České automobilky nechává brexit v klidu
Britové vystupují z EU, ale přes negativní předpovědi související s brexitem automobilky v Česku nechystají konkrétní opatření.
Britské ostrovy představují klíčový trh pro všechny tři automobilky na českém území, přesto však jejich zástupci nechystají konkrétní opatření, jimiž by měli nastávající změnu v evropském hospodářském prostředí mírnit.
Například největší tuzemský výrobce Škoda, který loni ve Velké Británii prodal přes osmdesát tisíc vozů, nechystá nějakou strategii pro brexit.
„Momentálně je příliš brzo na to, abychom mohli vyvozovat případné dopady,“ uvedl tiskový mluvčí Tomáš Kubík s tím, že firma chce dále těsně spolupracovat s ostrovními obchodními partnery.
Ani Hyundai zvláštní kroky před brexitem nechystá, doufá především v prozíravost politiků obou stran.
„Jsme přesvědčeni, že si zástupci EU i Velké Británie uvědomují význam volného obchodu,“ uvedl ředitel komunikace nošovické automobilky Hyundai Petr Vaněk. Podle něj může automobilka využít zkušeností, které má například z dodávání vozů do Norska či Švýcarska, tedy států, jež nejsou členy Evropské unie.
Společná výroba Toyoty a PSA v kolínském TPCA situaci kolem brexitu jen monitoruje, žádné konkrétní kroky neoznámila. A to přesto, že do Velké Británie putuje z Kolína téměř třetina produkce.
Samo japonské ústředí Toyoty však v minulosti vyjádřilo pochybnosti nad situací kolem vystoupení brexitu. Automobilka totiž ve Velké Británii vyrábí modely Auris a Avensis, jejichž produkce se tam zdá ohrožena.
Začátkem března vedení oznámilo, že zatím není rozhodnuto, zda bude v továrně v Burnastonu pokračovat ve výrobě další generace modelu Auris.
Definitivní řešení situace má být známo v příštím roce, kdy budou jasnější obchodní vztahy Velké Británie s Evropskou unií po brexitu.