Ceny potravin porostou i v příštím roce. Dražší bude zelenina, pečivo, mléčné výrobky i pivo

Potravinářští giganti se shodují na jednom: zdražování je nevyhnutelné.

Potravinářští giganti se shodují na jednom: zdražování je nevyhnutelné. Zdroj: Pexels

Očima guvernéra: Kdy skončí inflace?
Potravinářští giganti se shodují na jednom: zdražování je nevyhnutelné.
Potravinářští giganti se shodují na jednom: zdražování je nevyhnutelné.
Potravinářští giganti se shodují na jednom: zdražování je nevyhnutelné.
Potravinářští giganti se shodují na jednom: zdražování je nevyhnutelné.
7
Fotogalerie

Máslo v listopadu meziročně zdražilo o 27 procent a brambory o pět procent. A inflace požene ceny potravin ještě výš. Přední potravinářské firmy v Česku oslovené deníkem E15 potvrzují, že budou v příštím roce zdražovat. Od ledna ceny některých potravin vzrostou i o patnáct procent.

Podle listopadových dat Českého statistického úřadu vzrostly ceny zeleniny během měsíce zhruba o 4,2 procenta, z toho ceny brambor byly vyšší o 8,1 procenta. Nejvyšší růst ale zaznamenala cena másla, a to o 12,4 procenta. Sýry a tvarohy zdražily až o dvě procenta, podobně na tom bylo také ovoce a drůbeží maso.

Meziročně vzrostla cena másla k listopadu o 27 procent. Brambory byly letos oproti loňskému roku dražší o více než pět procent. Naopak o něco zlevnilo ovoce.

Švýcarská nadnárodní společnost Nestlé v prosinci upravila své ceníky u všech kategorií. „Výjimkou je Pet Food, kde došlo ke změně cen v říjnu,“ říká Robert Kičina, manažer korporátní komunikace Nestlé. Například čokoláda ORION 100g zdražila o čtyři procenta, čokoládové tyčinky o víc než 15 procent. Káva Nescafé Classic o 11 procent, Dolce Gusto přibližně o sedm procent.

„Nárůst cen komodit se nejvíce dotkl segmentu kávy, kde ceny arabiky a robusty vzrostly o desítky procent v důsledku sucha a mrazů v Brazílii a v důsledku vyšších cen dopravy. Klimatické změny způsobily také zvýšenou poptávku a následný růst cen u pšenice a kukuřice, které jsou hlavní složkou zejména cereálií. Výrazně vzrostla cena olejů, které se používají při výrobě široké škály potravin. Nedostatek cukru ovlivnil výrobu čokolád a sladkostí,“ vysvětluje Kičina.

Signály o prudkém nárůstu cen totiž přicházejí ze zemědělské výroby, tedy sektoru přímo navázaného na potravinářství. Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) v listopadu uvedla, že se ceny zemědělských produktů meziročně zvedly téměř o třetinu. Kromě obilovin a cukru rychle zdražovalo i maso.

Očima guvernéra: Kdy skončí inflace?

Video placeholde
Očima guvernéra: Kdy skončí inflace? • Videohub

Že je zdražování nevyhnutelné říkají i tuzemští zemědělci. Důvodem je raketový nárůst cen napříč segmenty – zdražují energie, paliva, obaly, ale i suroviny. „Výrobu nelze platit z vlastních peněz, k čemuž v řadě případů nyní dochází. Obzvlášť alarmující je situace v živočišné výrobě,“ říká prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

Agrární analytik Petr Havel proto ani v příštím roce nevidí mnoho prostoru ke zlevnění, ba naopak. „Očekávám, že v průběhu příštího roku se ceny potravin oproti letošnímu roku zvýší (jako celek, různě podle druhu komodit) dále o pět až 10 procent. Projeví se to v energeticky náročnějších provozech, jako je pekárenská výroba nebo produkce zeleniny a dalších komodit ve sklenících,“ říká Havel.

A jak vyplývá z ankety deníku E15 mezi potravinářskými firmami, prognózy o pokračujícím zdražování se v příštím roce nejspíš naplní.

Nové ceníky od ledna 2022 totiž hlásí například tuzemský koncern Agrofert, pod který spadají Kostelecké uzeniny nebo pekárenská firma Penam. „Konkrétní zdražení se odvíjí od náročnosti výroby daného oboru. Očekáváme cenový nárůst napříč naší potravinářskou divizí v rozmezí devíti až patnácti procent dle odvětví,“ říká za Agrofert manažerka komunikace a PR Adéla Čabayová.

Hlouběji do peněženky si Češi sáhnou i při nákupu mléčných výrobků. Největší česká mlékárna Madeta již na podzim oznámila, že zdraží ceny výrobků od ledna 2022 o dvě až tři procenta. Vedení mlékárny zároveň očekává, že kvůli všeobecnému zdražování klesne kupní síla v zemi. Předpokládá i konkurenční boj mezi českými mlékárnami a dovozem.

Zdražit plánuje začátkem roku 2022 také francouzský potravinářský gigant Danone, výrobce tradičních mléčných produktů Actimel, Activia nebo Danette, ale i rostlinných alternativ Alpro. „Úprava cen je již ve finální fázi připrav a komunikace se zákazníky. Dojde k ní napříč celým sortimentem, neboli mléčné výrobky i rostlinné alternativy,“ uvádí mluvčí Danone Katarína Palečková. Šéf českého Danone Marián Jánoš již v listopadu v rozhovoru pro E15 uvedl, že zvýšení cen by se mohlo orientačně pohybovat mezi pěti až osmi procenty.

Úprava cen nemine ani tuzemské pivovary. Budějovický Budvar zdraží od ledna příštího roku sudové pivo zhruba o tři procenta. V prvním čtvrtletí roku 2022 zdraží i balené pivo. Také Pivovary Staropramen již od ledna 2022 kalkuluje nové ceny. „V průměru se cena vybraných balených piv pro naše obchodní partnery zvýší zhruba o šest procent. Nealkoholického piva Staropramen Nealko se lednová úprava ceny nedotkne,“ říká mluvčí Staropramenu Denisa Mylbachrová.

Také Orkla Foods Česko a Slovensko, výrobce předpřipravených hotových jídel značky Hamé či Vitana, od ledna 2022 přistoupí k úpravě cen výrobků. Orientační částky či rozmezí ale firma neuvedla. „Snažíme se eliminovat cenové tlaky prostřednictvím vyjednávání s dodavateli a průběžnou optimalizací procesů ve výrobě. Nicméně nárůsty cen vstupních nákladů dosahují úrovně, kterou nelze těmito aktivitami plně pokrýt,“ tvrdí mluvčí Orkla Foods Milan Linka.