Stávky začínají. Jihokorejcům se bouří Češi kvůli mzdám, zaměstnanci Nexenu zastaví výrobu

Jihokorejský výrobce pneumatik Nexen z Žatce na Lounsku.

Jihokorejský výrobce pneumatik Nexen z Žatce na Lounsku. Zdroj: Profimedia

Jihokorejský výrobce pneumatik Nexen z Žatce na Lounsku.
Jihokorejský výrobce pneumatik Nexen z Žatce na Lounsku.
Jihokorejský výrobce pneumatik Nexen z Žatce na Lounsku.
4
Fotogalerie

Atmosféra mezi jihokorejskými vlastníky firem, které v Česku působí v autoprůmyslu, a zdejšími odboráři začíná připomínat Hru na oliheň, populární korejský seriál boje o přežití. V úterý začnou stávkovat a před korejskou ambasádou v Praze protestovat zaměstnanci společnosti Nexen Tire Europe, výrobce pneumatik ze Žatce na Lounsku. Na neomezenou dobu se tak zcela zastaví podnik o 1100 zaměstnancích, jenž předloni vygeneroval zisk přes 709 milionů korun. Neshody hlásí také odbory nošovického závodu jihokorejské automobilky Hyundai. Tamní odbory rovněž nevylučují možný vstup do stávky.

Nexen je největším investorem na hranici Žatecka, Chomutovska a Mostecka, pneumatiky zde vyrábí od roku 2017. Podnik, jenž má továrny ještě v Koreji a v Číně, se doposud nedohodl s odboráři na podobě jakékoli kolektivní smlouvy. Spor se vede hlavně o růst mezd. Nástupní mzda operátora výroby dosahuje 22 700 korun, tvrdí odbory a mimo jiné požadují růst o 8,3 procenta. Korejští zástupci společnosti měli na pondělním jednání uvést, že je stávka nelegální, a vyhrožovat nařízením přesčasů, sdělil předseda největšího odborového svazu KOVO Roman Ďurčo. Jednání proto skončila neshodou.

„Stávka bude časově neomezená. Firma bude stát, dokud se nedohodneme. Nenecháme se zastrašit,“ uvedl na tiskové konferenci Ďurčo. Jednání o kolektivní dohodě běží neúspěšně téměř čtyři roky. Nadpoloviční většina zaměstnanců má se stávkou souhlasit, přes 190 jich to již stvrdilo podpisem. Nexen na dotazy deníku E15 ani jiných médií nereagoval.

Že je stávka zcela legální, naopak tvrdí Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů, která stávkující plně podporuje. Středula připomněl, že Nexen v minulosti obdržel čtyřmiliardovou, a tudíž jednu z největších investičních pobídek od českého státu. „Předpokládal bych, že se firma bude chovat sociálně udržitelně. Chování jihokorejských firem v Česku je vážným signálem i vzhledem k tomu, že se Jižní Korea uchází o tendr na dostavbu jaderné elektrárny Dukovany,“ uvedl pro deník E15 Středula.

Středula tím narážel i na zjitřenou atmosféru v nošovickém závodu jihokorejské automobilky Hyundai, přestože nemá s Nexenem nic společného kromě země původu. Automobilka nyní vede s odbory kolektivní jednání.

„Jsem přesvědčen, že se nám podaří najít shodu. Mzdová část naší aktuální kolektivní smlouvy je platná až do konce března 2023,“ řekl pro deník E15 mluvčí jediného závodu Hyundai v EU Petr Michník. Zástupce tamní odborové organizace Patrik Fupšo uvedl, že odbory požadují růst mezd o 14,9 procenta a kompenzační bonus. V závodě pracuje 3300 zaměstnanců, kteří dle odborů pobírají v průměru 47 tisíc korun hrubého, odměna běžného dělníka je však údajně značně nižší.

„Český management firmy se bohužel nedávno obměnil a bojí se jihokorejských majitelů, natož s nimi jednat. Stejně jako v Nexenu se ani v Hyundai neúčastní vrcholní zástupci firmy jednání a posílají na ně jen bezvýznamné koordinátory bez pravomocí. Nevylučuji stávku ani v Nošovicích, nechci ale předjímat, rozhodnou jednání v příštích dnech,“ upřesnil deníku E15 Fupšo.

On i Středula upozorňují, že mají podobně nedobré poměry panovat i v jihokorejských dodavatelských firmách navázaných na Hyundai. Fupšo zmínil například autodíly produkující Hyundai Mobis, logistickou Hyundai Glovis, výrobce autosedaček Hyundai Transys nebo ocelárnu Hyundai Steel.

„Všude je to podobné. Vedení firmy nechává vše na českém managementu a jednání se neúčastní, až když jde do tuhého nebo při podpisu smlouvy. Nexen může být průkopník a dát impulz ke stávkám dalším jihokorejským firmám v Česku,“ shoduje se Fupšo se Středulou. „V Koreji neexistuje zákoník práce. V minulosti se v zemi upalovali lidé, aby podpořili podpis kolektivní smlouvy. Také jsou známá videa, jak zaměstnanci běhají po střechách výrobních hal a nahánějí je těžkooděnci,“ dodává Fupšo s tím, že neshody v tuzemsku vyplývají z kulturních rozdílů.

Odborový předák Josef Středula informoval o postupu Nexenu premiéra Petra Fialu a ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku. Podle Středuly se nyní situace mezi zaměstnavateli a zaměstnanci v Česku horší a může docházet i k dalším stávkám, přestože nejsou cílem odborů na rozdíl od dosažení dohod.

Situace v automobilovém průmyslu se v posledním období zhoršuje, což pociťuje mimo jiné i Škoda Auto. Odborářský magazín upozornil, že Škoda ruší směny. „Opět chybějí čipy do výroby především na montážní lince v závodě MB I (Octavia, Enyaq),“ uvedl škodovácký magazín. Na montážní lince pro výrobu modelů Enyaq a Octavia tak proběhnou tento týden jenom čtyři směny: „Zaměstnanci jsou z tohoto zděšení a ptají se, co bude dál, nikdo jim však v tuto chvíli nedokáže odpovědět a nejistota stále stoupá.“ Škoda ruší směny také v závodě ve Vrchlabí, který produkuje hlavně převodovky.

„Navzdory přetrvávající dynamické situaci v dodávkách komponentů neplánuje společnost Škoda Auto v současné době úplné zastavení výrobního programu. Jeho pokles řešíme prostřednictvím redukce počtu směn, a to v závislosti na aktuální disponibilitě dílů pro jednotlivé modely,“ uvedla v obecné rovině mluvčí automobilky Martina Špittová.