Elektromobil s dojezdem přes tisíc km, dobitý za pár minut. Kdo vyhraje závod o baterii snů?

Začátkem roku oznámil koncern Volkswagen slibné výsledky své nové baterie

Začátkem roku oznámil koncern Volkswagen slibné výsledky své nové baterie Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

O revoluční baterii s pevným elektrolytem se v autoprůmyslu mluví už dlouho, masovou výrobu takto vybavených elektromobilů se však dosud nepodařilo spustit žádné automobilce. Na rozdíl od dnes převažující technologie akumulátorů, které obsahují elektrolyt ve formě tekutiny nebo gelu, by přitom přinesla několik zásadních výhod. Řidiči by dobíjeli násobně kratší dobu, využívali delší dojezd, třeba i přes tisíc kilometrů, a baterie by navíc nabídla podstatně delší životnost a větší bezpečnost. Proto se vývoji této technologie věnuje většina velkých automobilek. A některé už i opatrně plánují její výrobu.

Začátkem roku oznámil koncern Volkswagen slibné výsledky své bateriové divize PowerCo. Ta úspěšně otestovala nový akumulátor s pevným elektrolytem amerického vývojáře autobaterií QuantumScape, společnosti, do níž VW už léta investuje. Baterie prošla v laboratoři více než tisícovkou nabíjecích cyklů, tedy podobnou zátěží, jako by jí opatřený vůz ujel asi půl milionu kilometrů. Její celková kapacita se přitom snížila o pouhých pět procent – dnešní akumulátory degradují několikanásobně rychleji.

Šéfové obou společností hovořili o takřka nestárnoucí baterii, superrychlém dobíjení, velmi povzbudivých číslech i o tom, že produkt chtějí uvést na trh „co nejdříve“. Nesdělili ale podrobnosti technologického řešení, natož do jakých modelů by byla baterie případně nasazena.

Konkrétnější byla Toyota, která loni v létě debatu o takzvaných solid-state bateriích znovu rozvířila. Ty, které testuje japonský gigant, by mohly zvládnout až 1200 kilometrů a čas dobíjení zkrátit na deset minut. Dnes běžné elektrické vozy přitom dovolí řidičům v lepším případě na jedno nabití ujet zhruba kolem pěti set kilometrů.

Pokračujte ve čtení vytvořením bezplatného účtu nebo přihlášením

Pokračovat