Alstom a Siemens se nespojí. Otevírá se cesta čínské konkurenci, obávají se analytici

ICE a TGV

ICE a TGV Zdroj: Profimedia

CRRC „Renesance“
TGV
3
Fotogalerie

Strojírenské giganty Alstom a Siemens se prozatím nespojí. Fúzi společností zastavila Evropská komise, která projevila obavy, že by dva významní producenti rychlovlaků ohrozili stabilitu trhu. Na ten se přitom snaží dostat čínský koncern CRRC. Právě jeho ofenzivní taktika byla jedním z hlavních argumentů, se kterým výrobci vlaků TGV a ICE obhajovali své plánované sloučení. 

Brusel nepřistupuje k zastavení fúzí často. Zatímco v posledních letech jich Evropská komise povolila přes tři tisíce, odmítavé stanovisko vydala jen sedmkrát. „Komise fúzi zakázala, protože společnosti nechtěly řešit naše vážné obavy o hospodářskou soutěž," uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Spojením Alstomu a Siemensu by vznikl koncern s tržbami 384 miliard korun ročně.

Čínský CRRC, který je v současnosti největším světovým výrobcem kolejových vozidel, v roce 2016 dosáhl tržeb více než 750 miliard korun a zaměstnává přes 180 tisíc lidí. Firma vznikla v roce 2015, kdy za podpory státu došlo ke sloučení výrobců CNR a CSR v očekávání nižších nákladů a větší konkurenceschopnosti na světových trzích.

Doposud se čínskému konglomerátu podařilo prosadit ve více než stovce zemí světa, Evropa je ale pro CRRC stále nedobytým územím. Výrobci se na starém kontinentu nedaří získávat evropské homologace pro své výrobky, což byl také jeden z důvodů, proč měli Číňané před dvěma lety zájem o plzeňskou Škodu Transportation. Ta nakonec skončila v rukách finanční skupiny PPF. CRRC se zatím po vhodném partnerovi poohlíží i v dalších evropských státech.

Právě kvůli sílící čínské konkurenci se za spojení Alstomu a Siemensu postavily francouzská a německá vláda. Proti však byli představitelé ostatních evropských států. „Rozhodnutí evropské komise naservíruje evropské ekonomické a průmyslové zájmy Číně,“ uvedl v reakci na rozhodnutí Komise francouzský ministr zahraničí Bruno Le Maire.

Analytik agentury Bloomberg David Fickling však upozorňuje, že právě Alstom a Siemens stojí za výrazným úspěchem čínských železnic v posledních dekádách. Obě firmy v letech 2004 a 2005 dodaly na čínské železnice desítky lokomotiv a souprav právě za spolupráce s čínskou společností CNR. Ta tak získala přístup k některým evropským technologiím díky tomu, že vlaky Evropané v Číně přímo vyráběli.

Snaha Číňanů o prosazení na evropských trzích je o to silnější, že v uplynulém roce CRRC zažil několik neúspěchů. O zakázky podle serveru Les Echos přišel v Malajsii, Thajsku, Indonésii nebo Mexiku. Podíl obratu plynoucího ze zahraničních zakázek tak klesl pod deset procent. „Skutečnost hrozby pro evropský průmysl je však neoddiskutovatelná,“ uvedl pro Les Echos analytik Jean-Francois Dufour. Poukazuje na nízké ceny, které je CRRC schopná na evropském trhu díky silným domácím zakázkám nastavit.