Tatra vyvine nový ekologický motor, poputuje do vozů pro hasiče i armádu

Výroba ve společnosti Tatra Trucks

Výroba ve společnosti Tatra Trucks Zdroj: Pavel Otto

Výroba ve společnosti Tatra Trucks
Výroba ve společnosti Tatra Trucks
Výroba ve společnosti Tatra Trucks
Výroba ve společnosti Tatra Trucks
Výroba ve společnosti Tatra Trucks
25 Fotogalerie
Pavel Otto

Nový kopřivnický osmi- nebo dvanáctiválec splní normu Euro 6. Má pohánět vojenské a hasičské speciály. S výrobou se počítá do tří let.

 

Automobilka Tatra Trucks chystá další modernizaci svého vzduchem chlazeného motoru. Začne budovat zkušebnu pohonných jednotek a dalších agregátů za 150 milionů korun. Kromě vlastních zdrojů počítá s evropskými dotacemi. Usiluje také o podporu Agentury pro podnikání a inovace.

Výroba motorů má v Kopřivnici téměř stoletou tradici. „Budeme pokračovat ve vývoji vzduchem chlazeného motoru jak v osmi-, tak ve dvanáctiválcové verzi. U té první bychom se chtěli dostat na emisní úroveň Euro 6, opět to bude výhradně český výzkum a vývoj, angažovat chceme firmu Motorpal,“ uvedl generální ředitel Tatra Truck Radek Strouhal.

Podle evropské normy platné třetím rokem musejí být vznětové, tedy dieselové motory stejně „čisté“ jako zážehové. Jde o dosažení ještě nižších emisí pevných částic a oxidů dusíku, než stanovoval předpis Euro 5, který už motory s logem Tatra splňují.

Nové pohonné jednotky nebudou určeny pro řadu nákladních automobilů Phoenix, kde se nadále počítá s agregáty nizozemské firmy DAF. „Budeme je montovat primárně do řady Force a Terra určené pro speciální aplikace, hasiče, vojáky. Obě tyto řady využívají i vlastní kabinu Tatra. Na vývoj motoru splňujícího novou evropskou normu budeme potřebovat dva až tři roky,“ dodal Strouhal.

Továrna požádala Agenturu pro podnikání a inovace o dotaci v programu Potenciál. Část prostředků musí vynaložit na samotný výzkum a vývoj, další pak na výrobní linku. „Jakákoli podpora nám velmi pomůže, investice je vysoká, a vzhledem k tomu, že jde o výzkum a vývoj, bude její návratnost dlouhá. Určitě je ale smysluplná i proto, že vychováme vysoce kvalifi kované pracovníky,“ uvedl technický ředitel Tatry Radomír Smolka.

Video placeholder
Tatra Phoenix 6x6, oficiální video • Tatra Deutschland

Automobilka investuje do modernizace výroby i rozsáhlého areálu v Kopřivnici zhruba 500 milionů korun ročně. Snížení spotřeby paliva, a tím i emisí má kromě motoru napomoci i nová generace páteřových podvozků s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými nápravami.

Cílem je snížení ztrát, tedy zvýšení účinnosti hnacího řetězce. „Samozřejmě jsme tlačení i přicházející legislativou požadující snížení emisí oxidu uhličitého,“ poznamenal Smolka.

Výkony automobilky TatraVýkony automobilky Tatra|E15