GALERIE: Desítky legendárních vozů značky Tatra na jednom místě. K vidění jsou i modely z 19. století

Několik exponátů je zapůjčeno z jiných muzeí či od soukromých sběratelů. Vybudování muzea přišlo na více než 171 milionů korun.

Několik exponátů je zapůjčeno z jiných muzeí či od soukromých sběratelů. Vybudování muzea přišlo na více než 171 milionů korun. Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Dakarská Tatra, kterou se firmě podařilo před čtyřmi lety získat z Francie a zrenovovat do podoby, v jaké jela rallye v roce 1986.
Muzeum nákladních automobilů Tatra
Muzeum nákladních automobilů Tatra
Muzeum nákladních automobilů Tatra
Část exponátů byla donedávna v nedalekém Technickém muzeu Tatra, které se nyní zaměřilo jen na osobní auta.
49
Fotogalerie

Desítky jedinečných vozidel a výjimečně rozsáhlé využití rozšířené reality upoutají návštěvníky nově otevřeného Muzea nákladních automobilů Tatra. Kopřivnická automobilka tak představuje historii výroby od konce devatenáctého století po současnost.

Muzeum vzniklo v rekonstruované hale bývalé slévárny, kterou společnost Tatra Trucks i s pozemkem darovala kraji. Je pobočkou krajské příspěvkové organizace Muzea Novojičínska, ale většina exponátů patří Tatře. Několik je zapůjčeno z jiných muzeí či od soukromých sběratelů. Vybudování muzea přišlo na více než 171 milionů korun.

V tabletech či po načtení QR kódů v mobilních telefonech mohou návštěvníci díky rozšířené realitě nahlédnout do motorů nebo se podívat, jak tatrovky vznikají. „Třeba když tu máme podvozky už nedochovaných vozů, v rámci rozšířené reality je dokážeme dokreslit, uvidíte, jak auto původně vypadalo. Nebo si najedete přístrojem na vozidlo a uvidíte jeho interiér. Pro zahraniční turisty tím poskytujeme překlady textů,“ řekl vedoucí pobočky muzea Lukáš Filip.

Část exponátů byla donedávna vystavena v nedalekém Technickém muzeu Tatra, které se nyní zaměřuje výhradně na osobní auta. Do nového muzea se přesunula také kolekce historických motocyklů, které dostal kraj darem. Vedle muzea vznikl speciální depozitář pro legendární železniční vůz Slovenská strela vyrobený v Tatře v roce 1936, který se po renovaci vrátil do města letos na jaře.

Kopřivnický starosta Miroslav Kopečný (ODS) očekává, že muzeum přitáhne mnohem více turistů, kteří se do města zatím vydávali jen na půldenní výlety. „Když tady bude už třetí muzeum automobilů, nestihnou to za den a budou tady hledat možnosti ubytování a stravování, což dává potenciál pro rozvoj těchto oblastí, jež uvadly i kvůli covidu,“ řekl starosta.

Expozice začíná replikou prvního nákladního vozu z roku 1898, jehož originál se nedochoval, a končí nynější řadou Tatra 815-7 Force. Návštěvník ve čtrnácti tematických sekcích projde celou historií.

V jedné jsou hasičská auta, v další vojenská vozidla. K vidění je tatrovácký autobus, letištní speciál, kamion, s nímž Karel Loprais vyhrál Rallye Paříž-Dakar, či auta z cest kolem světa v minulém století. Více než polovina exponátů pochází ze sbírky, kterou majitelé Tatry koupili od sběratele Jiřího Hlacha.

Srdeční záležitostí je pro něj první dakarská Tatra, kterou se firmě podařilo před čtyřmi lety získat z Francie a zrenovovat do podoby, v jaké jela rallye v roce 1986. „Máme tady Tatru 813, sklápěč známý z filmu Prázdniny pro psa jako Drtikolka podle role Vladimíra Kratiny. Tu jsme získali v rámci Hlachovy sbírky bez kabiny, jenom s vrakem motoru a podvozku. Po třech letech renovační práce vypadá, jako by z kopřivnické výroby vyjela právě teď. Je to jediný dochovaný vůz téhle varianty sklápěče na světě,“ uvedl ředitel výzkumu a vývoje Tatry Radomír Smolka.

Nákladní automobily v minulosti vyráběla i Škoda. Podívejte se, jak vznikal model 706

Video placeholde
• e15