Gigafactory má přinést inovace. Česko ale s investiční pobídkou nesmí opakovat dávné chyby

Konkurenční výhodou Česka může být dostupnost lithia (ilustrační foto)

Konkurenční výhodou Česka může být dostupnost lithia (ilustrační foto) Zdroj: profimedia

Česko udělalo první krok v honbě za přilákáním investora, jenž má v tuzemsku vybudovat gigafactory, tedy továrnu na baterie do elektromobilů. Po memorandu by měla následovat investiční pobídka. Ekonomové oslovení E15 nastínili několik jejich možných rysů, aby se projekt gigafactory nestal pro Česko spíše přítěží.

Formou memoranda se k podpoře projektu za minimálně 52 miliard korun přihlásil stát prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) s energetickou společností ČEZ. Ministerstvo nyní vypracovává mimořádně vysokou investiční pobídku v řádu miliard korun, jejíž pomocí se pokusí investory přesvědčit, aby do „baterkárny“ investovali právě v Česku. Jednání jsou nejdál s koncernem Volkswagen, do kterého patří i Škoda Auto, a s korejským obrem LG.

„Memorandum je první a klíčový krok, bude nutné vytvořit nový systém dodavatelsko-odběratelských vztahů. Deklarujeme jím, že stát diverzifikuje veřejnou podporu do přímé, tedy hotovostní v řádu miliard, a do nepřímé ve formě daňových pobídek, zabezpečení pracovníků a jejich vzdělávání nebo výběru lokality,“ uvedl vicepremiér Karel Havlíček (za ANO). Stávajícímu plánu, jenž kalkuluje se vznikem minimálně 2300 pracovních míst, vévodí varianta s výstavbou gigafactory v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou loni ČEZ odstavil.

Jak velký podíl na celkové investici bude mít ČEZ nebo případní další hráči – třeba Škoda Auto – zatím není jasné.

„Naše role je být základním developerem, který poskytne pozemky, chceme se ale postarat i o dodávku energií. Notifikaci o státní podpoře by mohla Evropská komise dostat příští rok, až bude známa struktura jednotlivých druhů podpor,“ dodal generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Optimistický scénář počítá s možným vznikem gigafactory mezi lety 2026 a 2028.

Připomeňte si možné klady i zápory projektu gigafactory:

Video placeholde
Gigafactory Volkswagen v Česku - pozitiva a negativa • Videohub

Zda na gigafactory Česko vydělá, bude z velké míry záviset na parametrech investiční pobídky. Tu nyní sestavuje desetičlenný tým na MPO. Česko musí předčít konkurenční státy – Polsko či Slovensko – ale zároveň investora nepřeplatit a nezvýhodnit na úkor menších tuzemských firem, shodují se ekonomové.

„Pobídka nesmí být jako z devadesátých let, kdy stát kladl důraz na počet zaměstnaných osob, navíc bez ohledu na výši platů. Zaměstnanost by vůbec neměla hrát roli. Proč vysávat vyždímaný trh práce,“ varuje hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská. Pobídka se má podle ní opírat o tlak na inovativnost, aby investice generovala další zakázky nebo vznik tuzemských startupů.

„Potřebujeme inovace, duševní vlastnictví. Motivovat investora, aby spolupracoval s místními podniky a s českou akademickou sférou. Stát může například garantovat proplacení nákladů na výzkum a vývoj, pokud by se investor dohodl s tuzemskou akademickou institucí,“ uvádí Horská. Zásadní podle ní také bude, aby pobídka motivovala investora v Česku nejen zůstat, ale i rozvíjet nově vznikající odvětví.

Chystaná pobídka ovšem nesmí znevýhodňovat menší tuzemské firmy, kterým by ty zahraniční odsály pracovní sílu z už tak vyčerpaného trhu práce. „To byl problém minulých pobídek. Ty budoucí musejí rozvíjet místa s vyšší přidanou hodnotou. Nemá cenu financovat montovny a sklady. Z někdejší chyby se musíme poučit, jinak se Česku nevyplatí ani pobídka pro gigafactory,“ varuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Ať už bude česká pobídka vypadat jakkoliv, řadě rizik se nevyhne – ať už nepředvídatelnému rozvoji elektromobility, nebo silné regulaci odvětví, podotýká hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek: „Musíme si nechat otevřená zadní vrátka a nesázet na jedinou kartu elektromobility. Finanční pobídky okolních států budou podobné, i proto je naší značnou konkurenční výhodou ložisko lithia v Krušných horách. Důležité je také partnerství ČEZ, vzhledem k ratingům důvěryhodné a finančně silné firmy.“

Byť je memorandum pro investory důležité proto, že stát přislibuje nevycouvání z projektu, stávající memorandum ukazuje na nízkou důvěru klíčových hráčů, domnívá se analytik Natland Petr Bartoň.

„Ze samotné formy tohoto memoranda lze dokonce usuzovat, že důvěra investorů ve sliby a memoranda českého státu je už natolik pošramocena, že memorandum nechává podepsat státní firmu jako místního investora. Ten má vyšší šanci splnění státních slibů. A s ním si již zahraniční investor obchodní vztah nastaví standardními smlouvami,“ říká Bartoň. Partner EY a odborník na autoprůmysl Petr Knap se naopak domnívá, že by memorandum mohlo Česko pozitivně odlišit od konkurenčních států.