Banky mají strach z vývoje automobilového průmyslu. Levným dodavatelům hrozí potíže
Tuzemské banky mají obavy z dalšího vývoje odvětví propojených s výrobou automobilů. Dodavatelům klesají zisky, ale rostou náklady, a to zvláště na mzdy.
Prodej nových aut v Česku za prvních deset měsíců podle Svazu dovozců automobilů klesl meziročně o sedm procent na 211 tisíc vozů. Aktuálně kvůli ochlazení poptávky omezila výrobu nošovická automobilka Hyundai.
„Obory napojené na automobilový průmysl jsou nejrizikovější sektory,“ řekl na konferenci Restrukturalizační fórum Miroslav Gálus odpovědný v české a slovenské UniCredit Bank za rizikové pohledávky. „Problémem v automotive je klesající EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů - pozn. red.). Rostoucí mzdové náklady není kam promítnout,“ doplnil Jan Vitáček, šéf útvaru ohrožených pohledávek v ČSOB.
Podle Pavla Procházky z útvaru oceňování a vymáhání aktiv Komerční banky od loňského podzimu přibývá nesplácených úvěrů z automobilového průmyslu. „Kombinace výroby plastů a dodávek pro automobilový průmysl je smrtící,“ dodal manažer.
Svaz automobilového průmyslu ale paniku mírní. „Nemyslím, že jsme na začátku krize. Jsou výpadky, ale nejde o plošný jev. Trh není tolik ohrožený poptávkou zákazníků jako regulatorními zásahy,“ uvedl na Restrukturalizačním fóru výkonný ředitel svazu Zdeněk Petzl.
Tuzemští dodavatelé mají podle manažera Škody Auto Pavla Odstrčila silnou pozici. „Výrobní místa v České republice patří v rámci mezinárodních dodavatelských korporací mezi nejvýkonnější. Jsou to většinou nové a efektivní továrny,“ řekl představitel největší české automobilky zodpovědný za vztahy s dodavateli.
Přesto ani firmy s velkými matkami v zahraničí to nemají jednoduché. „Pro následující období očekáváme pokles v tržbách zhruba o deset procent, jenž je ovlivněn především politickoekonomickou situací ve světě. Pociťujeme zpomalení německé ekonomiky. Jeden z našich zákazníků z Německa dokonce vyhlásil insolvenci,“ popsal nové poměry v průmyslu Petr Novák, ředitel výrobce ložisek Koyo Bearings Česká republika z japonské korporace JTEKT.
Problém můžou mít dodavatelé, kteří neinvestovali do technologií a soustředili se jen na konkurování cenou. „Je tu skupina firem, která v posledních deseti až patnácti letech vyrostla na anabolikách. Až přijdou problémy, budou stát první v řadě u poradců, aby je provedli restrukturalizací,“ uvedl krizový manažer Petr Karásek, který se podílel například na restrukturalizaci výrobce nákladních vozů Tatra.
Ochlazování automobilového průmyslu aktuálně pociťují zaměstnanci automobilky Hyundai v Nošovicích. Až do konce letošního roku zůstanou pracovníci každé druhé pondělí doma se 70 procenty platů, uvedl deník Mladá fronta Dnes. Propouštění ale zatím fabrika nechystá.