Autoprůmysl vyplatil rekordní dividendu, více než sedmdesát miliard šlo do sídla Volkswagenu

Továrna na osobní automobily Škoda.

Továrna na osobní automobily Škoda. Zdroj: Kotatko Jiri

Továrna na osobní automobily Škoda.
Továrna na osobní automobily Škoda.
3
Fotogalerie

Rekordních 78,2 miliardy korun dividend loni vyplatilo svým mateřským firmám trio tuzemských výrobců automobilů. To je takřka čtyřnásobek částky, která od českých výrobních pásů s auty putovala do zahraničí o rok dříve. Zároveň šlo o čtvrtinu z celkového loňského odlivu dividend z Česka. 

Rozhodující, více než sedmdesátimiliardová suma, mířila do německého Wolfsburgu, sídla automobilky Volkswagen. Český Hyundai poslal mateřské společnosti 7,5 miliardy korun, TPCA odevzdala 260 milionů korun.

„Důvodem vyššího odlivu dividend jsou především v případě německého koncernu centrální investice do výzkumu elektromobility,“ říká šéf Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Samotná Škoda Auto důvody výplaty dividendy odpovídající takřka dvouapůlnásobku zisku za rok 2017 nekomentovala. Podle Petzla ale na škodovácké investice zbývá dostatek prostředků i tak. Z řad odborů ale optimismus nezaznívá.

„Každá neodvedená koruna na dividendách by pomohla zlepšit investice ve Škodě Auto,“ zdůrazňuje člen vedení škodováckých odborů Kovo MB Jaromír Kobrle. Už před půldruhým rokem si odboráři kupříkladu povzdechli, že Škodovka nemohla kvůli Volkswagenu uskutečnit investici do ukrajinské autolakovny Solomonovo, který by řešil kapacitní problémy.

Letošní návrh dividendy největší tuzemská automobilka nezveřejnila. „Informace k vyplaceným dividendám ze zisku roku 2018 budou zveřejněny v roce 2020,“ uvádí mluvčí automobilky Kamila Biddle. Zbylí dva velcí hráči autoprůmyslu si letos rozdělí necelých deset miliard.

Zatímco na konta japonsko-francouzských vlastníků kolínské T.P.C.A. odplyne 278 milionů korun, tedy o necelých dvacet milionů méně než loni, nošovický Hyundai pošle matce přes devět miliard. „Více vyděláváme, takže vyplácíme i vyšší dividendu,“ uvádí mluvčí nošovické firmy Petr Vaněk. Zatímco automobilka loni vydělala meziročně o necelých 600 milionů více, na dividendě nošovický výrobce odvede mateřské Hyundai Motor Company o 1,6 miliardy více.

„Automobilky nemají důvod v Česku dále investovat. Potřebují své peníze jinde. Buď je z politických důvodů směřují do výroby elektroaut v domovské zemi, nebo z ekonomických důvodů do výroby v zemi, jejíž pracovní síla je levnější než v Česku,“ uzavírá ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.