Miliardář Tkáč otevřel futuristický obchod s potravinami. Vypůjčil si robota od Ironmana

„Potraviny jsou tím správným místem, kde můžeme testovat robota,“ řekl miliardář Patrik Tkáč k nové prodejně potravin.

„Potraviny jsou tím správným místem, kde můžeme testovat robota,“ řekl miliardář Patrik Tkáč k nové prodejně potravin. Zdroj: Michal Smrčok, TREND

Pohled zvenčí na prodejnu potravin Od našich v Bratislavě.
Zákazníci se mohou těšit z futuristického konceptu, kde jim s nákupy pomáhá umělá inteligence.
Prodejna od miliardáře Tkáče se otevřela v listopadu.
Prodejna obsahuje vinný sklep.
K dostání jsou i vína z osobní sbírky podnikatele.
12
Fotogalerie

V Bratislavě se otevřela futuristická prodejna potravin Od našich, za kterou stojí slovenský miliardář Patrik Tkáč. Obchod testuje umělou inteligenci, která zákazníky obslouží, vybere jim víno a zorganizuje jim nakupování. Do projektu podnikatel investoval mezi čtyřmi až pěti miliony eur, v přepočtu přes sto milionů korun.

Robot Jarvis, pojmenovaný podle filmu Ironman, bude po souhlasu pomáhat zákazníkům s nakupováním. Nakupovat zde díky tomu mohou i po zavírací době. Nyní je ve fázi vývoje. „Snažíme se ho vyvíjet na mnoha frontách. Potraviny jsou tím správným místem, kde jej můžeme testovat,“ řekl Tkáč v rozhovoru pro slovenský magazín Trend.

Chytrá technologie bude fungovat na principu obličejové biometrie, vše se bude hlídat kamerami. „Zákazník přijde, robot mu otevře, identifikuje jeho tvář, zákazník nakoupí a elektronicky zaplatí,“ vysvětlil Tkáč. Registrovaným zákazníkům také vytvoří historii nákupů. „Takto si lidé nechají přivézt přesně tentýž nákup, který si udělali třeba před měsícem,“ uvedl podnikatel s popřením zneužití sběru dat. 

Svět trápí nedostatek výrobků a surovin

Video placeholde
Nedostatek výrobků a surovin • Videohub

Prodejna má i vinný sklep s obsáhlou sbírkou ze všech koutů světa. K dostání jsou i vína z osobní sbírky podnikatele. Vývojáři nyní učí robota rozpoznávat jednotlivé druhy vína a pomáhat lidem při výběru. „Zákazník bude moci například ochutnat vína, která mám rád já, která doporučuji. Pokud si zákazník zvolí takovou možnost, v místnosti se ztlumí světlo a bodové světlo mu ukáže, kde se takové víno u nás ve vinotéce nachází,“ přiblížil Tkáč. 

Tkáč se podle slovenského serveru Index chtěl původně spojit s obchodním řetězcem Yeme, ten však zájem neměl. Podnikatel to v rozhovoru pro magazín Trend vyvrátil. „Zákazník u nás najde i výrobky značky Yeme, především z čerstvého bufetu, ale také mnoho jiných produktů. Fandíme jim. S Peterem Varmužou (šéf Yeme – pozn. redakce) se známe a vzájemně si pomáháme. Přestože se o konkurenci mezi námi hodně mluví a píše, nejsme konkurence, ale partneři,“ uvedl Tkáč.

Rozšíření o další prodejny ale Tkáč neplánuje. „Máme investice ve fondu Sandberg, který vlastní Terno a Kraj (maloobchodní řetězce na Slovensku – pozn. redakce). Je to náš hlavní projekt, nedávalo by logiku rozšiřovat se,“ vysvětlil.

O částečnou automatizaci se v tuzemsku pokouší například módní řetězec CCC. Na pražské pobočce v obchodním centru Nový Smíchov je k dispozici speciální 3D skener chodidel. Ten na místě vytvoří trojrozměrný model nohy zákazníka, porovná ho s botami v nabídce a vybere ty, které profilu odpovídají. Přes tablet si zákazník boty vybere a zaměstnanci v zázemí prodejny mu je do tří minut pošlou dopředu po běžícím pásu.