Tatra vyvine nový ekologický motor, poputuje do vozů pro hasiče i armádu
Nový kopřivnický osmi- nebo dvanáctiválec splní normu Euro 6. Má pohánět vojenské a hasičské speciály. S výrobou se počítá do tří let.
Automobilka Tatra Trucks chystá další modernizaci svého vzduchem chlazeného motoru. Začne budovat zkušebnu pohonných jednotek a dalších agregátů za 150 milionů korun. Kromě vlastních zdrojů počítá s evropskými dotacemi. Usiluje také o podporu Agentury pro podnikání a inovace.
Výroba motorů má v Kopřivnici téměř stoletou tradici. „Budeme pokračovat ve vývoji vzduchem chlazeného motoru jak v osmi-, tak ve dvanáctiválcové verzi. U té první bychom se chtěli dostat na emisní úroveň Euro 6, opět to bude výhradně český výzkum a vývoj, angažovat chceme firmu Motorpal,“ uvedl generální ředitel Tatra Truck Radek Strouhal.
Podle evropské normy platné třetím rokem musejí být vznětové, tedy dieselové motory stejně „čisté“ jako zážehové. Jde o dosažení ještě nižších emisí pevných částic a oxidů dusíku, než stanovoval předpis Euro 5, který už motory s logem Tatra splňují.
Nové pohonné jednotky nebudou určeny pro řadu nákladních automobilů Phoenix, kde se nadále počítá s agregáty nizozemské firmy DAF. „Budeme je montovat primárně do řady Force a Terra určené pro speciální aplikace, hasiče, vojáky. Obě tyto řady využívají i vlastní kabinu Tatra. Na vývoj motoru splňujícího novou evropskou normu budeme potřebovat dva až tři roky,“ dodal Strouhal.
Továrna požádala Agenturu pro podnikání a inovace o dotaci v programu Potenciál. Část prostředků musí vynaložit na samotný výzkum a vývoj, další pak na výrobní linku. „Jakákoli podpora nám velmi pomůže, investice je vysoká, a vzhledem k tomu, že jde o výzkum a vývoj, bude její návratnost dlouhá. Určitě je ale smysluplná i proto, že vychováme vysoce kvalifi kované pracovníky,“ uvedl technický ředitel Tatry Radomír Smolka.
Automobilka investuje do modernizace výroby i rozsáhlého areálu v Kopřivnici zhruba 500 milionů korun ročně. Snížení spotřeby paliva, a tím i emisí má kromě motoru napomoci i nová generace páteřových podvozků s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými nápravami.
Cílem je snížení ztrát, tedy zvýšení účinnosti hnacího řetězce. „Samozřejmě jsme tlačení i přicházející legislativou požadující snížení emisí oxidu uhličitého,“ poznamenal Smolka.
Výkony automobilky Tatra|