nové regály a osvětlení až po další stavební úpravy včetně podlah.

„V rámci redesignu drogerií Teta se nezměnil jen samotný interiér, ale i sortiment a uspořádání prodejen. Všechny tyto složky se promítly do růstu tržeb o dvacet až třicet procent. Díky remodelingu lidé nakupují více kategorií a do prodejen jsme přilákali nové typy zákazníků,“ říká marketingový šéf řetězce David Vejtruba.

Podle odborníků na tom byly s designem dlouho na štíru technologické společnosti. „Začínají však již uvažovat tak, aby technika sloužila lidem, a nikoli obráceně. Proto začínají jejich prodejny vypadat přívětivě a používá se zde například zeleň a dřevo, což před deseti lety nebylo v technologických prodejnách naprosto možné. Stejné je to i s bankami, které se již nechtějí tvářit jako úřady, ale jako prostředí, kde se odehrávají příjemné věci,“ dodává Radomír Klofáč z Moris designu.

Designové chlebíčky

Proměny zasahují i ty části retailu, které dosud výraznějším změnám odolávaly. Příkladem jsou řeznictví a uzenářství.

Přístup k veškerému digitálnímu obsahu

Předplatit E15 Premium

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah