Situace Volkswagenu je krajně napjatá. Hrozí propouštění téměř poloviny všech zaměstnanců

Výroba bateriového vozu ID.4 v továrně Volkswagenu.

Výroba bateriového vozu ID.4 v továrně Volkswagenu. Zdroj: Profimedia

Mateřská společnost mladoboleslavské Škody Auto není v nejlepší kondici. Situace koncernu Volkswagen je naopak krajně napjatá. Platí to obzvláště v investicích, cash flow, atraktivitě jednotlivých modelů a v oblasti softwaru. Německý gigant proto bude muset šetřit, hovoří se až o čtyřiceti procentech ze 682 tisíc zaměstnanců, kteří by mohli koncern opustit, a to i v důsledku nástupu umělé inteligence nebo robotizace. Tyto informace uvedl předseda odborů Škody Jaroslav Povšík s odkazem na nedávné zasedání evropské a světové rady koncernu, kterého se účastnil.

Týdenní zasedání se koná jednou ročně a účastní se ho mimo jiné i kompletní představenstvo jedné z největších automobilek světa. Vzhledem k vážnému stavu, v jakém se má nacházet, hrozí masivní propouštění, které se má dotknout v různé míře všech lokalit.

„Volkswagen bude muset zeštíhlet, hovoří se až o čtyřiceti procentech celkového počtu zaměstnanců. To vše ne prostřednictvím vyčlenění, jak by se mohl někdo domnívat, ale zejména technologicky – nástupem umělé inteligence, robotizace,“ uvádí Povšík v magazínu Škodovácký odborář. Na dobré kondici „fau-vé“ přitom závisí i nespočet malých i velkých dodavatelů z celého světa, pro které pracuje přes milion osob.

K nejohroženějším lokalitám má patřit závod v Bruselu, který spadá pod koncernovou značku Audi. Nejasný je ale i dlouhodobý plán pro budoucnost závodu Škody ve Vrchlabí, který zhotovuje hlavně převodovky. Ty nacházejí uplatnění ve vozech se spalovacím motorem, ovšem ne v těch čistě elektrických. Stávající legislativa Evropské unie počítá s úplným zákazem prodeje spalovacích vozů po roce 2035.

„Dokonce i Audi má vážné problémy a nechce se věřit, že také vysoce prémiový segment Porsche Holding na tom není nejlépe,“ uvádí Povšík s odkazem na zasedání.

Problémy nejen prémiových značek pramení z opakovaného selhávání koncernového podniku Cariad. Ten měl dodávat mimo jiné klíčový software do nových modelů, jeho příprava se ale opakovaně zpožďuje a s ní i uvádění nových modelů na trh – z těchto důvodů muselo například zmíněné Porsche posunout uvedení velmi očekávaného modelu Macan.

Ke zlepšení dosud nevedla ani personální zemětřesení ve vedení Cariadu. Software, který měl vyvinout Cariad, si tak koncern pořizuje od automobilek či startupů. Před rokem si koupil pětiprocentní podíl v čínském XPengu, s nímž vyvíjí novou architekturu pro elektrické vozy. Aktuálně také oznámil investici v přepočtu až 116 miliard korun do amerického výrobce elektromobilů Rivian, k jehož softwaru tak získal okamžitý přistup.

Nejen Volkswagen, ale všichni výrobci v posledních měsících narážejí na ochlazující se trh s čistě elektrickými vozy, po kterých není zdaleka taková poptávka, v jakou automobilky doufaly.

„Udělali jsme rychlý nástup elektromobility, předběhli jsme přípravu (dobíjecí) infrastruktury ve velkých státech, vliv má i zdražení energií, kdy Německo odstupuje od uhlí a atomové energie. Samozřejmě jsme také zaspali v modelech a nejlepší nejsou ani naše IT systémy,“ shrnuje Povšík potíže, které koncern řešil na zasedání.

Plán však zůstává neměnný – jedinou cestou pro budoucnost Volkswagenu zůstává kompletní přechod na čistě elektrické vozy. Těch koncern prodal od ledna do června 141 tisíc, tedy o 3,3 procenta méně než loni. V Evropě byl propad ještě zřetelnější, prodeje se snížily téměř o čtvrtinu. Stejně jako ostatní výrobci i Volkswagen přitom počítal, že v tomto období bude odbyt elektromobilů dál rychle růst. Data za druhé letošní čtvrtletí zatím koncern nezveřejnil.

Se sebereflexí nicméně koncernové představenstvo neplýtvá, tvrdí Povšík s odkazem na zasedání: „Pokud někdo očekává, že si bude představenstvo sypat hlavu popelem, tak je naivní. Všechny jejich přednesy končily v podstatě stejně: Jsme už na dobré cestě, máme desetibodový plán, jdeme k vrcholu, vyděláme peníze, budeme první na světě.“