Boeingu se nedaří prodávat největší model, nabízí dokonce výkup protiúčtem

Boeing 747-8

Boeing 747-8 Zdroj: E15 Stepan Bruner

747-8 nepatří ani zdaleka mezi nejvyšší letouny, přesto na výšku měří téměř 20 metrů
Takový nástupní můstek je u Boeingu 747 k vidění zřídka, obvyklejší jsou nástupní mosty
Jeden ze čtyř motorů General Electric GEnx
Vnitřní průměr motorů přesahuje 2,6 metru, vnější činí 322 centimetrů
každý z motorů váží 5,6 tuny
17
Fotogalerie
Prodejci aut už desítky let nabízejí zákazníkům, že je zbaví jejich starého vozu, výměnou za slevu na nový automobil. Nyní se stejnou cestou vydali výrobci letadel. Boeing od aerolinek, které si objednají jeho novinku 747-8 Intercontinental, vykupuje starší „Jumba“. Z devatenácti letadel, která letos změnila majitele, Boeingu prošlo rukama sedm strojů.

Tím, že aerolinkám ušetří starosti, se Boeing snaží podpořit prodeje svého největšího modelu, jež prodeje zůstávají daleko za očekáváním. Výkon výrobní linky nedávno zpomalil o 13 procent na tempo jednoho a tři čtvrtě letounu měsíčně. Boeing tak bojuje o každého zákazníka, aby udržel linku v chodu. Letos zatím Boeing získal pouhých pět objednávek na 747-8, jiných pět objednávek ale zákazníci zrušili.

Podle dat společnosti Ascend Online Fleets všichni zákazníci, kteří letos prodali Boeing 747-400, si vzápětí pořídili jeho nástupce 747-8. Mezi největší kupce patří Korean Air či hongkongské aerolinky Cathay Pacific.

Zákazníci se od největšího Boeingu odvracejí, přepravci nákladů, kteří letadlo často využívají, totiž kvůli úspoře nákladů stále častěji využívají železnici nebo nevyužité zavazadlové prostory velkých letadel pro přepravu osob, řekl agentuře Bloomberg konzultant Richard Aboulafia.

Starší letouny často procházejí přestavbou na nákladní verze, poptávka po takových letadlech je ale právě nyní kvůli nízkému zájmu o leteckou přepravu zboží slabá. Na trhu je navíc přebytek použitých boeingů 747, oblíbených kandidátů na nákladní přestavbu. V pouštích po celém světě čeká na svůj osud okolo 75 nepoužívaných Boeingu 747-400 a jejich ceny rychle klesají. Zatímco v roce 2008 byl jeden z nich z roku 1992 oceněn na 41,6 milionu dolarů, během pětileté odstávky jeho cena klesla na 16,7 milionu dolarů, uvedl expert na ohodnocování letadel Douglas Kelly ze společnosti Avitas.

Díky výkupu letadel se tak aerolinky vyhnou téměř jistým ztrátám. Korean Air od roku 2010 prodaly šest Boeingů 747-400 a letos v červnu objednaly pět intercontinetalů. Cathay Pacific, které si objednaly 13 velkých letounů, Boeingu jeden starý prodaly.

Loni Boeing od China Eastern Airlines dokonce koupil pět Airbusů A340, dopravce si objednal 20 Boeingů 777. Také Airbus letos koupil tři z devíti letos prodaných starších A340, loni jich koupil dokonce deset.