„Objednáváme na dva roky dopředu.“ Nedostatek kol trvá, ukázala obří krádež komponentů
Velký český výrobce jízdních kol přišel při loupeži v Německu o komponenty na výrobu deseti tisíc bicyklů. Zločin mimořádně velkého rozsahu ilustruje situaci na trhu. Výrobcům kol na celém světě chybějí především díly japonského producenta komponentů Shimano a někteří čeští výrobci a dovozci kol tak předpokládají, že nedostatek jízdních kol bude v nadcházející sezoně ještě horší než v loňském roce.
Kopřivnické společnosti Bike Fun International, která vlastní značky Rock Machine, Superior a Frappé a vyrábí jízdní kola i pro několik zahraničních společností, lupiči odcizili zásilku dílů za šest milionů korun. Díly měly být použity na stavbu téměř deseti tisíc kol z celkové roční výroby kolem 150 tisíc bicyklů. „Sem tam se ztratí nějaká krabice, ale nic takového se nám dosud nestalo,“ uvedl marketingový manažer BFI Jan Butala.
I podle dalších českých dovozců a výrobců jízdních kol je taková krádež zcela mimořádná. „Dodávky komponentů se kradou běžně. Někdo rozřízne plachtu na návěsu a ukradne pár krabic. Zboží z centrálního skladu Giantu v Nizozemsku už proto vozíme jen ve skříňových návěsech,“ říká Jiří Píša, manažer prodeje kol společnosti Progress Cycle, která do Česka dováží produkty největšího výrobce jízdních kol na světě Giant. „Ale neděje se to v takto velké míře. Toto musela být krádež na objednávku, jinak si to nedokážu vysvětlit. Mohlo se i stát, že se na ní podílel sám řidič,“ dodává.
„O ničem podobném jsem nikdy neslyšel,“ říká i Karel Švec, zakladatel firmy Cyklo Švec, jež vyrábí a dováží jízdní kola i jejich komponenty.
Právě komponenty japonské značky Shimano přitom patří mezi ty, které výrobcům kol a distributorům chybějí nejčastěji. Shimano má totiž velké továrny v Malajsii, kde loni po řadu týdnů platila přísná koronavirová uzávěra. Potíže tak mají i další čeští výrobci jízdních kol či tuzemští distributoři bicyklů.
„Z dílů Shimano montujeme většinu kol. U dražších kol je navíc lze těžko nahradit něčím jiným,“ popisuje situaci Švec. Ani druhý globální výrobce komponentů, americký SRAM, nemá podle Švece velké rezervy a výpadek dílů konkurenta nedokáže nahradit. „SRAM se používá jako náhrada, ale hlavně u vyšších řad kol je Shimano technologicky jasná jednička,“ souhlasí Píša z Progress Cycle.
Nedostatek výrobků a surovin zasahuje mnohá odvětví
Podle Butaly z BFI navíc zákazníci často požadují komponenty Shimano i v případě, že existuje obdobná alternativa, protože světoznámá značka je pro ně zárukou kvality. „Ocitli jsme se teď znovu na konci řady odběratelů čekajících na komponenty. Shimano se nám sice snaží pomoci, ale nedostatek dílů je celosvětový. Na některé specifické díly můžeme čekat i roky,“ říká. Část kol, na něž měly přijít díly z odcizené zásilky, firma sestaví díky vlastní zásobě komponetů. Některá elektrokola nebo dražší silniční stroje ale zřejmě kvůli absenci specifických dílů vyrobit nedokáže.
Situace se může ještě zhoršit
Nedostatek dílů vyvolaný pandemií koronaviru spolu s rostoucí poptávkou po jízdních kolech dolehl na trh už předloni a loni. A nová kola budou podle všeho nedostatkovým zbožím i letos.
Situace u některých výrobců se tak může podobat krizi v automobilovém průmyslu. „Přes zimu jsme dodělali kola, co měla být dodaná loni na jaře,“ popisuje Švec, jehož firma vedle dovozu zahraničních kol vyrábí vlastní stroje pod značkou Galaxy. Až první jarní měsíce podle něj ukážou, zda bude poptávka po kolech stejně vysoká jako v roce 2021. A pokud ano, na nová kola budou zákazníci dlouho čekat i letos. Mírně optimistický je Daniel Jonáš, obchodní ředitel společnosti Snow-how ČR, která distribuuje například kola značek Amulet, Basso nebo Mondraker. „Mnohé objednávky nyní chodí včas, což se loni nedalo říct,“ říká.
Píša z Progress Cycle naopak popisuje, že nedostatek kol se prohloubil už nyní, před zahájením sezony. „Loni jsme ještě některé objednávky byli schopni včas splnit, letos už ne,“ řekl. „Situace se snad zlepší koncem roku,“ dodal.
Dostupnost jízdních kol do budoucna může zhoršovat i to, že výrobci kol nyní po distributorech požadují, aby kola objednávali dva až tři roky předem, zatímco dříve lhůty činily méně než půl roku. „Objednávání teď připomíná pohled do křišťálové koule,“ říká Karel Švec s tím, že vývoj poptávky na tak dlouho dopředu odhadnout nedokáže a může se stát, že zatímco některých typů kol bude nedostatek, jiné naopak mohou u obchodníků přebývat. Výrobu na dva roky dopředu nyní kvůli objednávkám komponentů musí plánovat i BFI.
V prvním pandemickém roce 2020 vzrostly evropské prodeje jízdních kol meziročně o 40 procent na 22 milionů prodaných bicyklů, vyplývá z dat asociace výrobců CONEBI. Data za rok 2021 ještě nejsou k dispozici, volně dostupné nejsou ani údaje o českém trhu.