ERÚ se snaží usnadnit změny dodavatelů energií

Někteří obchodníci s energiemi brání lidem v odchodu tím, že jim nesdělují údaje o možnosti ukončit smlouvu. Regulátor chce, aby dodavatelé tyto informace povinně psali na faktury.

Když to nešlo po dobrém, hodlá Energetický regulační úřad donutit obchodníky s energiemi k uvádění údajů o smlouvách na vyúčtování silou. Ve vyhlášce o vyúčtování chce nařídit dodavatelům, aby na faktury přidali číslo smlouvy, dobu, na kterou je uzavřena, datum uzavření smlouvy, datum jejího ukončení, datum pro bezplatnou výpověď smlouvy a datum zahájení dodávek. Některé z těchto údajů už ERÚ požadoval v novém znění etického kodexu obchodníka, k němuž se ale přidalo jen pár dodavatelů.

„Minulou snahu stanovit ve vyhlášce povinnost obchodníků uvádět ve vyúčtování datum nejbližšího možného ukončení dodávek bez sankcí odmítla Legislativní rada vlády. Když jsme povinnost zanesli do etického kodexu, počítali jsme s tím, že znovu zkusíme tuto povinnost prosadit do legislativy,“ vysvětluje šéfová ERÚ Alena Vitásková.

Opírá se přitom o desítky stížností spotřebitelů, že jim obchodníci nechtějí údaje nutné pro bezplatné ukončení smlouvy a přechod ke konkurenci sdělovat. Stejné stížnosti zaznamenala spotřebitelská organizace dTest. Přitom podle energetického zákona na ně mají zákazníci nárok.

Obchodníci v připomínkovém řízení změnu vyhlášky jednohlasně odmítli. Buď namítali, že k tomu nemá ERÚ zákonnou pravomoc, nebo že požadované údaje s vyúčtováním nesouvisejí. „Ještě více se znepřehlední už tak nepřehledná faktura. Zákazník nebude vědět, k čemu který údaj vlastně potřebuje,“ uvádí Aleš Pospíšil, mluvčí Centropol Energy.

„Zákazníci Pražské energetiky dostanou fakturu jedenkrát za rok a uvedení termínu konce smlouvy jen jednou za rok pro zákazníka nemusí stačit. Během roku se totiž může řada věcí ze smlouvy změnit,“ namítá mluvčí PRE Petr Holubec.

Dodavatelé také tvrdí, že všechny údaje o smlouvách nemají přímo v systémech, jež slouží k tištění faktur. Úprava by znamenala náklady navíc. Nikdo z obchodníků se ale nevyjádřil k důvodu změny, jímž je neochota informovat zákazníka o smlouvě, jak to nařizuje zákon.

„Kdyby ERÚ nežádal tolik nových údajů na vyúčtování, z nichž pro přechod ke konkurenci nejsou všechny potřebné, většina obchodníků by se změnou nejspíš neměla problém,“ myslí si ředitel Asociace nezávislých obchodníků s energiemi Jiří Gavor.