Korejští politici dusí SsangYong. Právě když se jí začalo dařit

SsangYong Rodius (Repro AutoRevue.cz)

SsangYong Rodius (Repro AutoRevue.cz)

Jen co se jihokorejská automobilka SsangYong vzpamatovala z bankrotu a prorazila na nových trzích, jako je Rusko či Nový Zéland, sráží ji dolů politici. Šetří údajné podvody jejího bývalého čínského majitele, a čtvrtou největší automobilku v zemi tím poškozují ve chvíli, kdy to nejméně potřebuje.

Podle několika tamních zákonodárců bývalý majitel, čínský autovýrobce SAIC, účetně nafoukl ztrátu, aby poslal firmu do bankrotu, a tím se jí zbavil. Číňané v SsangYong údajně jen ukradli technologie, aniž by investovali. Jinými slovy firmu jen zneužili.

SAIC koupil korejskou firmu v roce 2004 za 600 miliard korejských wonů (zhruba 10,5 miliardy korun), konkurznímu správci ji pak předal v roce 2009. V roce 2010 SsangYong koupila indická firma Mahindra & Mahindra za 523 miliard wonů.

V lednu indický majitel oznámil, že chce v automobilce během čtyř let investovat zhruba bilion wonů. Za uplynulé dva roky do SsangYong Mahindra nalil 350 miliard wonů. Indické peníze šly na vývoj nových modelů, jako je terénní automobil Rexton W nebo minibus Korando Turismo. SsangYong má letos v plánu prodat o 24 procent více aut než loni.

Firmě se opět daří, zdá se. Ztráta klesla ze 145 miliard wonů na devadesát díky vývozu do Ruska nebo Chile.
Zástupci SsangYong i odboráři o žádné parlamentní vyšetřování rozhodně nestojí. Myslí si, že si skrze firmu vyřizují účty politické strany v parlamentu. Vládnoucí strana Saenuri původně s vyšetřováním souhlasila, ale minulý měsíc změnila názor.

„Opoziční politici využívají starý případ SsangYong k tomu, aby mohli útočit na vládu,“ řekl deníku Wall Street Journal šéf odborů Kim Kyuhan. Politici podle něho „firmě víc škodí, než pomáhají“. Také prezident Lee Yoo-il si myslí, že politický spor „nijak nesouvisí s podnikáním firmy“. I podle prodejců aut politické spory kolem značky spíše škodí prodejům.

„Rádi bychom nechali minulost minulostí a hleděli do světlé budoucnosti,“ řekl listu Deon Cooper, dealer z Nového Zélandu, kde prodeje SsangYong v uplynulých dvou letech stouply čtyřnásobně.

Podle listu bude vyšetřování pokračovat a dál automobilce kazit pověst. Politici přitom udělali pro záchranu firmy minimum a ironií je, že většina z nich používá vozidla dvou největších konkurenčních značek – Hyundai nebo Kia, uzavírá Wall Street Journal.