Koronavirová krize zmírnila poptávku po cukru. Jeho spotřeba po čtyřech dekádách klesne

Coca-cola naštvala environmentalisty. Společnost se odmítá vzdát jednorázových plastů.

Coca-cola naštvala environmentalisty. Společnost se odmítá vzdát jednorázových plastů. Zdroj: Reuters

Sfingy před závodem Sfinx v Holešově, podle nichž továrna dostala jméno
Obaly na želé bonbony Jojo Vexta
Výroba želé bonbonů Jojo Vexta
Želé bonbony
Výroba želé bonbonů
25
Fotogalerie

Světové vlády, lékaři, ale třeba také kuchaři se již pěknou řádku let snaží přimět lidi, aby jedli méně sladkého a omezovali cukr. Zatím nejúčinněji si v tomto ohledu počíná současná pandemie nového typu koronaviru. Uzavření obchodů, stadionů, kin a restaurací totiž způsobilo výrazný pokles poptávky i právě po cukru. Analytická a logistická společnost Czarnikow Group dokonce uvedla, že podobný pokles ve spotřebě cukru se stal naposledy před čtyřiceti lety.

I přes to, že se restriktivní opatření vůči novému typu koronaviru začínají ve většině států rozvolňovat, nikdo si zatím není jistý, za jak dlouho se bude poptávka po cukru, sladkostech a limonádách zotavovat. Společnosti jako Coca-Cola či Nestlé možná čekají těžší časy.

"Spotřeba cukrovinek a sladkých nápojů je většinou daleko vyšší mimo domov. Pokud půjdete například do kina je jasné, že si k filmu daleko spíše koupíte nějakou limonádu nežli sodovku," uvedl analytik společnosti Czarnikow Ben Seed. 

Cukrovarnický průmysl byl však pod tlakem již před vypuknutím pandemie. Růst poptávky - do značné míry poháněný rozvojovými zeměmi - se v posledních letech zpomalil, protože zákonodárci z Jihoafrické republiky a Thajska zdanili sladké nápoje. Zdravotnické skupiny navíc nálehali na spotřebitele, aby omezovai cukry a sacharidy v důsledku stoupající obezity. 

Jen v prvních třech dubnových týdnech klesly příjmy americké společnosti Coca-Cola o 25 procent. Společnost k tomuto uvedla, že dopad pandemie bude především ve druhém čtvrtletí tohoto roku významný. Stejná očekávání v následujících měsících má i konkurence v podobě PepsiCo. Společnost Czarnikow k tomu doplnila, že spotřeba cukru by letos globálně měla klesnout o 1,2 procenta na 169,9 milionů tun.

Pro cukr však existují i dobré zprávy. Uvolňování restrikcí po koronakrizi by mohlo opět přispět k zotavení sladkostí. Například americké ministerstvo zemědělství očekává, že se celosvětová spotřeba cukru vrátí v příštím roce k rekordnímu růstu poptávky o 3,6 procenta.