Vývoz letounů L-39NG do Vietnamu za miliardy pojistí státní společnost EGAP

Slovenští armádní piloti testovali letoun Aero L-39 NG na letišti Sliač.

Slovenští armádní piloti testovali letoun Aero L-39 NG na letišti Sliač. Zdroj: Aero Vodochody

Výroba letadla L-39 NG v Aeru Vodochody
Výroba letadla L-39 NG v Aeru Vodochody
Slovenští armádní piloti testovali letoun Aero L-39 NG na letišti Sliač.
Maďarsští instruktoři před L-39NG
Slovenští armádní piloti testovali letoun Aero L-39 NG na letišti Sliač.
9
Fotogalerie

První zahraniční zakázka na nové proudové letouny L-39NG, které vyvinulo a vyrábí Aero Vodochody, získala klíčovou podporu státní exportní pojišťovny EGAP. Zbrojařské firmě Omnipol, spoluvlastníkovi letecké továrny, pojistila bankovní záruky za dodávku dvanácti strojů ve vyzbrojené verzi do Vietnamu. Vývozu tak už nic nebrání. Přesnou hodnotu kontraktu EGAP s ohledem na obchodní tajemství neupřesnil. Podle informací deníku E15 dosahuje vyšších jednotek miliard korun.

„Podpoření vývozu nového letounu je pokračováním bezmála třicetileté spolupráce, během níž český letecký průmysl s pojištěním EGAP dodal své stroje, náhradní díly a služby do řady zemí několika kontinentů,“ řekl šéf představenstva společnosti Jan Procházka. Dodal, že L-39NG patří mezi technologickou špičku v oboru s velmi vysokou přidanou hodnotou.

Pojištění zakázky pro Vietnam je podle Procházky jedním z největších současných obchodních případů EGAP. Zároveň patří k největším exportům, které se českému obrannému průmyslu v posledních letech podařily, a to v sofistikovaném oboru, kde Aero a Omnipol čelí konkurenci světových hráčů. Jsou jimi například italský koncern Leonardo nebo jihokorejské a ruské zbrojovky.

Na výrobě L-39NG se podílí řada domácích firem. „Je to úspěch celého českého leteckého průmyslu,“ dodal předseda představenstva EGAP.

Pro prvního zákazníka z ciziny má už Aero v pokročilé fázi montáže pět strojů. „Rozjezd sériové výroby nového letounu běží podle plánu,“ uvedl mluvčí firmy Tobiáš Tvrdík    

Kontrakt s vietnamským ministerstvem obrany, jehož součástí je i výcvik pilotů a instruktorů, logistická podpora a další služby, navazuje na dřívější dodávky českých, přesněji československých letounů do této asijské země. Omnipol, který se v minulosti zaměřoval na obchod s vojenskou technikou, vyvezl více než devět tisíc letadel. Vedle cvičných strojů Zlín Z-226T nebo dvoumotorového aerotaxi Aero Ae-45 šlo především o nejúspěšnější proudové cvičné letouny na světě L-39 Albatros.

Z Vodochod vzlétlo 2900 albatrosů. Ceněny byly pro svoji robustnost, kvalitu, schopnost provozu ve všech klimatických podmínkách nebo pro jednoduchost údržby. A také proto že mohly být nasazeny v ostrých bojových operacích.

Vietnamu dodalo Aero začátkem osmdesátých let 24 letounů L-39 pro výcvik kadetů. Další deset albatrosů si vietnamská armáda koupila počátkem devadesátých let od Ukrajiny.

Na vývoji nového stroje L-39NG se spolu s Aerem podílel právě Omnipol. Od září je spoluvlastníkem vodochodské firmy. Většinu v ní drží společnost HSC Aerojet, kterou ovládá maďarský finančník Kristóf Szalay-Bobrovniczky.

Aero loni hospodařilo se ztrátou 1,026 miliardy korun, meziročně ji snížilo o 108 milionů. Výsledky ovlivnila pandemie i investice do letounu L-39NG. Oproti roku 2019 klesl čistý obrat firmy z 2,89 miliardy na 2,48 miliardy korun.

EGAP se o letecký průmysl zajímá dlouhodobě

  • Pojištění zahraničních dodávek českého leteckého průmyslu, jehož těžiště se nachází u středočeských Vodochod a poblíž Kunovic a Otrokovic na jižní Moravě, se Exportní a garanční pojišťovací společnost věnuje od založení na začátku devadesátých let. 
  • EGAP pojistil Aeru Vodochody a Letu Kunovice první významný obchodní případ  v roce 1994. Byl to vývoz dvanácti letounů L-59 a tří L-410 pro ministerstvo obrany Tuniska. Další stroje L-410 směřovaly zejména do Indie, Tanzanie a Ugandy a také do Německa a Dánska.
  • V roce 2007 začalo pojišťování výroby a úvěru na výrobu pro Aero, týkalo se dodávek vrtulníků S-76 pro americkou firmu Sikorsky. V Aeru se vyráběly v letech 2000 až 2018, pojištěno bylo 169 těchto helikoptér.
  • V roce 2009 se Aero dostalo do stabilní finanční situace, financování programu vrtulníků později převzaly komerční banky. To EGAP umožnilo vstoupit do dalšího dlouhodobého projektu vodochodské továrny – výroby částí nového vojenského nákladního letounu KC-390 pro brazilský Embraer.
  • Celkový objem exportu podpořeného EGAP přesahuje jeden bilion korun. Za 29 let fungování státní společnost podpořila vývoz českých exportérů do 130 zemí světa od Austrálie po Zambii. Mezi historicky největší obchodní případy patří modernizace železniční tratě v Ázerbájdžánu.