České dráhy ženou k soudu firmy, jež pro ně vyrábějí vlaky. Pokuty za zpoždění jdou do stovek milionů

Vlak RegioPanter pro České dráhy

Vlak RegioPanter pro České dráhy Zdroj: ČTK

Na české železnici se rozjel nevídaný spor s možným mezinárodním přesahem. Dodavatelské řetězce jsou od vypuknutí pandemie a kvůli válce na Ukrajině stále silně narušené a České dráhy dostávají od výrobců vlaky i s více než ročním zpožděním. Koncem roku proto zažalovaly dva své velké dodavatele, společnosti Škoda Group a Siemens Mobility, a s nejvyšší pravděpodobností brzy učiní totéž i v případě třetího z největších, polského výrobce Pesa. Požadují výplatu sankcí v hodnotě přibližně šest set milionů korun. Kvůli opožděným dodávkám přitom samy čelí pokutám od svých zákazníků, zejména krajů. Podle ředitele ČD jen loni takto zaplatily desítky milionů a do budoucna by mohlo jít o nižší stamiliony.

Dráhy slibují cestujícím „revoluci na kolejích“. V desetiletí počínajícím rokem 2011 nasadily 170 nových vozidel, plán za poslední dva roky a letošek ale počítá hned se 180 vozy. Otázka je, jestli vyjde. Dráhy sice úspěšně vysoutěžily moderní techniku, ta se ale do jejich flotily dostává se značným zpožděním. Vůči němu se dráhy předem ochraňují ve všech kontraktech, které s výrobci uzavírají. A v poslední době se snaží tyto pojistky soudně vymoci.

Pokuta? Až deset procent z ceny zakázky

„Na konci roku 2023 jsme podali žaloby na úhradu smluvních pokut od Škoda Group, v jednom případě je účastníkem také Siemens,“ řekl v rozhovoru pro e15 generální ředitel a předseda představenstva drah Michal Krapinec. „Jedná se o tři již dokončené zakázky na projekty Push-Pull, ČD50 a EMU160, kde jsme se nebyli schopni s dodavateli dohodnout na výši sankcí, a museli jsme tak nároky uplatnit soudně. Požadujeme maximum, tedy deset procent z každé zakázky.“ Souhrnná suma, kterou si ČD nárokují, je přibližně šest set milionů korun.

Plzeňská Škoda Group na dotaz e15 uvedla, že další zakázku, výrobu šedesáti kusů třívozých RegioPanterů, uzavřenou v listopadu 2020, hned na počátku zkomplikovaly důsledky pandemie a války na Ukrajině. „Obě události ovlivnily výrazně i dodavatelský řetězec. Po celou dobu se ale snažíme dopady na projekt minimalizovat, například rozšířením výrobních a dodavatelských kapacit,“ říká mluvčí výrobce Jan Švehla. „S ohledem na harmonogram celého projektu bohužel dochází k dílčím zpožděním, ale celý projekt bude i vzhledem k našim opatřením dokončen podle smlouvy.“

Dopady pandemie na dodavatelské řetězce zdůvodňuje zpoždění také mluvčí Siemensu Mobility Petra Kracíková. Výrobci se budou u soudu nejspíš bránit také odvoláním na zásah vyšší moci, tedy neočekávatelnou válkou na Ukrajině. O tom, zda to byl skutečný důvod zpoždění a případně v jaké výši bude udělena pokuta, ale musí rozhodnout soud.

Žalobami na Škodu Group a Siemens Mobility ale spory nekončí. Podle Krapince je vysoce pravděpodobné, že České dráhy dají k soudu i polského výrobce Pesa Bydgoszcz. Pokud se tak stane, dráhy by žalovaly všechny dodavatele nových vozů. Nové vlaky od Pesy jsou stále ve zkušebním provozu a vykazují nemalé množství závad, tvrdí dráhy. Přestože jsou chyby technického a provozního charakteru a budou nejspíš odstraněny, uvedení vlaků do ostrého provozu zpozdí o několik měsíců.

„Strop pokuty je zpravidla deset procent z celkové hodnoty zakázky. V případě Pesy se jedná o zpožděné dodání 33 vozů motorových jednotek řady 847 RegioFox, každý za přibližně sto milionů korun. Sankce tak může činit přibližně 300 milionů,“ vypočítává Krapinec. Z Pesy do vydání tohoto článku nepřišla e15 žádná reakce.

Vymáhat škody žádá zákon

Některé vozy dráhy nakoupily i s využitím evropských dotací, všechny kontrakty se ale vždy řídí zákonem o zadávání veřejných zakázek. A ten nařizuje škody vymáhat. Pokud ale ČD s žalobami uspějí, nemálo vysouzených peněz použijí na pokuty, které musejí samy platit. Zpožděné dodávky jim totiž brání v plnění závazků vůči velkým zákazníkům, zejména krajům.

Kraje si od Českých drah objednaly dopravu cestujících moderními, přesně specifikovanými vlaky. Ty jsou ale buď teprve ve výrobě, nebo v lepším případě na zkušebním okruhu ve Velimi. Místo nich tak dráhy nadále vozí cestující staršími vozy. „Kraje vystavují sankce a my platíme ty, které považujeme za oprávněné, což jsou téměř všechny. V minulém roce jsme zaplatili na těchto sankcích objednatelům desítky milionů korun a s těmi očekávanými prodleními to mohou v souhrnu být i nižší stovky,“ podotýká ředitel Krapinec.

Jelikož se soudní spory mohou táhnout i několik let, hledají dráhy cestu, jak se s výrobci vypořádat mimosoudně. Deník e15 oslovil výrobce i s dotazem, zda a případně za jakých podmínek by byli ochotni se takto dohodnout. Ponechali ho však bez odpovědi.