Rána pro českou ekonomiku. Škoda Auto vypíná linky a přechází na „nouzový režim“

Na montážní lince jsou za sebou vozy v pevném pořadí a projíždějí standardními pozicemi, na kterých jsou prováděny vždy pevně dané činnosti shodné pro vyráběný model.

Na montážní lince jsou za sebou vozy v pevném pořadí a projíždějí standardními pozicemi, na kterých jsou prováděny vždy pevně dané činnosti shodné pro vyráběný model. Zdroj: Škoda Auto

Výroba Škody Enyaq
Výroba motorů v závodě Škody Auto
Výroba aut v závodě Škody Auto
Takhle se vyrábějí nové škodovky.
Zrod auta v továrně v Mladé Boleslavi
8
Fotogalerie

Automobilka Škoda Auto počínaje 18. říjnem výrazně omezí výrobu ve všech třech tuzemských závodech. Z tamních linek běžně sjíždí 21 tisíc aut týdně, avšak tento týden se v nich až na výjimky nebudou vozy vyrábět vůbec. Nouzový režim potrvá patrně do konce roku. Autoprůmysl se potýká s nedostatkem čipů. Kvůli tomu se letos v Česku nevyrobí přes 250 tisíc aut, což pro automobilky a dodavatele bude znamenat ztrátu 200 miliard korun. O situaci v autoprůmyslu má v pondělí jednat tripartita. Vláda pravděpodobně obnoví program Antivirus, aby předešla propouštění a krachu desítek subdodavatelů Škodovky i dalších postižených automobilek.

Škoda Auto je tahounem tuzemského autoprůmyslu. V pandemickém roce 2020 vyrobila 750 tisíc aut, pro které odebírala součástky od stovek českých dodavatelů. Některé podniky jsou na automobilce vyloženě existenčně závislé. Kvůli omezením proto například na dva týdny zcela zastaví výrobu plastových dílů společnost Kasko ze Slavkova na Uherskohradišťsku. Většinu zaměstnanců nechá doma také výrobní družstvo Sněžka Náchod, které Škodě dodává potahy sedadel a hlavových opěrek.

Problémy Škody, která zaměstnává zhruba 35 tisíc lidí, se mohou prostřednictvím dodavatelů negativně projevit v celém tuzemském autoprůmyslu. Ten tvoří necelou desetinu HDP, přímo zaměstnává 180 tisíc lidí a dalších 320 tisíc nepřímo. Podle Sdružení automobilového průmyslu navíc tvoří více než třetinu průmyslových investic do vědy a výzkumu. Ročně do státního rozpočtu odvádí přes sedmdesát miliard korun.

Podle odborářů dostal kritický nedostatek součástek Škodu Auto do nejsložitější situace v její novodobé historii. „Za 45 let ve Škodě Auto jsem takovou krizi nezažil,“ řekl deníku E15 předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Těžké časy zažívají i kolínská Toyota a zástup na ni navázaných tuzemských dodavatelů. Premiér Andrej Babiš (ANO) proto na pondělí 18. října svolal tripartitu, která bude o obtížné situaci v autoprůmysli jednat. S největší pravděpodobností vláda obnoví program Antivirus, jehož prostřednictvím by stát postiženým firmám hradil část mezd zaměstnanců, kteří musejí po dobu uzavření závodů zůstat doma.

„Vše připravujeme. V pondělí prodiskutujeme všechny varianty na úrovni tripartity. Je to otevřené,“ řekl deníku E15 vicepremiér Karel Havlíček (za ANO). Podle Svazu průmyslu a dopravy by se mělo jednat o dočasnou tříměsíční podporu.

„Problém  automobilového průmyslu se přenáší na lidi, ekonomiku a nejvíce na české subdodavatele, kteří nad sebou nemají bohaté mateřské společnosti. Dodavatelé čelí obrovskému tlaku. Výsledkem může být, že za několik měsíců sice může být problém s čipy zažehnán, ale také se může stát, že do této doby tito subdodavatelé na trhu skončí a automobily se nakonec stejně nevyrobí. Je to skutečně vážná situace,“ uvedl šéf odborové organizace ČMKOS Josef Středula v neděli v pořadu Otázky Václava Moravce na ČT. Předpokládá, že se tripartita shodne na schválení programu Antivirus, náklady odhaduje na jednotky miliard korun.

Nejvíce je v Česku zasažena právě Škoda Auto. Pro mnoho zaměstnanců nemá práci, a tak chystá rozsáhlé stěhování personálu. Někteří lidé se podle odborů dokonce přemístí do jiných závodů. Zaměstnanci se obávají propouštění.

Se sníženou výrobou počítají odbory i pro příští rok, věří ale, že se podmínky zlepší ve druhé polovině roku 2022, tedy v době, kdy by mohlo na trh proudit více čipů.

V blížícím se kolektivním jednání odborů se Škodovkou tak bude žhavým tématem zaměstnanost. Automobilka zaměstnancům v tuzemsku vyplácí průměrně více než padesát tisíc korun měsíčně v hrubé mzdě. Prioritou odborů i firmy je udržet zaměstnanost.

Svými místy si nemohou být jisti pracovníci v Česku ani v Německu. Podle německého listu Handelsblatt šéf německé automobilky Volkswagen Herbert Diess na zářijové dozorčí radě hovořil o možném zrušení až třiceti tisíc pracovních míst v německých továrnách. Volkswagen k tomu uvedl, že konkrétní scénáře dalšího vývoje neexistují.

Netrpí ale jen Škoda a Volkswagen. Zatím nejhorším obdobím si prošla kolínská Toyota v srpnu a v září, kdy její závody nevyráběly. „Výhled do budoucna závisí na kapacitě dodavatelského řetězce. S dodavateli jsme v denním kontaktu a řešíme všechny možnosti minimalizace jakýchkoli abnormalit,“ uvádí mluvčí automobilky Tomáš Paroubek. Naopak nošovická Hyundai výrobu zachovává.

Brzdí-li automobilka, dominový efekt rychle pocítí i tuzemská síť dodavatelů. Už v létě musela například výrazně snížit výrobu písecká Faurecia, jež v Česku provozuje osm výrobních závodů. Ten mladoboleslavský, který zásobuje hlavně Škodu Auto, snížil produkci o polovinu.

V desítkách procent se pohyboval i pokles obratu firmy KES z Vratimova u Ostravy, jež vyrábí kabelové a elektrické systémy. Všechny agenturní zaměstnance musela propustit také společnost Isolit-Bravo z Jablonného nad Orlicí, který vyrábí mimo jiné plastové díly a různé formy.

„Situace v autoprůmyslu je velmi komplikovaná, nepředpokládám ale akutní prudké propouštění. Část subdodavatelů se umí přizpůsobit a změnit výrobní program a dodávat do jiného oboru. Čipů na trhu v příštím roce postupně přibude a situace se zlepší,“ říká hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.