Nákup francouzských děl za 8,5 miliardy odklepla vláda. Explosia a STV Group vyrobí munici

Houfnice Caesar

Houfnice Caesar Zdroj: By Teddy Wade, U.S. Army [Public domain], via Wikimedia Commons

Houfnice Caesar
Houfnice Caesar
Houfnice Caesar
Houfnice Caesar
5
Fotogalerie

Dva roky po marketingovém průzkumu trhu a rok po složitých jednáních s francouzskou státní zbrojovkou Nexter Systems odsouhlasila česká vláda nákup 52 děl Caesar ráže NATO za 8,5 miliardy korun. Původně předpokládaná cena měla být necelých šest miliard, avšak Francouzi ji na jaře zvýšili o šedesát procent na 9,6 miliardy. Další stamiliony požadovali za přenesení výroby munice do Česka.

„Jedná se o konečnou nabídkovou cenu, která byla proti předpokládané hodnotě 5,95 miliardy korun zvýšena o 44 procent kvůli růstu inflace včetně vlivu pandemie, přesunu výroby do Česka, zvýšeným cenám energií, surovin a materiálu, úpravám požadavků české armády a růstu průměrné nominální mzdy v Evropě v letech 2018 až 2020,“ stojí ve vládním materiálu.

Přesto považuje předsedkyně sněmovního výboru pro obranu Jana Černochová (ODS) za chybu, že ministerstvo obrany neaktualizovalo posudky, které stanovily původní cenu děl, a výsledná částka zakázky tak bude zhruba o miliardu vyšší. „Na druhé straně považuji za důležité dotáhnout akvizici do konce,“ řekla poslankyně.

Problém vidí právě v zastaralém marketingovém průzkumu, cenu podle ní také zvýšily další požadavky armády. „Aby to bylo nadčasové a odpovídalo tomu, že chceme mít vybavení na několik dalších let, aniž by bylo nutné něco opět dokupovat a měnit,“ dodala Černochová.

Cena podle ministerstva zahrnuje vše podstatné pro dodávku kompletního zbraňového systému. Kromě samotných děl se jedná o výcvik instruktorů a personálu, náhradní díly, soupravy speciálního servisního nářadí a o trenažéry. Cena rovněž obsahuje náklady na kompletní odzkoušení systému v Česku a certifikaci munice.

V posledních měsících se velmi zkomplikovala jednání právě o výrobě střeliva, na níž se bude podílet státní společnost Explosia a firma STV Group. Explosia bude dodávat prachové neboli takzvané hnací náplně a STV, přesněji její Poličské strojírny, samotné střely ráže 155 milimetrů. Podniky mají vyrobit náboje za 680 milionů korun.

Velkou překážku představoval francouzský certifikát umožňující licenční výrobu, který měl podle informací deníku E15 stát až 14,5 milionu eur, více než 370 milionů korun. Cena bude nakonec nižší, protože munice se nebude testovat ve Francii, ale prostřednictvím Vojenského technického ústavu v českých vojenských výcvikových prostorech. Kolik se tímto postupem ušetří, však ministerstvo ani firmy nesdělily.

„Oceňujeme přístup ministerstva obrany, které usilovalo o maximální zapojení českého průmyslu. Detaily týkající se dohody ale zatím komentovat nebudeme,“ uvedl šéf STV David Hác.

Na zakázce se budou podílet další firmy, například podvozky 8×8 a pancéřované kabiny spolu s další výbavou podle potřeb a požadavků armády dodá kopřivnická Tatra Trucks. Spolu s výrobou munice v tuzemsku to armádě přinese jistotu, že v případě krize nebude závislá na francouzské zbrojovce Nexter.

„Podařilo se dosáhnout dohody o účasti českého průmyslu ve výši 40 procent hodnoty zakázky. První čtyři děla budou dodána z Francie, zbývajících 48 už bude kompletováno přímo v České republice,“ potvrdil Petr Sýkora z tiskového oddělení ministerstva obrany.

Děla Caesar o ráži NATO 155 milimetrů mají s běžnou municí dostřel přes čtyřicet kilometrů. Prioritně se s nimi počítá pro chystanou těžkou mechanizovanou brigádu, která má být připravena k nasazení od roku 2026. Caesary po téměř půl století budou ve výzbroji nahrazovat houfnice Dana s ráží 152 milimetrů a dostřelem dvacet kilometrů. Dany mají nadále využívat příslušníci aktivních záloh.

Parametry děl Caesar

(CAmion Équipé d'un Système d'ARtillerie) je samohybná houfnice ráže 155 mm s délkou hlavně 52 ráží instalovaná na podvozku nákladního auta 6×6 nebo 8×8. Vyvinula ji firma GIAT Industries. Ve výzbroji ji mají Francie, Indonésie, Saúdská Arábie, Thajsko a Dánsko.

  • Hmotnost: 30,2 t (8×8)
  • Délka: 12,3 m
  • Šířka: 2,8 m
  • Výška: 3,1 m
  • Osádka: 5–6 (nouzově 3)
  • Dojezd: 600 km
  • Max. rychlost: 100 km/h na silnici, 50 km/h v terénu

Zdroj: Nexter Systems