Plzeňská Škoda nestihla převzít francouzského výrobce vlaků. Expanze je v ohrožení

Tuzemskému strojírenskému gigantu Škoda Transportation se nedaří dokončit jednu ze svých historicky největších zahraničních expanzí ve své historii.

Tuzemskému strojírenskému gigantu Škoda Transportation se nedaří dokončit jednu ze svých historicky největších zahraničních expanzí ve své historii. Zdroj: Profimedia

Soupravy Coradia Polyvalent Francouzská nadnárodní společnost Alstom dodává vlaky Coradia Polyvalent dosahující rychlosti až 160 kilometrů za hodinu ve čtyřech provedeních.
Do konce tohoto července měla Škoda Transportation převzít francouzskou továrnu Reichshoffen železničního kolosu Alstom, kterému tím měl otevřít cestu k ovládnutí divize Transportation kanadské firmy Bombardier.
O převzetí továrny na výrobu lokálních vlaků jedná český výrobce kolejových vozidel od loňského prosince.
4
Fotogalerie

Tuzemskému strojírenskému gigantu Škoda Transportation se nedaří dokončit jednu ze svých historicky největších zahraničních expanzí. Do konce tohoto července měl převzít francouzskou továrnu Reichshoffen železničního kolosu Alstom, kterému tím měl otevřít cestu k ovládnutí divize Transportation kanadské firmy Bombardier. Business Insider ovšem píše, že k podpisu smlouvy zatím nedošlo a plzeňské škodovce dochází trpělivost.

Francouzský závod o zhruba 750 zaměstnancích musí Alstom prodat, protože jinak by měl podle Evropské komise příliš dominantní postavení na trhu. Transakce mezi Alstomem a Bombardierem totiž povede k vytvoření druhého největšího výrobce kolejových vozidel na světě, hned po čínském gigantu CRRC. Kromě alsaského Reichshoffenu má proto Alstom prodat i braniborský závod Hennigsdorf, ani ten ale zatím nového majitele nenašel.

Zdroje serveru BI uvádí, že Alstom v posledních dvou týdnech plzeňským strojírnám předložil tři finální nabídky, které však vzápětí všechny stáhl. Škoda nyní proto údajně zkoumá, zda v jednání pokračovat. Mluvčí Alstomu a Bombardieru se k situaci odmítli vyjádřit. Stejně tak Škoda Transportation. „K probíhajícím obchodním jednáním se nevyjadřujeme,“ řekl mluvčí české skupiny Jan Švehla.

O převzetí továrny na výrobu lokálních vlaků jedná český výrobce kolejových vozidel od loňského prosince. Alsaské železniční strojírny, které vyrábějí vlaky Coradia Polyvalent, prodávají zejména na domácí trh, vyvážejí ale i do Alžírska nebo do Senegalu. 

Škoda Transportation se svými 5500 zaměstnanci nyní představuje největší skupinu dopravního strojírenství ve střední a východní Evropě. V dubnu 2018 ji stoprocentně ovládla PPF zesnulého Petra Kellnera. Předloni v únoru od ní desetiprocentní podíl odkoupil jeden z dřívějších akcionářů Škodovky Michal Korecký.

Tuzemský koncern vyrábí vlaky, lokomotivy, tramvaje, trolejbusy a vozy metra i řídicí a pohonné systémy pro dopravu. V Česku má několik dceřiných společností, mezi něž patří Škoda Electric, Škoda Vagonka nebo Pars nova. Další jeho firmy jsou ve Finsku, Maďarsku, Německu a v Rusku.

Soupravy Coradia Polyvalent
Francouzská nadnárodní společnost Alstom dodává vlaky Coradia Polyvalent dosahující rychlosti až 160 kilometrů za hodinu ve čtyřech provedeních. Dopravce může podle počtu dvou až čtyř vozů zvolit délky 56, 72 nebo 110 metrů. Tyto jednotky vyráběné v motorové i elektrické verzi patří do rozsáhlé rodiny železničních vozidel Coradia.