Světové vlády, lékaři, ale třeba také kuchaři se již pěknou řádku let snaží přimět lidi, aby jedli méně sladkého a omezovali cukr. Zatím nejúčinněji si v tomto ohledu počíná současná pandemie nového typu koronaviru. Uzavření obchodů, stadionů, kin a restaurací totiž způsobilo výrazný pokles poptávky i právě po cukru. Analytická a logistická společnost Czarnikow Group dokonce uvedla, že podobný pokles ve spotřebě cukru se stal naposledy před čtyřiceti lety.
I přes to, že se restriktivní opatření vůči novému typu koronaviru začínají ve většině států rozvolňovat, nikdo si zatím není jistý, za jak dlouho se bude poptávka po cukru, sladkostech a limonádách zotavovat. Společnosti jako Coca-Cola či Nestlé možná čekají těžší časy.
"Spotřeba cukrovinek a sladkých nápojů je většinou daleko vyšší mimo domov. Pokud půjdete například do kina je jasné, že si k filmu daleko spíše koupíte nějakou limonádu nežli sodovku," uvedl analytik společnosti Czarnikow Ben Seed.
Cukrovarnický průmysl byl však pod tlakem již před vypuknutím pandemie. Růst poptávky - do značné míry poháněný rozvojovými zeměmi - se v posledních letech zpomalil, protože zákonodárci z Jihoafrické republiky a Thajska zdanili sladké nápoje. Zdravotnické skupiny navíc nálehali na spotřebitele, aby omezovai cukry a sacharidy v důsledku stoupající obezity.
Jen v prvních třech dubnových týdnech klesly příjmy americké společnosti Coca-Cola o 25 procent. Společnost k tomuto uvedla, že dopad pandemie bude především ve druhém čtvrtletí tohoto roku významný. Stejná očekávání v následujících měsících má i konkurence v podobě PepsiCo. Společnost Czarnikow k tomu doplnila, že spotřeba cukru by letos globálně měla klesnout o 1,2 procenta na 169,9 milionů tun.
Pro cukr však existují i dobré zprávy. Uvolňování restrikcí po koronakrizi by mohlo opět přispět k zotavení sladkostí. Například americké ministerstvo zemědělství očekává, že se celosvětová spotřeba cukru vrátí v příštím roce k rekordnímu růstu poptávky o 3,6 procenta.