Přehledně: automobilky i jejich dodavatelé přestali vyrábět, lidé jsou doma s nižší mzdou

Poslední směna v mladoboleslavském závodě Škody Auto před odstávkou proběhla 18. března

Poslední směna v mladoboleslavském závodě Škody Auto před odstávkou proběhla 18. března Zdroj: ČTK

Poslední směna v mladoboleslavském závodě Škody Auto před odstávkou proběhla 18. března
Výroba vozu Škoda Superb
Hyundai zahájil 12. března v Nošovicích výrobu elektromobilu Kona, hned poté musel zavřít.
Hyundai zahájil 12. března v Nošovicích výrobu elektromobilu Kona, hned poté musel zavřít.
Výroba automobilů v kolínské TPCA
8
Fotogalerie

Důležitý motor české ekonomiky stojí. Automobilky kvůli pandemii koronaviru přerušily výrobu, nevyhnutelná reakce následovala v řadách dodavatelů. Firmy své závody buď zastavily, nebo výrazně omezily jejich provoz. Zaměstnanci často zůstávají doma, přičemž většinou pobírají jen část mzdy. Kdy se do továren vrátí, zůstává nejasné. Právě nejistota ohledně příštích měsíců vzbuzuje u podniků důležitých pro českou ekonomiku největší obavy.

Škoda Auto

Jako první z automobilek v Česku zahájila odstávku výroby 18. března. V tuzemsku přitom zaměstnává 34 tisíc lidí. Rozhodnutí přišlo z mateřského koncernu Volkswagen, který své evropské závody zavřel na dva až tři týdny.

Původně se měli pracovníci Škody vrátit do továren šestého dubna, tedy po asi dvoutýdenní pauze. Následovaly dva odklady a nyní se počítá s obnovení výroby ve všech třech tuzemských závodech 20. dubna. Minimálně do té doby budou zaměstnanci pobírat tři čtvrtiny mzdy.

TPCA

Původně měla kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile zastavit své stroje jako poslední automobilka. Odstávku nakonec zahájila stejně jako Škoda už 18. března. Obnovení výroby je naplánováno na 17. dubna. Do té doby pobírá 2500 zaměstnanců 85 procent obvyklého výdělku.

Automobilka je největším zaměstnavatelem na Kolínsku a patří k nejvýznamnějším exportérům. Kromě ekonomických dopadů vyvolala u středočeské hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové odstávka výroby obavy i o bezpečnost v Kolíně i Mladé Boleslavi. Především na zahraniční agenturní pracovníky na ubytovnách, kteří nyní nechodí do práce, má proto dohlížet policie.

Hyundai

Necelý týden po přerušení výroby ve Škodovce a TPCA začala dvoutýdenní odstávka také v Nošovicích, kde vyrábí – jako na jediném místě v EU – Hyundai. Následoval další týdenní odklad, a to na 14. dubna. Poté pojede výroba ve dvou, nikoliv obvyklých třech směnách. Přes noc se bude továrna dezinfikovat.

Firma zaměstnává přes tři tisíce lidí, kterým zůstane sedmdesát procent mzdy. Další tísíce pracují pro subdodavatele automobilky, pro kterou měl být březen původně velmi významný z úplně jiných důvodů. Výrobce totiž 12. března jako první v Česku zahájil sériovou výrobu elektromobilu, a to modelu Kona Electric.

Iveco

Uzavření některých firem v automobilovém průmyslu a vzniklý nedostatek dílů donutil k odstávce počínající 30. března a končící 14. dubna i výrobce autobusů Iveco CZ z Vysokého Mýta. Čtyři tisícovky zaměstnanců dostaly na výběr: buď stoprocentně zaplacená dovolená, nebo snížení mzdy na 80 procent.

Iveco patří ke klíčovým zaměstnavatelům v regionu. „Pevně věříme, že přerušení výroby budeme schopní do konce roku dohnat,“ řekla mluvčí firmy Katarína Němcová.

Motor Jikov

Přes šedesát procent obratu holdingu směřuje do automobilového průmyslu. Strojírenská firma, jež dosud zaměstnávala osm set kmenových zaměstnanců a zhruba devadesát agenturních, proto omezila výrobu o necelou polovinu.

„Omezili jsme agenturní pracovníky a dáváme výpovědi lidem ve zkušební době,“ řekl předseda představenstva Miroslav Dvořák. Firma jedná s bankami o odložení splátek úvěrů. I některé zavřené automobilky ale od dodavatelů díly stále odebírají – například Scania, která je pro Jikov klíčová.

Brano

Asi 1,5 miliardy korun – takový propad tržeb zatím předpokládá skupina Brano, český výrobce automobilových dílů z Hradce nad Moravicí. „Pokud bude automotive zastavený na dva měsíce, pocítíme i dopad do cash flow ve výši zhruba tři sta milionů,“ uvedl šéf firmy Pavel Juříček.

Zakázky postupně ubývají. „Jedeme ještě něco pro Ameriku a Čínu, ale v podstatě už to začíná úplně skomírat. Automotive bude příští týden na nule,“ varoval koncem března Juříček. Asi 2100 zaměstnanců v Česku firma nechce propouštět, těch agenturních se už ale zbavila.