Samson dál dusí ztráta. Českobudějovický pivovar ale i tak počítá s podporou AB InBev

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ilustrační foto
Ilustrační foto
České Budějovice
Šéf Budějovického Budvaru Petr Dvořák
Pivovar Budějovický Budvar
8 Fotogalerie

Už pátý rok za sebou - od doby, kdy jej do svého portfolia zařadil brazilsko-belgický gigant Anheuser Busch InBev - se českobudějovický pivovar Samson nedokázal dostat do zisku. Ke konci roku 2018 dosáhla celková ztráta za všechna minulá období 625 milionů korun. To k příslušnému roku znamená téměř pětinásobek tržeb pivovaru, které tehdy dosahovaly 126 milionů korun.

Proud peněz z mateřské firmy ale patrně hned tak neskončí. „Obdrželi jsme prohlášení od jediného akcionáře, který vyjádřil, že bude podporovat aktivitu společnosti po dobu minimálně následujících dvanácti měsíců,“ říká v poslední zveřejněné výroční zprávě člen představenstva Samsonu Sebastian Rössel.

Za uplynulé roky přitom už AB InBev investoval do modernizace zařízení Samsonu téměř půl miliardy korun a letos k nim přibude dalších dvacet milionů korun. „Chystáme se modernizovat sudovou linku a provedeme další etapu modernizace strojovny,“ říká ředitel pivovaru Daniel Dřevikovský.

Sám pivovar ztrátové hospodaření dlouhodobě nekomentuje. „Pro nás je podstatné, že dochází ke kapitalizaci závazků vůči mateřské společnosti, což v praxi znamená pokrytí kumulované ztráty z minulých let. Zároveň dochází k posílení vlastního kapitálu společnosti,“ sděluje pouze na dotaz deníku E15 Dřevikovský. Závazky vůči vlastníkovi firma podle výroční zprávy snížila v roce 2018 o více než půl miliardy na 35 milionů korun.

„Ztrátové podnikání v rámci Samsonu je důsledkem holdingových korporátních změn zavedených mateřskou společností před několika lety,“ komentuje výsledky hospodaření analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc.

Spor o budějovický "poklad"

Jedním z hlavních důvodů, proč si AB InBev českobudějovický podnik i přes stávající výsledky stále drží, jsou podle expertů spory o značku Budweiser s Budějovickým Budvarem. A to přesto, že Samson podle českého Úřadu pro průmyslové vlastnictví značku Budweiser nemá.

„Pivovary jsou od sebe vzdáleny zhruba jen čtyři kilometry, takže nadnárodní gigant může na národní podnik vyvíjet i určitý psychologický tlak,“ vysvětluje hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda. Podobně mluví i hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček: „Mezi důvody může samozřejmě patřit posílení pozice ve sporech s Budějovickým Budvarem o značku Budweiser.“ Skupina AB InBev na dotazy deníku E15 nereagovala.

Už při koupi v roce 2014 (ztrátu pivovar generoval i v roce 2013) agentura Reuters napsala, že světový sládek stojící za americkým ležákem Budweiser chtěl posílit nárok na vlastnictví tohoto jména: „Proto učinil malou akvizici v českém městě, kde sídlí jeho rival, s nímž roky bojuje o práva na nejznámější značky piva na světě.“

Střípek v mozaice

Dalším důvodem investic do regionálního dlouhodobě ztrátového pivovaru je podle expertů také snaha globálního zásahu celosvětové pivní jedničky AB InBev. Do jejího portfolia patří americká značka Budweiser, belgická Stella Artois nebo německý Beck´s či čínský Harbin a mnohé další. 

Samson věří, že v příštích letech se jeho hospodaření zlepší i díky zmíněným investicím. „V příštích letech se očekává růst tržeb a růst výstavu při klesajících výrobních nákladech na hektolitr, což povede k výrazně lepším hospodářským výsledkům společnosti,“ uvedl Rössel z představenstva pivovaru. Zároveň Samson očekává, že zvýší výstav z loňských 88 tisíců hektolitrů už letos, tržby ani hospodářský výsledek však odhadovat nechtěl.

Největšímu světovému pivovaru Anheuser-Busch InBev se pak podle posledních údajů příliš nedařilo ani celosvětově. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2019 klesl zisk před úroky, daní a odpisy (EBITDA) meziročně o 5,5 procenta na 5,34 miliardy dolarů. 

Boj o "budějovické pivo"

Spory o značku Budweiser začaly před více než sto lety a pokračují podle šéfa Budějovického Budvaru Petra Dvořáka dodnes. Budvar kvůli nim nesmí prodávat takto označené pivo od Panamy po Aljašku, AB InBev má zase název zapovězený v téměř sedmdesáti zemích. „Většina sporů už proběhla, vyhráli jsme sedmdesát procent případů,“ řekl Dvořák deníku E15 v rozhovoru přede dvěma lety. Tehdy jich však podle něj zbývalo k dořešení ještě několik desítek.