Lidé vítězí nad stroji. Boeing po letech testování stáhl roboty montující model 777

Boeing 777X

Boeing 777X Zdroj: Boeing

Boeing 777X
Boeing 777X
3
Fotogalerie

Americký Boeing po čtyřech letech snah a neúspěchů omezil ambiciózní projekt automatizace výroby svých letadel. Roboty, kteří spojovali dvě hlavní části trupu letounů řady 777 a jejího připravovaného nástupce 777X, nahradí opět lidé.

Od strojů k lidem se vrátí Boeing poté, co roboti nedokázali spolehlivě zasouvat šrouby do děr po obvodu tropu letadel. Díry bude nadále vrtat automatika, která se již osvědčila při montáži modelu 787 Dreamliner.

Postupný přechod na nový systém kombinující dovednosti lidí a strojů začal během druhého čtvrtletí a bude dokončen ještě letos, uvedl podle agentury Bloomberg mluvčí Boeingu Paul Bergman. „Systém flex track (spolupráce robotů a lidí – pozn. red.) se ukázal jako spolehlivější, vyžaduje méně ruční práce a méně oprav, než samotní roboti,“ řekl.

Automatický systém Boeingu, který měl spojení dvou částí trupu zvládat bez zásahu člověka, sestával ze dvou robotů, kteří v tandemu vyvrtali díry a následně oba díly spojili šrouby. Systém byl součástí rozsáhlého projektu, jehož cílem je co největší míra automatizace při výrobě nového letounu 777X a následně i dalších modelů amerického gigantu.

Boeingu se ale nedařilo přimět roboty, aby synchronizovaně postupovali po vnitřní a vnější straně trupu, což vedlo ke zdržením při produkci. „Bylo to těžké, připravilo mě to o léta života,“ prohlásil letos viceprezident Boeingu Jason Clark, který má na starosti výrobu modelu 777X.

Přesto společnost experiment nepovažuje za úplné selhání. Roboti mají nyní stále na starosti vrtáni děr, což je fyzicky nejnáročnější činnost při sestavování trupu letadla.