AdBlue schází i českému státu. Do svých nouzových zásob pořídí desítky tisíc litrů

Syntetická močovina AdBlue

Syntetická močovina AdBlue Zdroj: profimedia.cz

Syntetická močovina AdBlue
Syntetická močovina AdBlue
Syntetická močovina AdBlue
Syntetická močovina AdBlue
Syntetická močovina AdBlue
6
Fotogalerie

Odcházející kabinet premiéra Andreje Babiše narychlo hasí problémy integrovaného záchranného systému. Záchranky či hasiči přidávají do svých dieselových aut syntetickou močovinu AdBlue, jejíž cena ovšem vyletěla o více než 300 procent a jejíž nedostatek hrozí. Přes prvotní váhání ponese ministr Karel Havlíček  v pátek na vládu materiál, který by měl potřeby záchranářů pokrýt. Podle zjištění deníku E15 by mělo jít o nákup desítek tisíc litrů tekutiny, která přejde pod Státní správu hmotných rezerv.

Záchranáři hlásí potíže už řadu dní. „V rámci Středočeského kraje nám vzrostly náklady až o tři sta procent. Část našeho vozového parku je na tomto syntetickém roztoku plně závislá. Jednoznačně se přimlouváme k doplnění této kapaliny do hmotných rezerv státu,“ říká Petra Homolová, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje.

Stát až dosud s nákupem váhal. Nebylo nejprve jasné, které ministerstvo má problém řešit. Zda doprava, či případně vnitro, pod nějž spadají záchranáři, nebo dokonce rezort průmyslu, který řeší surovinovou a energetickou bezpečnost země. Gesci si nakonec vzal superministr Karel Havlíček, ale ze závěrů prvních poradních skupin vyplynulo, že jde o krátkodobý problém vyšponovaný panikou na trhu. Běžně se v Česku prodá 300 tisíc litrů AdBlue denně, nyní kolem 450 tisíc litrů.

Proč rostou ceny energií?

Video placeholde
• Videohub

Cena AdBlue zůstává vysoko

Jenže panika neustává a ceny neklesají. Mezitím se do nákupu pustilo sousední Slovensko. Půl milionu litrů tamní správa hmotných rezerv nakupuje od podniku Duslo. Teď se rozhoupalo i české ministerstvo průmyslu. „Příslušným materiálem by se vláda mohla zabývat tento pátek,“ potvrzuje bez bližších podrobností mluvčí ministerstva průmyslu Štěpánka Filipová. Záležet podle ní bude na tom, v jaké konečné podobě vláda materiál schválí.

Tuzemská Státní správa hmotných rezerv (SSHR) přitom AdBlue v zásobách vůbec nemá. Žádné z ministerstev ji dosud nezařadilo na seznam věcí klíčových pro bezpečnost státu. Šéf SSHR Pavel Švagr proto už delší dobu deklaruje, že jeho organizace je připravena a čeká na pokyn vlády.

Čas je v tomto případě klíčovou komoditou. Zatímco cena AdBlue roste, a s ní i náklady hasičů a záchranek, dotáhnout do konce výběrové řízení trvá kolem 40 dní, pokud se žádný z účastníků soutěže neodvolá. SSHR sice v minulosti používalo zrychlený, takzvaný dynamický nákup, uplatnit ho ale může jen na věci související s pandemií – nákup roušek či testů.

Případ AdBlue definici nesplňuje. „Také bude potřeba vyřešit financování. Náš letošní rozpočet s takovým nákupem totiž nepočítá,“ varuje předseda SSHR Pavel Švagr. Správa bude muset také vypsat řízení na to, kdo pro ni má zásoby uskladňovat. Suma sumárum: termín, kdy by cenná tekutina mohla být ve státních rukou, se i s ohledem na měnící se vládu natahuje na měsíce.

Navrhované desítky tisíc litrů nakonec nemusejí stačit. Od ledna do srpna se v Česku prodalo 10 milionů litrů syntetické močoviny. Pokud se stát chystá pořizovat desítky tisíc litrů, zároveň říká, že nebude řešit problémy kamionové dopravy. Přitom dopravci si na nedostatek také stěžovali a hrozili, že náklady promítnou do ceny dopravy, což se může projevit nárůstem cen zboží.

Co je AdBlue?

Syntetická močovina AdBlue vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv. Obor je velmi závislý na spotřebě zemního plynu, jehož cena vyskočila o stovky procent, načež velké továrny v Polsku či Německu přerušily výrobu. Tím klesla i produkce AdBlue.