Česká GE Aviation bude spolupracovat s rakouským specialistou na elektromotory

Výroba motorů v GE Aviation Czech

Výroba motorů v GE Aviation Czech Zdroj: GE Aviation Czech

Co pohání české motory GE Aviation: nový letoun L-410 NG.
Co pohání české motory GE Aviation: L-410 NG.
Co pohání české motory GE Aviation: letoun L-410 NG.
Co pohání české motory GE Aviation: Thrush 510G
Co pohání české motory GE Aviation: Thrush 510G
18
Fotogalerie

Letňanský výrobce leteckých motorů GE Aviation Czech zahájí společný vývoj pohonných jednotek s rakouským specialistou na elektromotory ATB Antriebstechnik. Firma se tak přidává k dalším světovým hráčům, kteří zkoumají možnosti elektrického pohonu letadel.

„Budeme zkoumat různé konfigurace, první ověřovací testy chceme uskutečnit ještě letos,“ oznámila americká GE Aviation, mateřská společnost českého podniku. Firmy „využijí technologii turbovrtulových leteckých motorů řady H od GE a elektrických zařízení ATB“.

Podpis memoranda o spolupráci nechtěl český výrobce blíže komentovat s tím, že je vázán vzájemnou dohodou o mlčenlivosti. Z oficiálního oznámení vyplývá, že nová řada motorů má dosahovat výkonu mezi 500 a 1000 koňských sil a bude určená pro všeobecné letectví, kategorii zahrnující menší letadla, určená například pro aerotaxi, zemědělství, letecké školy nebo rekreační létání.

Vyvíjené pohonné jednotky tak budou dosahovat podobného výkonu jako stávající motory českého GE, které pohánějí například kunovický přepravní letoun Let L 410, americké práškovací letouny Thrush nebo rakouský cvičný letoun Diamond Dart.

Americký průmyslový gigant GE už v Česku vyvíjí zcela nové turbovrtulové motory nazvané určené pro letoun Cessna Denali. Do projektu společnost investuje 400 milionů dolarů, ve spolupráci se Středočeským krajem nyní hledá místo pro nový závod, kde bude po roce 2022 vyrábět až 600 těchto motorů ročně.

Využitím elektřiny pro pohon letadel se již zabývá řada velkých hráčů v leteckém průmyslu. Americká GE Aviation se například účastní projektu vedeného floridskou vysokou školou Embry-Riddle Aeronautical University, jehož cílem je do roku 2025 postavit devítimístný letoun kombinující tradiční spalovací motor a elektrický pohon.

Airbus otestoval první plně elektrický letoun už v roce 2010 a nyní ve spolupráci se Siemensem a Rolls-Roycem vyvíjí hybridní pohon určený pro dopravní letadla. Boeing podporuje startup Zunum Aero, ten hodlá svůj první hybridní letoun pro 12 cestujících představit už v roce 2022.