Místo fritéz prodáme elektrododávky Etiopii i Čuprovu Rohlíku, věří nová česká automobilka

BattSwap s technologií rychlé výměny baterií pro elektromobily.

BattSwap s technologií rychlé výměny baterií pro elektromobily. Zdroj: e15 Martin Janas

BattSwap s technologií rychlé výměny baterií pro elektromobily.
BattSwap s technologií rychlé výměny baterií pro elektromobily.
Radek Janků, zakladatel a ředitel společnosti BattSwap.
Radek Janků, zakladatel a ředitel společnosti BattSwap.
BattSwap s technologií rychlé výměny baterií pro elektromobily.
7 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Nacházíme se na půli cesty mezi Oborou Hvězda a Letištěm Václava Havla. S kolegou fotografem vcházíme do pořádně vytíženého logistického areálu v ulici U Prioru. Míjí nás běžné kamiony, ale také jedna zdánlivě nenápadná elektrododávka za druhou. Patří nově vzniklé české automobilce Battswap. Online mašina na nákupy Čechů Rohlík.cz totiž právě zde testuje novou technologii, která má být údajně první taková nasazená do provozu v Evropě. „Tohle jste vidět neměli. Řidič vjel na rampu příliš rychle. Mohlo se něco pokazit,“ říká Radek Janků, zakladatel a šéf čerstvě licencované automobilky. Jedna z dodávek totiž právě vjela – poměrně zbrklým způsobem – do speciální stanice, která automaticky vyměňuje vybité stokilové baterie za nabité.

Oficiálně sídlí v kalifornském Silicon Valley, reálně ale pracuje na výzkumu, vývoji a provozních testech v Česku a v Německu. A právě nyní nastává pro Battswap velmi důležitá fáze firemního rozvoje: buď se podaří navýšit výrobu na desítky tisíc městských dodávek ročně, nebo hrozí, že přijdou veškeré dosavadní investice nazmar.

Zapomeňte na vyvoněný karlínský office. S 45letým byznysmenem Janků sedíme v zaprášeném „kontejneru“ přímo v srdci logistického areálu, hned vedle výměnné stanice. „V terénu nejlépe odhalíte detaily, co a jak dělat lépe,“ vysvětluje bývalý architekt.

Projekt Battswapu nosil v hlavě dlouhé roky a před více než deseti lety se do nekonvenční technologie naplno pustil. Sám investoval miliony eur, další prostředky poskytly finanční společnosti sdružující drobnější investory. Samotný koncept, který spočívá v tom, že místo zdlouhavého dobíjení se baterie „jednoduše“ vymění za jinou, předem nabitou, není nikterak nový.

Například v segmentu luxusních osobních vozů se s ním snaží dlouhodobě a s problémy prorazit čínská značka NIO, navíc není zdaleka sama. V segmentu elektrododávek nasazených do reálného provozu v Evropě však Battswap skutečně platí za pionýra.

V současnosti testuje jednotky výměnných stanic a desítky automobilů. Část v Česku, další v zahraničí. Klíčový partner Rohlík využívá od prosince osmnáct vozů, které jeden po druhém zajíždí do výměnné stanice kousek vedle nás. Během testů už najezdily přes sto tisíc kilometrů.

„Spolupráce nám přináší praktické řešení, baterii lze vyměnit během tří minut, což je oproti běžným elektrovozům velká výhoda. Zatím se systém osvědčil i co se týče spolehlivosti, takže věříme, že už letos naši Battswap flotilu rozšíříme,“ říká na dotaz e15 mluvčí Rohlíku Lucie Dosedělová.

Elektrododávky Battswap v německé flotile Rohlíku?

„A to je náš největší úkol,“ dodává Janků. „Zajistit škálování, abychom zvládli navýšit provoz z desítek aut na stovky – třeba pro Rohlík na německém trhu,“ nastiňuje možnou budoucnost.

