České firmy si rozdělily výrobu švédských bojových vozidel za desítky miliard

Bojové vozidlo CV90

Bojové vozidlo CV90 Zdroj: BAE Systems

Bojové vozidlo CV90
Bojové vozidlo CV90
3
Fotogalerie

Korby, zbraňové věže, optické přístroje, kabeláž a simulátory. Na těchto součástech dodávky a provozu švédských bojových vozidel pěchoty CV90 se bude podílet stěžejní pětice českých firem. Takzvanými keypartners zakázky na 210 pásových obrněnců za 51,7 miliardy korun jsou státní zbrojovka VOP CZ, Excalibur Army, Meopta, Ray Sevice a VR Group. Ta je součástí podniku LOM Praha, který ovládá ministerstvo obrany. Do historicky největšího armádního kontraktu se zapojí další tři desítky tuzemských firem.

Celkový český podíl na výrobě obrněnců má činit nejméně 40 procent, objem souvisejících zakázek pro ně má přesáhnout 20,5 miliardy korun. Úřad Jany Černochové (ODS) plánuje dokončit jednání se švédskou vládou a společností BAE Systems Hägglunds AB za čtyři až pět týdnů.

Dodat první vozidla do poloviny dekády, což byl dříve předpokládaný termín, však švédská strana zřejmě nestihne. Nová těžká mechanizovaná brigáda, kterou se Česko zavázalo od ledna 2026 v případě potřeby poskytnout NATO, si bude muset zpočátku vystačit se zastaralou technikou.

„Smlouvy pětice klíčových českých firem s BAE Systems Hägglunds budou uzavřeny ještě před podpisem hlavní mezivládní smlouvy se Švédskem. Zároveň probíhají jednání se švédským státem a švédskou exportní bankou. Jedná se na několika úrovních,“ řekl první náměstek ministryně obrany František Šulc.

Čeští partneři britsko-švédského zbrojařského koncernu, který má zákazníky po celém světě, mohou získat další příležitosti. „Spolupráce se nemusí týkat pouze projektu CV90 pro českou armádu, ale může být mnohem širší a na více let. Firmy mají velkou šanci,“ dodal náměstek.

Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR považuje za důležité, aby se podniky podílely na vysoce kvalifikovaných činnostech. „Jsme pro co největší podíl výrobních subjektů na zakázce. Za českou práci se nesmějí schovávat obchodníci, kteří by nakupovali díly v zahraničí a přeprodávali je ministerstvu,“ uvedl šéf zbrojařského sdružení Jiří Hynek.

Výběr pětice firem částečně kopíruje dřívější armádní zakázku na transportéry Pandur, jejichž korby také svařoval novojičínský VOP CZ. Nové je v současnosti zapojení Excalibur Army z holdingu Czechoslovak Group. Přestože se uskupení podnikatele Michala Strnada na začátku minulé dekády na projektu kolových pandurů nepodílelo, v roce 2015 získalo licenci na jejich výrobu pro teritoria ve východní Evropě a Asii.     

„Podvozek a celkovou integraci vozidel CV90 by měl na starosti státní podnik VOP CZ a za výrobu věže by odpovídala společnost Excalibur Army,“ potvrdil Hakån Karlsson z BAE Systems Hägglunds, který o spolupráci s českým průmyslem jedná.

Podle britsko-švédské společnosti to bude unikátní projekt, protože vozidla CV90 budou vyráběna a servisována přímo v České republice, kde má být zároveň hlavní vývojová centrála pro budoucí modernizace této techniky. Souvisí to s požadavkem, aby země získala co největší soběstačnost ve výrobě náhradních dílů a servisu po celý životní cyklus vozidel. Know-how, odborným personálem a strojním vybavením mají disponovat především státní firmy kontrolované rezortem obrany.

Vedle podpisu smluv s klíčovými partnery zbývá dohodnout termín dodávek prvních vozidel CV90. Spolu s tanky mají být páteří mechanizované brigády, nového českého příspěvku NATO. K vybudování stejného uskupení do začátku roku 2026 se zavázalo i Slovensko nebo Maďarsko.

Na harmonogramu dodávek se však zatím česká a švédská strana neshodují. „Kvůli válce na Ukrajině probíhají závody ve zbrojení, firmy mají vytížené kapacity. Bohužel se promarnila možnost uzavřít zakázku už v předchozím volebním období,“ uvedla šéfka rezortu obrany Jana Černochová (ODS).

O náhradě zastaralých BVP-2 začal hovořit už exministr Martin Stropnický (ANO), avšak nákup nových obrněnců příliš neposunul. O mnoho úspěšnější nebyl ani jeho stranický kolega Lubomír Metnar. Podle původních plánů měl být kontrakt podepsán už v roce 2020. 

BVP-2 sovětské konstrukce licenčně vyráběla bývalá ČSSR v letech 1987 až 1989, do výzbroje tehdejší Československé lidové armády bylo zavedeno 280 těchto strojů.

CV90 byly vyvinuty v druhé polovině osmdesátých let. Do služby byly poprvé zařazeny v roce 1993 a od té doby se účastnily ostrých bojových akcí. Podle údajů výrobce nyní využívá 1280 těchto strojů v patnácti variantách sedm zemí. Jde o Švédsko, Norsko, Dánsko, Finsko, Estonsko, Nizozemsko a o Švýcarsko. Česko a Slovensko objednávají pátou verzi CV90 MkIV, která přináší vyšší rychlost, vylepšenou pohyblivost a v kombinaci s moderní IT architekturou podporuje i budoucí upgrade.