Svatý grál baterií se vzdaluje. Ceny akumulátorů poprvé za dvanáct let vzrostly

Dlouhé roky kontinuálně klesajících cen baterií jsou u konce, alespoň prozatím.  Agentura Bloomberg zveřejnila každoroční průzkum BloombergNEF, podle něhož lithium-iontové akumulátory pro elektrické vozy meziročně zdražily o sedm procent.

Dlouhé roky kontinuálně klesajících cen baterií jsou u konce, alespoň prozatím.  Agentura Bloomberg zveřejnila každoroční průzkum BloombergNEF, podle něhož lithium-iontové akumulátory pro elektrické vozy meziročně zdražily o sedm procent. Zdroj: Škoda Auto

Dosud baterie pro elektromobily zlevňovaly každoročně kolem deseti procent.
2
Fotogalerie

Dlouhé roky kontinuálně klesajících cen baterií jsou u konce, alespoň prozatím.  Agentura Bloomberg zveřejnila každoroční průzkum BloombergNEF, podle něhož lithium-iontové akumulátory pro elektrické vozy meziročně zdražily o sedm procent. Stalo se tak poprvé od roku 2010, kdy agentura studii začala zveřejňovat.

Dosud baterie pro elektromobily zlevňovaly každoročně kolem deseti procent. Nyní ale jejich producenti čelí novým výzvám. Sektor dusí rostoucí ceny surovin i komponent a k tomu přetrvávající logistické problémy způsobené pandemií koronaviru. Výsledkem je nová cena baterií, která v průměru povyskočila z loňských 141 na 151 dolarů za kilowatthodinu. Ta se podle tvůrců studie nejspíš výrazně nezmění ani příští rok.

„Ceny surovin a komponent jsou hlavním důvodem zdražení,“ říká jasně Evelina Stoikou, hlavní autorka zprávy. Ta zároveň podotýká, že se změnil poměr nákladů mezi bateriovým článkem a zbytkem akumulátoru. V oboru bylo dlouho ustáleným pravidlem, že výrobní náklady článku představují 70 procent celkových nákladů. To už ale neplatí. Vloni se poměr změnil na 74:26, a letos dokonce na 83:17.

Ceny bateriového článku a zbytku příslušenství v cenách roku 2022

Zdroj: Agentura Bloomberg, v dolarech za kilowatthodinu

Výzkumníci zůstávají optimističtí v tom, že akumulátory, které od roku 2010 zlevnily o 89 procent, svůj potenciál ke snížení výrobních nákladů ještě zdaleka nevyčerpaly. Trend ale zcela jistě bude pomalejší, než na který byla veřejnost dosud zvyklá. Ještě před dvěma lety agentura odhadovala, že baterie protnou magickou hranici stovky dolarů za kilowatthodinu v roce 2024, nyní ale očekávají, že to bude o dva roky později. Tato hranice má přitom elektromobilům zajistit, že svými výrobními náklady budou schopné konkurovat vozům se spalovacím motorem, a to v masovém měřítku.

Nejlevněji baterie pro elektromobily – 127 dolarů za kilowatthodinu – momentálně vyrábějí v Číně, což je dáno tím, že je v zemi a soběstačný a plnohodnotný bateriový výrobní řetězec. Ve Spojených státech je výroba v průměru o čtvrtinu dražší, v Evropě pak dokonce o třetinu.

Nejčastějšími typy akumulátorů pro elektrovozy jsou dnes lithium-železo-fosfátové baterie anebo ty s chemickým složením nikl-kobalt-mangan. Další generace baterií mají stavět například na bázi síry či tuhého elektrolytu. V obou případech mají nové technologie přinést výrazně delší dojezd elektromobilů, bezpečnost i nižší výrobní náklady. Na tyto novinky si ale podle odborníků fanoušci elektromobility musejí počkat minimálně do druhé poloviny tohoto desetiletí, v masovém měřítku ovšem spíše do další dekády.