Rusko otevírá severní dopravní tepnu, Arktidou budou korzovat supersilné ledoborce

Ledoborec Christophe de Margerie

Ledoborec Christophe de Margerie Zdroj: Profimedia

Terminál Jamal
Rozestavěný terminál Jamal LNG
Jamal
Jamal
Jamal
6
Fotogalerie

Ruský projekt Jamal, který spustil svou produkci LNG loni na podzim, si klade za cíl ukojit stále rostoucí poptávku po zkapalněném zemním plynu. Trhu ale vévodí Katar. Důležitým krokem k úspěchu ruského snažení je otevření nových dopravních cest za pomoci ledoborců.

Na světě není místo, kde by bylo méně přívětivé prostředí než na ruském plynovém terminálu společnosti Novatek. Ten se nachází na poloostrově Jamal na severozápadě Sibiře.

Závod Jamal na těžbu zkapalněného zemního plynu (LNG) za 27 miliard dolarů (586,6 miliardy korun) se ostatně nachází jen 375 kilometrů severně od polárního kruhu. V zimě zde slunce svítí stěží dva měsíce a teploty dosahují –25 stupňů Celsia na pevnině a –50 stupňů Celsia v oslepující mlze na moři.

V této pustině je ale spousta fosilních paliv; zásoby se odhadují až na 44 bilionů krychlových stop, ekvivalent osmi miliard barelů ropy. Závod Jamal má po dosažení plného výkonu produkce ročně produkovat 16,5 milionu tun LNG, což by v roce 2021 mělo uspokojit 80 procent čínské poptávky.

Společnost Novatek proto vynaložila spolu s dalšími partnery (20procentní podíl vlastní Total, dalších 20 procent CNPC a China’s Silk Road Fund zbývajících 9,9 procenta, pozn. red.) také nebývale vysokou částku na nový druh přepravy těchto paliv.

Řeč je o LNG trajektech-ledoborcích, které chce Novatek podle agentury Bloomberg v rámci své arktické strategie využívat na Severní mořské cestě během celého roku. Tato plavidla třídy Arc7 jsou schopná projet ledem tlustým až 2,1 metru a mají převozní kapacitu téměř 173 tisíc metrů krychlových LNG. Do roku 2020 jich má být vyrobeno celkem 15, přičemž každý vyjde na 320 milionů dolarů.

Povel k odplutí prvního ledoborcového plavidla Christophe de Margerie (pojmenovaného po bývalém řediteli francouzské společnosti Total, který zemřel při leteckém neštěstí v Rusku v roce 2014) z přístavu dala ruská hlava státu Vladimir Putin loni v prosinci.

Běžné ledoborce stále nezvládají probořit led v Karském moři (část Severního ledového oceánu severně od ruské Sibiře, pozn. red.), ač ten pomalu taje v důsledku globálního oteplování. Jejich eskorta v podobě klasických menších ledoborců je nákladná a také časově velmi náročná.

Mezinárodní tým lodních konstruktérů, inženýrů a techniků proto postavil tanker o délce tisíc stop (asi 305 metrů), který je schopen probourat i silné vrstvy ledu.
„Plavidlo musí být schopno plnit své úkoly v extrémních podmínkách,“ říká Mika Hovilainen, specialista na stavbu ledoborců v helsinské společnosti Aker Arctic Technology, která lodě navrhla. „Systémy musí fungovat správně ve velmi širokém rozmezí teplot,“ dodává.

Pokračování článku najdete na serveru PEAK.CZ