Letištními trubkami proteče palivo za desítky miliard, tendr ovládly petrochemické giganty

Letiště Praha vysoutěžilo firmy, jež budou skladovat a dodávat palivo leteckým společnostem.

Letiště Praha vysoutěžilo firmy, jež budou skladovat a dodávat palivo leteckým společnostem. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Jiří Pos, šéf letiště, které čeká, že jeho infrastrukturou proteče palivo za více než 22,5 miliardy korun
Firmy zaplatí 27 haléřů za litr paliva, které proteče letištní infrastrukturou.
Pražské letiště
4
Fotogalerie

Letiště Praha vysoutěžilo pětici společností, které budou v příštích pěti letech využívat letištní infrastrukturu ke skladování leteckých pohonných hmot a manipulaci s nimi při zajišťování dodávek paliv leteckým společnostem. Vzhledem ke změně zákona o veřejných zakázkách muselo letiště vůbec poprvé tyto služby soutěžit formou udělení speciálních koncesí.

Ty drží od ledna firmy OMV ČR, Total ČR, MOL ČR, Czech Airlines Handling a od února ORLEN Unipetrol RPA. V minulých letech letiště na poplatcích každoročně utržilo stovky milionů. Očekává, že v následujících pěti letech proteče jeho infrastrukturou palivo v hodnotě více než 22,5 miliardy korun.

„Jedná se o hrubý odhad celkového předpokládaného objemu leteckých pohonných hmot vyjádřený v českých korunách. Za využití infrastruktury pro skladování a manipulaci s leteckými pohonnými hmotami všechny společnosti platí Letišti Praha stejnou částku za každý litr pohonné hmoty, která naší infrastrukturou proteče, a to na základě skutečně stočeného množství,“ uvedla mluvčí Letiště Václava Havla Klára Divíšková.

Pětice nově vybraných společností tak platí poplatek 27 haléřů za litr paliva, s nímž nakládá. Tendru se účastnily ještě firmy Shell Slovakia a mošnovská Baltic Ground Services, ale neuspěly.

V roce 2019, který ještě z pohledu letiště neovlivnila koronavirová pandemie, dosáhly ruzyňské tržby za umožnění manipulace, skladování, prodej paliv a jejich plnění do letadel 860 milionů korun. O rok později se propadly spolu s objemem letů na 228 milionů korun, vyplývá z poslední zveřejněné výroční zprávy letiště za rok 2020.

Kam se vyšplhají tržby na základě nově vysoutěžených koncesí, letiště údajně nemůže sdělit ani odhadnout vzhledem k obchodní strategii jednotlivých společností a jejich smluvních vztahů s dopravci. Jelikož je hodnota zakázek přímo závislá na výtoči paliva, rozhodujícím faktorem bude, jak rychle poroste objem letů leteckých společností.

Nejdůležitější daňové novinky roku 2022

Video placeholde
Nejdůležitější daňové novinky roku 2022 • Videohub

„Skupina ORLEN Unipetrol na letiště dodává letecký petrolej a využívá pronájmu letištní infrastruktury, zejména skladové tanky. Jsme tedy nejen dodavatel paliva, ale také skladovatel paliva na letišti. Naše mateřská skupina ORLEN poté zajišťuje prodej paliva z tohoto palivového skladu jednotlivým leteckým společnostem,“ vysvětlil mluvčí společnosti Pavel Kaidl.

Neodpověděl na otázky, v jakých řádech se pohybovaly tržby společnosti za prodej paliv aerolinkám na Letišti Praha a poplatek samotnému letišti. Společnost poprvé vstoupila na trh s leteckými palivy v Česku v roce 2017. Od tehdejšího dubna začala dodávat palivo právě na pražské letiště. Nově tak činí prostřednictvím získané koncese.

Tržby za poskytnutí infrastruktury se nepropadly jen pražskému letišti. Letový provoz nad Českem byl loni nejnižší za téměř dvacet let, činil přes 361 tisíc letů, tedy ani ne polovinu objemu z roku 2019. Kvůli rapidnímu poklesu počtu letů vykázal státní podnik Řízení letového provozu vůbec poprvé ve své historii ztrátu, když předloni prodělal 1,4 miliardy korun. Dříve přitom vykazoval stamilionové zisky. Loňské hospodaření zatím podnik nevyčíslil.

Palivová infrastruktura je pro letiště klíčová, do „trubek“ proto investovalo v posledních letech řádově stovky milionů korun. Největší investici představovala výstavba nového depa autocisteren včetně produktovodu a výstavba nádrže pro skladování paliv.

„Ve střednědobém horizontu plánujeme investovat do obnovy a rozšíření skladovacích kapacit v centrálním skladu. V dlouhodobém horizontu pak koncepčně prověřujeme variantní řešení hydrantového systému, popřípadě výstavby dalších plnicích míst,“ uzavírá Divíšková.

Cena leteckého paliva dlouhodobě roste. Cena paliva pro proudová letadla byla v polovině února o 57 procent vyšší než před rokem, vyplývá z informací Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA).