Aero Vodochody uvízlo v půlmiliardové ztrátě. Zisk z prodeje L-39NG očekává za dva roky

Letoun Aero L-39NG

Letoun Aero L-39NG Zdroj: Aero Vodochody

Letoun Aero L-39NG
2
Fotogalerie

Zpožděná certifikace, výroba i prodeje nového modelu L-39NG jsou hlavním důvodem, proč největší tuzemský výrobce letadel Aero Vodochody zaznamenal další ztrátu. Po miliardovém záporném výsledku v roce 2020 loni prodělal další půlmiliardu korun. Klíčovou finální certifikaci, která dříve získané povolení prodeje rozšiřuje do celého světa, získala letecká společnost teprve v červenci.

„Tato certifikace je vyvrcholením více než pětiletého procesu vývoje a zkoušek letounu. Předchozí období tak znamenalo především investice, které se nyní začnou vracet,“ věří šéf společnosti Aero Vodochody Viktor Sotona, který do firmy přišel po změně vlastníka.

„Zdržení komercializace nového letounu bylo způsobeno pandemií covidu, která přímo omezila některá odvětví průmyslu i narušila a prodloužila odběratelsko-dodavatelské řetězce,“ dodává Sotona s tím, že prodeje letounu už se rozjíždějí.

Nové cvičné L-39NG už si objednali tři odběratelé, konkrétně vietnamské ministerstvo obrany, Velitelství maďarských obranných sil a Státní podnik LOM Praha, který podepsal smlouvu na dodávku čtyř letounů toto pondělí. Firma je navíc optimistická i v delším výhledu.

„Sériová výroba L-39NG jede na plný plyn. Díky již uzavřeným kontraktům máme prakticky zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o naše cvičné letouny je stále větší. Jsme v pokročilých jednáních o dodávce L-39NG pro několik zákazníků v Evropě, Africe i v Asii,“ sdělil Filip Kulštrunk, viceprezident pro obchod a marketing společnosti Aero Vodochody.

Špičková vojenská technika na Dnech NATO:

Video placeholde
Dny NATO • Videohub

Hospodaření se přesto bude zlepšovat jen pozvolna. V letošním roce Aero Vodochody plánuje zvýšit výnosy o desítky procent a v příštím roce se dostat na dvojnásobek tržeb oproti loňskému roku, kdy dosáhly na zhruba 2,2 miliardy korun. Dosažení kladného výsledku ale firma očekává až během dvou až tří let.

„Prioritou nového managementu je dostat společnost do černých čísel, k čemuž dojde postupným navyšováním tržeb, které pokryjí předchozí investice do vývoje a zkoušek nového proudového letounu a též zaměřením managementu na dlouhodobé zefektivnění chodu společnosti,“ přibližuje plány Sotona.

Ztráty posledních let, které už překročily dvě miliardy, si nicméně již vyžádaly zvýšení vlastního kapitálu. Nový majitel tak letos musel do firmy nalít přes čtyři miliardy korun.

Novým vlastníkem společnosti Aero Vodochody je od června tohoto roku maďarská společnost SI 13 Aero Zrt, v níž většinu drží Zsolt Hernádi a zbytek český Omnipol. Ten se letos stal také majitelem kunovického výrobce civilních letounů Aircraft Industries.

Aero Vodochody se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice. Hlavním produktem firmy je nyní vojenský cvičný letoun L-39NG. Mezi hlavní náplň firmy patří i servis lehkých bitevníků L-159.