Číňané křísí srbské hutě po odchodu Američanů. Podívejte se, jak vypadá největší ocelárna v bývalé Jugoslávii | E15.cz

Číňané křísí srbské hutě po odchodu Američanů. Podívejte se, jak vypadá největší ocelárna v bývalé Jugoslávii

Michal Nosek

Na Balkáně se snaží mít stále větší vliv firmy z Dálného východu. Příkladem je čínská společnost HeSteel, která uvedla, že její srbská železárna Smederevo v roce 2017 utržila 800 milionů dolarů. Investice HeSteel do podniku se navíc loni zvýšily na 150 milionů dolarů z 120 milionů dolarů v roce 2016, doplnil v tiskové zprávě srbský ministr práce Zoran Djordjevič. 

V současné době patří Smederevo se dvěma vysokými pecemi, třemi 120tunovými konvertory a válcovnou pasů k největším hutním kombinátům bývalé Jugoslávie. HeSteel zde loni zaměstnával 300 lidí a investice do výroby mají podle čínských představitelů růst i v dalších letech.

Po odchodu amerického gigantu US Steel v roce 2015 převzala železárnu v červenci následujícího roku čínská společnost HeSteel. Investor zaplatil za 98 nemovitostí společnosti Železárna Smeděrevo celkem 46 milionů eur.

Smederevská železárna byla založena v roce 1969. „Historie její výroby je spjatá s jinou hutí, která vyrostla na břehu Dunaje již v roce 1913. Nesla název SARTID a zaměřovala se na velice lukrativní výrobu parních lokomotiv a vagonů. V roce 1925 ale přišel bankrot, ze kterého se firma dostávala osm let,“ říká industriální fotograf Viktor Mácha.

Druhá světová válka sice závod nepoškodila, zato přerušila dodávky surových materiálů. Provoz se podařilo obnovit až v roce 1945.

Více fotografií naleznete na Facebooku Viktora Máchy >>>  

VIDEO: Číňané se dají v Srbsku do stavby dálnic. Postavili už most přes Dunaj, podívejte se na něj
Tak se jezdí po transsibiřské magistrále. Podívejte se, co lze zažít na nejdelší železnici světa
Pohřebiště vlaků na mexickém Yucatánu ukrývá poklady americké železnice, podívejte se
Viktor Mácha: Fotografuji hutě, protože chci zachytit svět, který mizí před očima
Jak šel čas s kombajny v Česku. Agronom: Před 25 lety to měli jejich řidiči mnohem nepohodlnější

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!