Obchody na jeden den. Krátké pronájmy ve stylu Airbnb pronikají i do byznysu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Pop-up obchod.
Pop-up restaurace a bar.
Pop-up obchod v USA.
4
Fotogalerie

Do České republiky se ze světa šíří nový typ krátkodobých pronájmů ve stylu Airbnb, zaměřených však na komerční prostory. O jednom z největších dočasných projektů se jedná v Praze u Masarykova nádraží.

Podobně jako krátkodobé pronájmy bytů prostřednictvím platforem typu Airbnb pronikají krátké nájmy také do retailu, reklamy a organizace firemních akcí. Ve světě rozšířený fenomén takzvaných pop-up prostor se začíná uchytávat též v České republice. Nabídku od několika dní do několika měsíců využívají globální značky i hipsterské podniky.  

Velký pop-up projekt připravují aktuálně v Praze lidé kolem urbanistické organizace Resite. Bude to dočasný kulturní prostor, kde bude mít místo rovněž pouliční gastronomie.

O bližších detailech zatím mluvčí Resite Radka Ondráčková mluvit nechtěla s tím, že se celá věc teprve chystá. Podle informací serveru E15.cz je však ve hře pozemek u Masarykova nádraží, kde bude v budoucnu skupina Penta stavět novou čtvrť. „Je to pro nás seriózní téma, bavíme se o tom s šéfem Resite Martinem Barrym, rozhodnuto ale ještě není,“ sdělil mluvčí Penty Ivo Mravinac.

„Výnosnost je vyšší proti běžným dlouhodobým pronájmům o zhruba čtyřicet až šedesát procent. Ale vždy záleží na lokalitě a kvalitě daného prostoru. Zároveň je třeba vzít v úvahu, že tyto pronájmy jsou skutečně krátkodobé a víceméně nárazové, takže vyšší výnosnost kompenzuje období dočasné neobsazenosti,“ řekl Jakub Holec, šéf poradenské společnosti 108 Agency, která pro krátkodobé pronájmy nedávno založila realitní start-up nazvaný The Prostor.

Důvodů pro krátkodobé pronájmy komerčních prostor může být celý řada. Velké značky v originálních prostorech uvádějí například nové kolekce nebo řady svých výrobků. Další obchodníci si tak zase testují poptávku v nové lokalitě. E-shopy využívají pop-up obchody pro živou prezentaci zboží.

Za rostoucí poptávkou po pop-up prodejnách jsou také rostoucí nájmy v retailu. „Nájemci jsou stále více opatrní, aby se neupsali do dlouhodobého nájemního vztahu, který nebude profitabilní. Umí si spočítat, že zřízení, vybavení a uvedení do provozu maloobchodní jednotky je vyjde na několik milionů korun a to je pro začínající retailery opravdu velké sousto,“ uvedl zakladatel projektu Dejsiprostor Ivo Suchomel, který ke krátkodobým pronájmům přešel z velké konzultantské firmy Cushman & Wakefield.

Pop-up projekty se objevují i mimo Prahu. Jedním z celorepublikových průkopníků je projekt Sdílko z moravskoslezské Kopřivnice, který již expandoval i do Ostravy-Poruby. V modulech od vizovické firmy Koma Modular se na náměstích měst střídali obchodníci i výrobci. Od producenta klobouků přes výrobce hraček a koloběžek až po pekaře s banánovým chlebem.    

Například obchod v pražských Vinohradech v Krymské ulici známé pouličním festivalem si lze pronajmout od dvou tisíc korun za den. Stylově opravená nádražní hala v Bubnech je k mání za pět tisíc a den. Zrenovovanou industriální halu ve Vysočanech si lze pronajmout od dvaceti tisíc korun denně.