Přírodní živly znovu potrápily automobilky. Slovinské povodně omezily Škodě dodávky dílů

Zdroj: Škoda Auto

Povodně ve Slovinsku poničily začátkem srpna dopravní infrastrukturu i řadu rodinných domů. Odhadované škody dosahují půl miliardy eur, podle slovinského premiéra Roberta Goloba jde o největší přírodní katastrofu v dějinách země. Ztráty počítají i podnikatelé a průmyslové podniky. Mezi jednu z poškozených fabrik patří dodavatel motorových součástek pro německou skupinu Volkswagen Group. Stejná firma dodává díly také do českých závodů Škody Auto.

Mluvčí Škody Ivana Povolná pro Hospodářské noviny potvrdila, že slovinský výrobce v současnosti omezil dovoz motorových dílů do českých závodů. Škodě se ale zatím daří zajistit dostatek součástek z jiných zdrojů. „Nelze však vyloučit částečné omezení výroby v závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Naše týmy usilovně pracují na tom, aby případné dopady snížily na minimum a našim zákazníkům bylo dodáno co nejvíce vozů,“ řekla HN Povolná.

V případě nucené odstávky by to od roku 2020 pro Škodu Auto bylo páté zastavení nebo omezení provozu, po covidu se automobilka potýkala zejména s nedostatkem čipů a dílů. Naposledy musela omezit provoz letos v únoru, kdy kvůli malému množství komponentů zkrátila zaměstnancům pracovní dobu pouze na ranní směny. 

Pro české automobilové závody je to další rána zasazená přírodními živly. Po srpnovém požáru průmyslové haly společnosti Novares, která v Žebráku vyrábí plastové díly, musela odstavit provoz své výrobny v Kolíně automobilka Toyota. Za poslední tři roky jde o její páté nečekané zastavení provozu. 

Výrobu škodovek požár v Žebráku nijak nezpomalil. „Společnost Novares není dodavatelem automobilky Škoda Auto, tudíž plynulost naší výroby a logistiky nebude ovlivněna,“ uvedla za automobilku mluvčí Povolná. Jiná byla situace loni, kdy vyhořela továrna dodavatele dveřních výplní do modelu Škoda Octavia.

Letošní únorový výpadek subdodávek pro české dodavatele způsobený epidemií covidu v Číně koncem loňského roku vyčíslil pro Seznam Zprávy ředitel Toyota Motor Manufacturing Robert Kiml na ztrátu ve výši čtyř miliard korun a 25 tisíc nevyrobených aut. Toyotě chyběly hlavně komponenty do modelů Aygo a Yaris. 

Jedním z hlavních témat automobilového průmyslu nadále zůstává obava z možného nedostatku čipů. Většina se jich vyrábí ve východní Asii, hlavně na Tchaj-wanu a v Jižní Koreji. Celosvětový nedostatek čipů způsobený pandemií přiměl západní země k obřím investicím do vlastní produkce, tchajwanská společnost TSMC chce postavit svou první evropskou továrnu na jejich výrobu u Drážďan. Další výrobny, tentokrát od společnosti Intel, by měly vyrůst v Magdeburku a ve Vratislavi.

Od covidu se podle odborníka společnosti EY pro automobilový sektor Petra Knapa automobilky vracejí do „normálnějšího období“, pozastavení výroby přichází hlavně v důsledku neočekávaných událostí, jako jsou požáry nebo právě záplavy ve Slovinsku. „Rozhodně bych nepředpokládal významný pokles podílu automotive na HDP,“ dodává.

Výrobci automobilů a jejich dodavatelé značně pohánějí českou ekonomiku. V současnosti tvoří tvoří automobilový průmysl v Česku až desetinu hrubého domácího produktu, zaměstnává přes 180 tisíc lidí, stojí za čtvrtinou exportu a je na něj navázáno několik stovek dalších firem.