Pražský výrobce dveří do boeingů a airbusů volá mayday. Ztratil zakázky a propouští

Závod Latécoère Česká republika vyrábí základní díly, zejména pro dveře Boeingu 787 a dveře letounů A320.

Závod Latécoère Česká republika vyrábí základní díly, zejména pro dveře Boeingu 787 a dveře letounů A320. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Závod Latécoère Česká republika vyrábí základní díly, zejména pro dveře Boeingu 787 a dveře letounů A320.
Závod Latécoère Česká republika vyrábí základní díly, zejména pro dveře Boeingu 787 a dveře letounů A320.
Závod Latécoère Česká republika vyrábí základní díly, zejména pro dveře Boeingu 787 a dveře letounů A320.
Závod Latécoère Česká republika vyrábí základní díly, zejména pro dveře Boeingu 787 a dveře letounů A320,
Závod Latécoère Česká republika vyrábí základní díly, zejména pro dveře Boeingu 787 a dveře letounů A320,
49 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Ještě v roce 2019 se mohl letňanský závod francouzského koncernu Latécoère chlubit, že jako jediný na světě vyrábí dveře pro horní palubu největšího dopravního letadla světa Airbusu A380. Spolu s ukončením výroby legendární „atřistaosmdesátky“ ale pražská divize Latécoère přišla o prestižní zakázku. To nejhorší ji ale potkalo loni, když pandemie vyvolala obří ztrátu i propouštění.

Světové kolosy Airbus, Boeing i Embraer, největší zákazníci letňanského závodu, loni zásadně omezily výrobu letadel. V reakci na ně tak klesla o polovinu výroba dveří a komponent v Praze, téměř totožný byl propad tržeb: zatímco v roce 2019 Latécoère utržil přes 3,6 miliardy korun, loni to byly necelé dvě miliardy. Poprvé od roku 2016 tak skončil ve ztrátě, a to 313 milionů korun, která se řadí k největším ve více než dvacetileté historii firmy. Vyplývá to z její výroční zprávy.

Podnik vyrábí a montuje dveře civilních dopravních letadel. Loni pracoval například na dveřích pro Airbus A320, Embraer 170, na zavazadlových dveřích pro Dassault Falcon 7X či na dveřních mechanismech letounu Boeing 787. Vyráběl ale i kompozitní díly a podsestavy koster dveří Boeingu 787 nebo kompozitní díly Airbusu A350.

„Letecký průmysl zasáhla koronakrize velmi silně, což se výrazně projevilo na vývoji tržeb i v naší společnosti. Situace přináší zvýšené riziko snížení likvidity,“ uvedla česká divize Latécoère s tím, že problémy s likviditou mají vyřešit úvěry od mateřské společnosti z Toulouse. Ta prý v polovině června písemně potvrdila, že poskytne finanční podporu včetně 833milionové půjčky.

Video placeholder
Pravidla pro třetí dávku očkování proti covidu-19 • Videohub

Kvůli kritické situaci v leteckém průmyslu Latécoère propouštěl. Koncem roku 2019 v Letňanech pracovalo 760 pracovníků, koncem loňska o třetinu méně. Konečný účet to ale být nemusí.

„Dále přetrvává nejistota týkající se budoucího vývoje pandemie v roce 2021 a jejího vlivu na podnikání společnosti a na poptávku po jejích produktech,“ konstatuje podnik. Pražský Latécoère proto prochází restrukturalizací, v jejímž rámci prodá a zpětně si pronajme část hmotného majetku a převede montáže dveří do partnerského závodu v Bulharsku.

Krize leteckého průmyslu vychází z prudkého propadu dopravy. Aerolinky loni podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu přepravily na pravidelných linkách 1,8 miliardy cestujících, meziročně o šedesát procent méně. Tržby z přeprav se propadly ještě více, a to o 69 procent na 189 miliard dolarů, zhruba čtyři biliony korun. Letecké společnosti prodělaly 126 miliard dolarů.

Jedním z mála pozitiv zůstala výkonnost nákladní letecké dopravy. Přesun zboží, zdravotních prostředků či vakcín utlumil meziroční propad tohoto segmentu na 21 procent. Koncem loňského roku se už ale cargo téměř vrátilo na obvyklá předpandemická čísla.

Podívejte se, jak se v Letňanech vyrábějí dveře do dopravních letadel: