Řidiči nechtějí benzín více bio, říká generální ředitel Čepra Jan Duspěva

Jan Duspěva

Jan Duspěva Zdroj: E15 Anna Vackova

Stačilo by, kdyby se zablokovala železniční trať kolem Labe do Německa, a v roce 2016 mohli čeští řidiči na cenách pohonných hmot natvrdo pocítit výpadek obou tuzemských rafinérií. Právě z Německa vozila státní společnost Čepro většinu chybějícího benzínu a nafty. „Tehdejší krizi jsme zvládli. Ale museli jsme začít hledat i další cesty, jak Česko v případě nouze zásobovat. V úvahu přichází třeba rakouská rafinérie ve Schwechatu nebo dovoz paliv lodí přes přístav v italském Terstu,“ říká generální ředitel Čepra Jan Duspěva.

Soudy v poslední době rozhodly v několika letitých kauzách, kde vaše společnost vystupovala jako oběť podvodů, ve prospěch Čepra. Jak velká část z této historické zátěže se tím už odvalila?

Pokud bychom se na to podívali materiálně, to znamená přes potenciální riziko, tak polovina. Kauza byla rozdělená na dvě části, obě v objemu okolo 2,6 miliardy korun plus příslušenství. Jedna část je už několik let pravomocně ukončená. Ve druhé probíhá prvoinstanční řízení.

To je občanskoprávní žaloba o úhradě této údajné pohledávky?

Ano, v ní nás nově žaluje společnost Lancelin, protože tato pohledávka poměrně často měnila majitele. Nyní bude soud rozhodovat, jestli Čepro vydalo, nebo nevydalo správné pohonné hmoty, jak tvrdí protistrana. Tento civilní spor se proplétá s několika trestními kauzami. Nejznámější je případ Radovana Krejčíře. Další je trestní kauza se společností Bena a jejími statutárními orgány. Pro nás je důležité, že se v nich prokázalo, že vůči společnosti Čepro byl spáchán podvod právě v té otázce, kde nás protistrana žaluje v  civilní žalobě. V tomto sporu přitom uplatňujeme řadu stejných důkazů jako v už rozhodnutých trestních kauzách.

Civilní soud by o nich měl rozhodnout stejně jako ten trestní?

Očekávám to.

Ovlivňovaly tyto spory vlastní podnikání Čepra?

Spor trvá už osmnáct let. V poslední době nás navíc provázel ještě šikanozní návrh na insolvenci, který má kořeny také v té době. Opakovaně jsme spor vyhráli. V případě insolvence jsme museli informovat financující banky a partnery. Nejtěžší je to pro zahraniční subjekty, které nechápou, že nějaký spor může trvat tak dlouho. Asi jsme nikdy netratili klienta, který by přišel a řekl, že za takových okolností s námi nebude spolupracovat. Na druhou stranu nevylučuji, že byly firmy, které si samy řekly, s námi raději nebudu vůbec obchodovat.

Čepro zachránilo v roce 2016 český trh s pohonnými hmotami, když byly kvůli haváriím mimo provoz obě tuzemské rafinérie a bylo nutné chybějící pohonné hmoty dovézt ze zahraničí. Co tato situace ukázala o strategickém významu Čepra pro Česko a jeho ekonomiku?

Dlouhodobě říkáme, že Čepro a jeho infrastruktura je tady proto, aby plnily určité bezpečnostní úkoly v rámci energetické bezpečnosti státu. Jednak jde o ochranu státních hmotných rezerv, jednak jde o logistiku, schopnost využít svou infrastrukturu v nouzovém zásobování. Jsem rád, že jsme to v havarijním roce 2016 mohli prokázat. Na něco takového jsme se mnoho let připravovali.

V čem příprava spočívala?

Vedli jsme například diskuse, jestli má smysl udržovat naši logistiku postavenou na železničních vlečkách. Kolik to stojí, jak je to efektivní. Proti sobě vždy stojí ekonomická efektivita a zajištění bezpečnostní pojistky pro případ nouze. Pro nás krizová situace trvala šest měsíců. V ní získané poznatky promítáme dál do našich plánů.

Jaké ponaučení jste si odnesli?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!