Brusel chystá novou definici osobních údajů. Ta ztíží cílenou reklamu

Evropská unie, Brusel.

Evropská unie, Brusel. Zdroj: Jan Sedlak

V Evropské unii se připravuje zásadní změna přístupu k osobním údajům na internetu, která zkomplikuje byznys e-shopům, vyhledávačům, reklamě i on-line marketingu. V unii totiž rostou obavy z narušování soukromí prostřednictvím takzvaných cookies. To jsou malé soubory dat, které z internetových stránek odesílají informace o chování uživatele na cizí server. Podle připravované úpravy budou cookies považovány za osobní údaje, takže se zpřísní nakládání s nimi.

„Celkový dopad všeho uvedeného může být v rozsahu malých jednotek milionů nebo také desítek až stovek milionů korun ročně. Tento hodně široký interval závisí zcela na konkrétním znění výsledného nařízení,“ uvedl Michal Feix, ředitel pro právní otázky v největším českém vyhledávači Seznam. cz.

Stávající unijní směrnice o ochraně dat si s cookies nevědí rady. „Za dvacet let od chvíle, kdy tato směrnice vstoupila v platnost, se digitální svět přirozeně výrazně posunul, co se týče technologické úrovně i množství informací, které dokáže integrovat a sdílet. Spolu s tím vyvstala nutnost nově definovat ochranu dat, se kterými je na internetu nakládáno,“ uvedl Petr Kališ, partner advokátní kanceláře CHSH Kališ & Partners.

V elektronické branži se připravované změny bedlivě sledují. Změna totiž kromě dodatečných nákladů může ovlivnit například zisky z prodeje reklamy. Pomocí cookies se často prodává reklama cílená na konkrétního člověka podle toho, co na internetu vyhledává. „Reklamní byznys se bez možnosti cílit reklamní kampaně reálně posune o několik let zpátky,“ dodal Feix ze Seznamu.

Cookies také pomáhají zaznamenat položky v nákupních košících e-shopů nebo zachovávat přihlášení uživatele k emailu nebo sociální síti.

Češi souhlas s cookies neřeší

V tuzemském internetovém světě se informování uživatelů o používání cookies příliš nenosí. Povinnost informovat o užívání těchto souborů sledujících aktivitu jednotlivých uživatelů na internetu a využívaných například v reklamě nebo e-shopy přitom ukládá zákon. Informaci musí minimálně vyvěsit na web, nové evropské směrnice však vyžadují zavedení aktivního souhlasu s instalací cookies do zařízení.

„Plnění povinností ve vztahu k využívání takzvaných cookies obecně není mezi českými provozovateli webových stránek na adekvátní úrovni. Standardem je spíše opak, kdy o cookies nejsou dostupné žádné informace, tím méně pak není vymáhán souhlas s jejich využíváním,“ napsal v bulletinu Úřadu pro ochranu osobních údajů František Nonnemann, ředitel odboru analýzy a zpracování informací. Za porušení předpisů o ochraně osobních údajů lze dát pokutu až deset milionů korun.

Tuzemský zákon o ochraně osobních údajů zatím výslovně nestanoví, že cookies lze považovat za osobní údaje. Úřad pro ochranu osobních údajů však již připustil, že osobním údajem být mohou, pokud lze prostřednictvím cookies určit konkrétní osobu. Nová pravidla připravovaná Evropskou unií již cookies do osobních údajů zahrnou. To zasáhne prakticky celý internetový byznys.

Ondřej Uhlíř, Webnode: Náklady budou pro nás hodně vysoké, odhadujeme je na stovky tisíc

„Pro plnohodnotné využití našeho webu jsou cookies nezbytné. Pokud dojde ke změnám v dosavadním způsobu regulace, budeme naše zákazníky edukovat, abychom mohli cookies využívat s jejich souhlasem,“ sdělila mluvčí největšího tuzemského e-shopu Alza.cz Šárka Jakoubková.

Například společnost Webnode, která provozuje stejnojmenný nástroj na tvorbu internetových stránek a e-shopů, už počítá s tím, že bude muset upravit celou platformu.

„Náklady budou pro nás hodně vysoké, odhadujeme je na stovky tisíc,“ reagoval Ondřej Uhlíř, šéf tuzemské části Webnode. Firma překope rovněž pravidla a obchodní podmínky pro desítky zemí, v nichž působí. Navíc bude muset také zaškolit obsluhu zákaznického centra.

Petr Kališ: Nová regulace pročistí internetový trh

Petr KališPetr Kališ|archiv

Připravovaná úprava pojetí osobních údajů na internetu, za které budou považovány i takzvané cookies, ovlivní pestré spektrum společností, které v on-line světě vydělávají. Problémy mohou mít časem hlavně menší hráči, říká Petr Kališ, partner v advokátní kanceláři CHSH Kališ & Partners.

E15: Jak ovlivní chystané změny reklamní branži?

Může to skutečně znepříjemnit například cross-selling a omezit prodej reklamy. Její zadavatelé se totiž budou více zajímat o to, kdo je cílovou skupinou, a jestli ten, kdo reklamu poskytuje, má splněné všechny zákonné parametry.

E15: Co to bude znamenat pro on-line svět?

Větší náročnost provozu. Bude nutné informovat uživatele stránek a získat jeho souhlas a také oznámit sběr dat u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Záleží však na tom, jak bude tato oznamovací povinnost dána. Pokud to bude širokým způsobem, může dojít až k absurdní situaci, kdy IP adresa každého, kdo se připojí na internetovou stránku by měla být vedená jako návštěvník a oznamovaná úřadu.

E15: Jaký by to mělo smysl?

Takovéto oznámení by úřadu sdělovalo, že s dotyčným návštěvníkem se pracuje pod ochranou osobních údajů. Úřad má pak právo přijít na kontrolu a ověřit si, jestli jsem údaje o návštěvníkovi nezneužil.

E15: Může to omezit internetový byznys?

Asi ne k omezení, ale může to přispět k čištění trhu. V on-line byznysu teď probíhá klasický přerod trhu, kdy větší hráči požírají ty menší. Pro menší je čím dál složitější na trh vstoupit a takováto povinnost vytvoří pro malé firmy ještě další bariéru navíc. Nebudou na to mít znalosti, aparát, budou mnohem více vystaveni rizikům selhání než velcí, kteří si to logicky lépe ohlídají. Když někdo bude chtít provozovat nějakou stránku, bude se jí muset více věnovat a ne, že si ji prostě nějak vypustí a nebude se o ni starat.

E15: Takže chystané legislativní změny jsou v souladu se zájmy velkých hráčů?

Z dlouhodobého pohledu možná ano. Z krátkodobého pohledu ale možná budou ti první na ráně, kteří, když by se s tím nevypořádali, vystaví se riziku selhání. Protože když se takovýto zákon zavede, tak první, u koho se budou dělat kontroly, budou ti velcí. Bude to pro ně znamenat administrativní zátěž. Za pár let to ale logicky půjde proti těm menším, protože velcí nebudou mít jinou možnost než fungovat v souladu s předpisy.