Ostatně výrobní kapacitu má Battswap nachystanou – v Chang-čou nedaleko Šanghaje může s tamním partnerem navýšit produkci na až sto tisíc elektrododávek ročně. Rozjet spolupráci s Rohlíkem a dalšími novými zákazníky je tak pro Battswap naprosto klíčové. „Do tří let chceme naplnit výrobní kapacitu a dosáhnout obratu na úrovni půl miliardy eur,“ konkretizuje obchodní plán Janků.

VIDEO: Trhy jako na houpačce. Co je v takové době dobré dělat?

Video placeholder

Podle zveřejněné výroční závěrky za loňský rok dosáhla česká entita Battswap CZ čistého obratu téměř jedenáct milionů korun a provozního zisku přesahujícího jeden milion. Jedná se o jednu z větví skupiny, jejíž souhrnné výsledky ale Janků zatím komentovat nechce.

Gró tohoto byznysu nevidí ve výrobě aut a stanic pro výměnu baterií, ale v uceleném balíčku. Plán je prostý: otestovat provoz na mikroflotile, zoptimalizovat procesy, vytvořit manuály pro zákazníka a prodávat ucelenou službu prostřednictvím licence. Podobně jako prodává McDonald franšízy do celého světa. Ostatně i v Battswapu mluví o „McDonald konceptu“.

„Místo fritéz doručíme elektrododávky a automatizované stanice,“ glosuje Janků. A tvrdí, že nyní aktivně vyjednává o možném vstupu strategického partnera: „Bavíme se s těmi, kdo mají zájem o bezemisní dopravu: s automobilkami, logistickými skupinami, leasingovými společnostmi, těžaři ropy.“

Battswap je oficiálním výrobcem dodávek, které zhotovuje spolu s partnerem Nextem. Finální montáž a kompletaci vozů provádí v Česku, samotné výměnné stanice produkuje v Norimberku a v Mladé Boleslavi. „Stanice zvládne obsloužit asi 25 vozidel denně, kurýři ostatně nejezdí ve stejný čas,“ popisuje nám technik v logistickém areálu.

„Vozy nepřijíždí zcela vybité, ale v baterce jim zbývá 20 až 30 procent. Takže jsou opět nabité za necelé dvě hodiny. Jedna dodávka Rohlíku se tak přijíždí ‚dobíjet‘ asi čtyřikrát za den,“ dodává. Samotná rychlost dobíjení není nejvyšší prioritou – tou je efektivita. Tedy dobíjet rychleji, když je to potřeba, a naopak pomaleji a levněji, když systém ‚vidí‘, že příští dodávka dorazí později. I na takových funkcích automobilka nyní pracuje.

BattSwap s technologií rychlé výměny baterií pro elektromobily.BattSwap s technologií rychlé výměny baterií pro elektromobily. | Zdroj: e15 Martin Janas

Budoucnost spatřuje Battswap v dodávkách aut, výměnných stanic a softwaru pro zákazníky především v těchto třech byznysech: last mile doručování balíčku (tedy poslední fáze dopravy ke klientovi), v online prodeji potravin a ve svozu odpadu.

O posledním typu byznysu Janků hovoří jako o „zlatém vejci“. Elektrododávky pro tento účel proto Battswap nyní testuje na severu Itálie. Pokud se osvědčí, italský partner by vozy používal pro svoz odpadu v celé zemi. Testy mají odhalit například to, jak těžký náklad dodávky uvezou – samotný vůz váží jen asi 1,2 tuny, z toho tvoří 200 kilogramů baterie.

Velký zájem o elektromobilitu vidí Janků také v Spojených arabských emirátech, Saúdské Arábii nebo Etiopii. „Tam byste to patrně nečekali, ale v této africké zemi vidí, že elektromobilita v Číně funguje. Pro nás je paradoxně snadnější se zaměřit na tyto trhy, které mají zájem, než například na ten český, kde jdeme s elektrickými vozy stále ještě spíš proti proudu,“ dodává Janků.

Radek Janků, zakladatel a ředitel společnosti BattSwap.Radek Janků, zakladatel a ředitel společnosti BattSwap. | Zdroj: e15 Martin Janas