Výrobu biopaliv z použitých fritovacích olejů brzdí spor o železniční vlečku

Výrobna biopaliv druhé generace společnosti BioVis ze skupiny Safichem v Ústí nad Labem.

Výrobna biopaliv druhé generace společnosti BioVis ze skupiny Safichem v Ústí nad Labem. Zdroj: BioVis

Výrobna biopaliv druhé generace společnosti BioVis ze skupiny Safichem v Ústí nad Labem.
Výrobna biopaliv druhé generace společnosti BioVis ze skupiny Safichem v Ústí nad Labem.
Výrobna biopaliv druhé generace společnosti BioVis ze skupiny Safichem v Ústí nad Labem.
Tomáš Plachý
5 Fotogalerie

Tuzemský výrobce biopaliv BioVis ze skupiny Safichem miliardáře Tomáše Plachého se na nadnárodním komoditním gigantem Glencore domáhá přístupu k železniční vlečce v areálu bývalé Setuzy v Ústí nad Labem. Vlakové cisterny BioVis potřebuje, aby se mohl hlásit do velkých tendrů odběratelů typu rafinerie Unipetrol. Avšak jinudy než přes pozemky Glencoru vlak neprojede.

„Glencore dosud přístup k vlečce blokoval. Nyní jsme začali jednat s novým vedením společnosti,“ řekl deníku E15 Plachý. BioVis se již kvůli celé věci obrátil rovněž na Úřad pro přístup k veřejné infrastruktuře. Na jeho stanovisko se nyní čeká. 

„Považujeme za velice nevhodné komentovat v médiích obsah obchodních vztahů mezi naší společností a našimi obchodními partnery, a to nejen z důvodů našich interních etických  postupů, ale i s ohledem na náš respekt k našim obchodním partnerům. O to intenzivnější je pak náš výše uvedený pocit v situaci, kdy jsme tázáni na společnost BioVis, která naši společnost doposud vůbec nekontaktovala,“ reagovala Aneta Martišková, jednatelka Glencore Agriculture Czech. 

Podle Plachého ovšem jednání probíhalo s bývalým šéfem Glencoru pro Česko Maurice Bensadonem. Ten se v říjnu v rámci koncernu přesunul do čela italské pobočky. 

BioVis vyrábí biopaliva druhé generace. Ty se už nedělají z řepky, ale z jiných surovin. Plachého firma vyrábí biopaliva z použitého fritovacího oleje. Aktuálně BioVis produkuje kolem 3000 tun biopaliv měsíčně.

Příští rok se má dostat na měsíční kapacitu 4500 tun. Na plnou měsíční produkci 6000 tun biopaliv se ale bez železniční vlečky už nedostane. Celkově dosud BioVis do výroby v Ústí investoval 120 milionů korun. 

„Obecně se konstatuje zásada veřejné přístupnosti vleček. S ohledem na požadavky evropské směrnice má provozovatel veřejně přístupné vlečky stejné povinnosti jako provozovatel celostátní a regionální dráhy. Tedy zejména umožnit dopravci, který má zájem provozovat dopravu na vlečce, nediskriminační přístup k vlečce a k jejímu užívání. Provozovatel veřejně přístupné vlečky tedy nemůže sám určovat, kterému dopravci umožní přístup na vlečku a kterému nikoliv,“ uvedla advokátka Veronika Slobodová z právní kanceláře Bjalončik Slobodová advokáti.

Původně BioVis produkoval biopaliva rovněž z řepky. Výrobu však v roce 2016 odstavil, protože za stávajících ekonomických podmínek nedávala smysl. Největším českým výrobcem biopaliv z řepky je společnost Preol z holdingu Agrofert.