De Havilland zastaví výrobu vrtulových letadel, na trhu zůstane jediný hráč

De Havilland Canada Dash 8-400, zde ještě pod označením Bombardier Q400, u aerolinek Austrian Airlines

De Havilland Canada Dash 8-400, zde ještě pod označením Bombardier Q400, u aerolinek Austrian Airlines Zdroj: E15 Stepan Bruner

De Havilland Canada na neurčito přeruší výrobu letounu Dash 8-400.
De Havilland Canada se chce nyní soustředit na služby pro stávající provozovatele Dash 8.
De Havilland Canada Dash 8-400, zde ještě pod označením Bombardier Q400 v barvách aerolinek Air Baltic.
Po přerušení výroby Dash 8-400 bude turbovrtulové dopravní letouny vyrábět jediná společnost na světě – ATR.
5
Fotogalerie

Společnost De Havilland Canada letos přeruší výrobu svého turbovrtulového dopravního letounu Dash 8-400. Není přitom jasné, kdy by mohla být produkce obnovena. Dopravci, kteří by měli zájem o vrtulové letouny, vhodné především na kratší tratě, tak nebudou mít na výběr. Na dlouhodobě se zužujícím trhu totiž zůstanou jen letouny ATR, které vyrábí skupina Airbus.

De Havilland má nyní nesplněné objednávky na sedmnáct letadel. Podle dat, která má k dispozici server Leeham News and Analysis, obsahují objednávkové knihy další dvě položky, u nichž ale není uveden odběratel, není tak zřejmé, že se uskuteční. Jakmile ale výrobce všechny objednávky odbaví, pozastaví na neurčito výrobu, uvádí server.

De Havilland již informoval dodavatele komponentů, aby se na odstávku mohli připravit a nevyráběli díly, pro které nebude využití.

Výrobce letounů je vlastněn společností Longview Aviation Capital, která program produkce letounu Dash 8-400 získala od dopravního Bombardier. Dál v něm pokračuje pod historickým jménem De Havilland Canada, které tyto letouny v éře před vstupem Bombardieru nesly. Produkce běží v závodu Bombardieru v Torontu, který má De Havilland pronajatý do roku 2023.

Budoucnost celého projektu je tak nejistá. „Nyní se soustředíme na pomoc aerolinkám, které budou vracet do provozu letouny Dash 8,“ uvedl šéf prodejů a marketingu De Havilland Canada Philippe Poutissou.

Kvůli pandemii koronaviru a jejím dopadům na leteckou dopravu aerolinky odstavily stovky těchto strojů. K tomu, zda bude mít zájem o pokračování výroby v Torontu, či zda hodlá produkci přesunout na západ Kanady, kde má své další výrobní aktivity, se Longview Aviation Capital nevyjádřil.

Již nyní je v každém případě jisté, že minimálně dočasně přijde trh turbovrtulových dopravních letadel o jednoho ze svých posledních zástupců. Aktuálně v produkci zůstávají pouze letouny ATR vyráběné Airbus Group. Objednávkové knihy ATR jsou podstatně zaplněnější, zákazníci čekají na dodání 175 letounů modelu ATR 72.

Chudou nabídku se ale v nejbližších letech chystají doplnit další hráči. Brazilský Embraer slíbil brzy představit podrobnosti o připravovaném projektu svého nového turbovrtulového dopravního letadla. „Předpokládáme, že během prvního čtvrtletí budeme mít konkrétní novinky o potenciálních partnerstvích,“ cituje magazín Flight Global šéfa Embraeru Francisca Gomese Neta.

Neto upřesnil, že ve hře je vstup finančního či technologického partnera nebo dokonce jiného výrobce letadel, který by Embraeru pomohl urychlit vývoj letounu. Brazilský výrobce měl původně uzavřít rozsáhle partnerství s americkým Boeingem, jednání ale loni na jaře překvapivě zkrachovala. Neto předpokládá, že v příštích deseti letech budou aerolinky potřebovat zhruba tisícovku letadel této kategorie.

Další možný nováček na trhu turbovrtulových dopravních letadel, ruská společnost Iljušin, je již v pokročilé fázi vývoje. V polovině prosince poprvé firma uskutečnila let se svým připravovaným letounem Il-114-300. Sám výrobce ale uvádí, že letoun míří především na lokální ruský trh, případně na podobné trhy s náročnými klimatickými podmínkami a horší infrastrukturou. Iljušin chce pro letoun získat certifikaci příští rok a od roku 2023 jej dodávat zákazníkům.