Konstruktér turisty milované Kafkovy hlavy bankrotuje. Doplatil na chřadnoucí automobilky

Jedenáctimetrová socha Franze Kafky Davida Černého, kterou v roce 2014 zkonstruovala firma Deimos. Váží celkem 39 tun. Investor za ni zaplatil 30 milionů korun.

Jedenáctimetrová socha Franze Kafky Davida Černého, kterou v roce 2014 zkonstruovala firma Deimos. Váží celkem 39 tun. Investor za ni zaplatil 30 milionů korun. Zdroj: ctk

David Černý
Socha Franze Kafky od Davida Černého u obchodního centra Quadrio, kterou instalovala strojírensko-technologická společnost Deimos.
Socha Franze Kafky od Davida Černého u obchodního centra Quadrio, kterou instalovala strojírensko-technologická společnost Deimos.
Socha Franze Kafky od Davida Černého u obchodního centra Quadrio, kterou instalovala strojírensko-technologická společnost Deimos.
Socha Franze Kafky od Davida Černého u obchodního centra Quadrio, kterou instalovala strojírensko-technologická společnost Deimos.
16
Fotogalerie

Výrobce technické části slavné mechanické Kafkovy hlavy na pražské Národní třídě stojí na pokraji bankrotu. Firmy ze strojírenské skupiny D2G na sebe počátkem července podaly insolvenční návrh spojený s řešením formou konkurzu. Skupina návrh vysvětluje obtížnou situací v automobilovém průmyslu během pandemie. Právě k automobilkám totiž mířila rozhodující část produkce skupiny.

„Společnost D2Automation podala návrh na insolvenci. Insolvenční zákon poměrně jasně říká, kdy je nutné k tomu kroku přistoupit. Konkrétnější plány zatím neumíme nijak víc nastínit,“ říká provozní ředitelka jedné ze součástí skupiny D2G, firmy D2Automation Pavla Kojanová. 

Skupinu v roce 2014 proslavila konstrukce pohyblivé sochy hlavy Franze Kafky u pražského obchodního centra Quadrio, jejímž uměleckým autorem byl sochař David Černý. Sochu tehdy konstruovala firma Deimos, která se posléze v roce 2017 po kapitálovém vstupu investičního fondu Genesis Capital včlenila do holdingu D2G. 

Hlavním byznysem firmy tehdy spojené se jménem investora Jana Kislingera byla nicméně výroba automatizované techniky, zvláště pak zakázkově vyráběných robotů a průmyslových automatů dodávaných domácím i zahraničním automobilkám na 17 světových trhů včetně značek jako například BMW. "Mé působení v D2G, a to manažerské i podílové, skončilo před dvěma roky. Od té doby se věnuji soukromým projektům," uvedl Jan Kislinger pro deník E15. Posléze přešla vlastnická majorita na lucemburskou firmu Nobium, jejíž struktura je ovšem neprůhledná.

Právě intenzivní sázka na automobilky se ovšem v byznysu firmy ukázala jako fatální. Jak plyne ze znění návrhu, v důsledku pandemie se dostala do platebních problémů celá rodina firem skupiny D2G.

„Společnost D2Manufacturing se ocitla ve druhotné platební neschopnosti, neboť došlo k výraznému propadu automobilového průmyslu a dalším omezením, tak jeho klíčovému zákazníku D2Automation dokončení rozpracovaných zakázek a přijetí nových zakázek, a tím i k propadu tržeb,“ uvádí Roman Hovorka, jednatel D2Manufacturing, další společnosti ze skupiny D2G v insolvenci.

Už letos v dubnu vstoupily firmy ze skupiny do režimu ochrany před věřiteli, což ovšem nepřineslo stabilizaci byznysu. Během vstupu fondů Genesis měla přitom firma ambiciózní plány, a to vedle samotné výroby i akvizice firem z branže v blízkých zemích typu Maďarska, Slovenska či Polska.  

Koncem června skončil firmám odklad povinnosti podat insolvenční návrh, což z pandemických důvodů umožnila novela insolvenčního zákona. Zatímco části firem mohl pomoci, jiným mohl způsobit dodatečné problémy. „Zákon ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru namísto skutečného řešení pouze uměle oddálil reálné následky koronavirové krize v určitých oborech a lokalitách,„ zdůrazňuje právník Pavel Strnad z advokátní kanceláře Polverini Strnad. 

„Je možné, že část dlužníků se rozhodla počkat s podáním insolvenčního návrhu s nadějí na určité zlepšení situace. Jejich problém se tím ale vyřešit nemusel, naopak umělé oddalování mohlo vyvolat druhotnou platební neschopnost jejich věřitelů a celý problém se tak jen přesunul na další osoby,“ soudí Strnad.