Řemeslníci s certifikátem

Tradiční řemeslo, doložený původ, ruční práce, biokvalita či šetrnost k přírodě, to všechno jsou kritéria, za která si dnes lidé ochotně připlatí

Tradiční řemeslo, doložený původ, ruční práce, biokvalita či šetrnost k přírodě, to všechno jsou kritéria, za která si dnes lidé ochotně připlatí Zdroj: Repro Strategie

Tradiční řemeslo, doložený původ, ruční práce, biokvalita či šetrnost k přírodě, to všechno jsou kritéria, za která si dnes lidé ochotně připlatí. Jsou to i účinné argumenty pro marketing a propagaci.

Do systému značení Asociace regionálních značek je v současné době zapojeno téměř třicet českých regionů a několik stovek lokálních výrobců či poskytovatelů služeb například v oblasti Šumavy, Krkonoš, Beskyd, Moravského krasu, Orlických hor, Znojemska, Poohří, Kutnohorska a řady dalších oblastí.

Certifikáty regionálních produktů udělované asociací mohou být poměrně zajímavým marketingovým nástrojem zvláště pro menší lokální výrobce, zemědělce, řemeslníky či podnikatele ve službách a gastronomii. Označení Regionální produkt garantuje nakupujícímu původ výrobku v některém z českých regionů a jedinečnost, která může souviset například se specifickou regionální tradicí, použitím místních surovin či originálních výtvarných motivů nebo řemeslných postupů. Značka by měla zaručovat také kvalitu a šetrnost k životnímu prostředí.

Certifikát může získat i sériová produkce, ubytovací služby či zážitková turistikaCertifikát může získat i sériová produkce, ubytovací služby či zážitková turistika|Repro Strategie

Certifikace tak podporuje prodej výrobků a služeb, které vyhledává stále větší množství lidí. Milovníci řemeslných i potravinářských produktů s puncem ruční práce, otiskem tradičních řemeslných postupů či biokvality totiž zpravidla ocení jakýkoli nástroj, který dodá tomuto často poněkud nepřehlednému segmentu trhu na důvěryhodnosti.

„Problémem jsou levné nekvalitní produkty, které vazbu na region pouze deklarují a kvalitu se snaží jen napodobit,“ poukazuje na jeden z důvodů certifikace předsedkyně Asociace regionálních značek Kateřina Čadilová. Možnosti propagace a prezentace pak označení Regionální produkt rozšiřuje i pro samotné výrobce, mezi nimiž jsou často drobní řemeslníci, umělci či rodinné farmy s výrazně omezenými rozpočty na reklamu.

Jako ocenění

Podle Asociace regionálních značek získávají označení o regionálním původu zpravidla řemeslné výrobky, potraviny a zemědělské produkty, ale i přírodní produkty včetně čajů či bylin, přírodních stavebních materiálů či kosmetických produktů. Kritéria udělení značky přitom nepreferují jen tradiční řemesla a kusové rukodělné výrobky, při splnění příslušných podmínek získá certifikát i sériová produkce, ubytovací služby či zážitková turistika.

V seznamu certifikovaných značek z regionu Jeseník například najdete originální dřevěné Pišlické hračky, které v malé rodinné firmě vyrábí Václav Kvapil ze Staré Červené Vody. „Vydáváme knížky Pišlických příběhů pro děti a k nim vyrábíme a prodáváme dřevěné hračky. Ve spojení příběhů a hraček je naše koncepce jedinečná,“ vysvětluje Kvapil.

„Získání certifikátu Regionální produkt nám sice nijak razantně nezvýšilo prodeje, ale jsme rádi, že ho máme, je to pro nás otázka určité prestiže. Dobré je i to, že Asociace regionálních značek nás často i prostřednictvím svých partnerů zve na různé prodejní akce,“ dodává.

Certifikáty regionálních produktů udělované asociací mohou být poměrně zajímavým marketingovým nástrojem zvláště pro menší lokální výrobce, zemědělce, řemeslníky či podnikatele ve službách a gastronomiiCertifikáty regionálních produktů udělované asociací mohou být poměrně zajímavým marketingovým nástrojem zvláště pro menší lokální výrobce, zemědělce, řemeslníky či podnikatele ve službách a gastronomii|archiv

Z akcí typu nejrůznějších řemeslných jarmarků si malá firma musí vybírat, aby se jí účast vyplatila. Sdílí však zkušenosti řady podobných výrobců, podle nichž právě na podobných akcích lidé označení Regionální produkt zaznamenávají. „Značka pomáhá doložit původ a příběh vzniku našich výrobků, což zákazníka často zajímá,“ potvrzuje Kvapil.

Certifikát regionálního produktu nesou i drátenické výrobky Dany Frydrychové z Jedlí u Zábřehu na Moravě. „Certifikát vnímám jako jakési ocenění mé tvorby, její originality a kvality. A věřím, že označení vnímají pozitivně i moji zákazníci,“ říká Frydrychová.

Podle mluvčího Asociace regionálních značek Josefa Petra je systém značení účinným marketingovým nástrojem zejména díky své jednotné vizuální identitě, která umožňuje návštěvníkům regionů certifikované produkty snadno rozpoznat například na prodejních akcích, ale i v galeriích a obchodech. Platí to však nejen pro řemeslné výrobky, ale i pro lokální potraviny, pivo či víno.

Žít příběh kraje

O správu značky se v každé oblasti stará příslušný regionální koordinátor, který komunikuje s výrobci i zájemci o certifikát. O udělení pak rozhoduje certifikační komise sestavená z odborníků, zástupců regionálních institucí a samosprávy i samotných držitelů značky.

„Regionální produkty procházejí náročným certifikačním procesem, který jejich původ s jistotou zaručí,“ uvádí Josef Petr.

Regionální produkty procházejí náročným certifikačním procesem, který zaručí jejich původRegionální produkty procházejí náročným certifikačním procesem, který zaručí jejich původ|archiv

Kromě podpory a propagace značek od regionálních koordinátorů mohou držitelé certifikátů využít i servisu asociace. Na jejích internetových stránkách Regionalni-znacky.cz lze najít poměrně přehledný systém vyhledávání především podle jednotlivých regionů a dále pak v kategoriích produktů, služeb či zážitků.

„Značení je určeno návštěvníkům regionů, kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem, ale i místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat místní výrobce. Ti zase získají díky značce různé výhody, zejména jednotnou propagaci své produkce, nové kontakty a možnost nových forem spolupráce,“ upozorňuje na svém webu asociace.

Podporu certifikovaných podnikatelů zajišťuje i vydávání novin s názvem Doma v regionech, publikování příběhů jednotlivých značek v médiích, sociální sítě i zprostředkování účasti lokálních výrobců a poskytovatelů služeb na jednotlivých prodejních či prezentačních akcích. V jejich seznamu lze aktuálně najít například říjnový Novoměstský krajáč.

Na akci s podtitulem Podzimní výprava za bohatstvím našich regionů se v pražské Novoměstské radnici představili 22. října řemeslníci a farmáři ze všech regionů Čech, Moravy a Slezska.

Asociace regionálních produktů upozorňuje potenciální návštěvníky Novoměstského krajáče zejména na možnost nákupu řemeslných výrobků s vazbou na konkrétní regiony, ale i k získání tipů na netradiční zážitkovou dovolenou, informace o ekologickém a soběstačném životním stylu či setkání s lidmi, kteří se rozhodli žít příběh svého kraje.