Rychlá expanze s elektromobily selhává i v USA. Rivian zklamal investory, brzdí Ford i GM

Rivian

Rivian Zdroj: Rivian

Poptávka po čistě elektrických automobilech roste pomaleji, než se očekávalo, a to nejen v Česku a Evropě, ale i ve Spojených státech. Naposledy zklamal investory svým výhledem na letošní rok americký startup Rivian. Ten dokonce od letoška neočekává vůbec žádný růst – plánuje totiž vyrobit stejné množství SUV a pick-upů jako loni, tedy 57 tisíc. Vidina rychlé expanze je ta tam, trh se vozy s baterií pod podlahou do velké míry už nasytil. Pociťují to i tradiční velké automobilky jako General Motors nebo Ford, pomalejší růst zámořského trhu hatí plány také Volkswagenu nebo Stellantisu.

Když vstoupil Rivian v závěru roku 2021 na burzu, jeho tržní kapitalizace přesáhla hranici sto miliard dolarů. Hodnota firmy tak převýšila zmíněné americké duo Ford a GM. Od té doby však akcie Rivianu odepsaly přes 88 procent. Plány pro letošní rok zveřejnil michiganský startup ve středu po obchodních hodinách, před otevřením burzy klesaly jeho akcie o dalších čtrnáct procent (v době přípravy článku – pozn. red.).

Automobilka také oznámila desetiprocentní personální úsporu. Neupřesnila, kolik lidí přijde o práci, pro firmu nicméně nyní dělá téměř sedmnáct tisíc osob. „Čelíme makroekonomickým výzvám, jakými jsou historicky vysoké úrokové sazby a geopolitická nejistota. Změny nyní musíme učinit proto, abychom si zajistili slibnou budoucnost,“ citují Financial Times z dopisu šéfa firmy Roberta Scaringe zaměstnancům.

Nepotěšil ani investory, kterým sdělil, že firmě ubývá objednávek, které dostává na nové vozy. Rivian je populární i mezi českými investory, drží jej mimo jiné portfolio manažer J&T Michal Semotan. Na svém účtu na síti X oznámil, že je plánovaná produkce firmy na letošní rok zklamáním, akcie ale neprodává, přikupovat je ale rovněž nebude.

„Rivian horším výhledem ukázal, že se nijak neodlišuje od zbytku trhu s elektromobily, který si letos projde znatelnou korekcí. Podlehl tlaku ostatních výrobců, kteří se v posledních letech předháněli v tom, kolik prodají elektromobilů, zatímco poptávka výrazně klesla. Spotřebitelé navíc čím dál více preferují hybridní automobily,“ říká analytik XTB Štěpán Hájek.

Aktuálně nevidí mezi automobilkami, které se na elektromobily zaměřují, žádnou zajímavější investiční příležitost. Zmiňovaná korekce na trhu by však podle něj mohla v letošním roce způsobit pokles cen těchto akcií, a tím pádem nabídnout zajímavou slevu.

Původní ambiciózní plány však nepřehodnocuje zdaleka jen Rivian, ale většina významných automobilek. Čistě elektrických aut se sice i v zámoří prodává stále více, odbyt ale stoupá pomaleji, než se očekávalo. Vidět to je na datech za leden, kdy si američtí zákazníci pořídili téměř osmdesát tisíc elektromobilů. To je sice o devatenáct procent více oproti lednu 2023, tehdy však prodeje rostly o 55 procent proti stejnému měsíci roku 2022, vychází z dat Argonne National Laboratory. Podle analytiků BloombergNEF dokonce letos porostou prodeje elektromobilů nejpomaleji od roku 2019.

Zámořští zákazníci se do nákupů nehrnou ze stejných důvodů jako ti v Evropě. Odrazuje je nedostatečná síť dobíjecích stanic nebo vyšší pořizovací ceny elektrických aut, a to i po započtení státních dotací. Své ambice už proto redukoval například Ford. Ještě loni vyráběl 3200 elektrických pick-upů F-150 Lightning týdně, od letoška jich produkuje poloviční množství. Zákazníky oslovuje také štědřejšími bonusy při koupi tohoto vozu.

U dalšího elektrického modelu – SUV Mustang Mach-E – zase přikročil k nemalému snížení ceny. Před pár dny oznámená sleva činí tři až osm tisíc dolarů v závislosti na výbavě. Nově se tak vůz prodává za čtyřicet až 57 tisíc dolarů, uvádí server Electrek.

K podobným krokům přistupuje i konkurence, v některých případech automobilky oddalují zahájení výroby vybraných modelů. Například General Motors odložil výrobu elektrických verzí modelů Chevrolet Silverado a GMC Sierra. Dopadům ochlazování trhu se nevyhnula ani Tesla, která částečně doplácí mimo jiné na cenovou válku, kterou vyvolala. Její akcie odepsaly jen od začátku tohoto roku přes 21 procent.

Vlažný přístup amerických zákazníků k elektromobilům komplikuje plány také největším evropským koncernům Volkswagen a Stellantis, které v zámoří masivně investovaly. Například Volkswagen loni rozhodl, že v kanadském Ontariu postaví svou první továrnu na baterie do elektromobilů v Severní Americe.

Celková suma přesahuje dvacet miliard kanadských dolarů a je tak nejvyšší investicí do oblasti elektromobility v historii Kanady. Její značnou část pokrývá stát. Továrna bude zásobovat americké závody koncernu, které zhotovují ryze elektrické vozy, jak rychle ale poroste poptávka po nich, ukážou až příští roky.