Z šedesáti tisíc na pětadvacet. Škrty v těžbě ropy srazí ceny za pronájem tankerů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Isaac Wedin, Flickr.com (CC BY 2.0)

ilustrační foto
ilustrační foto
ilustrační foto
Ropný tanker
ilustrační foto
6
Fotogalerie

Ještě letos si rejdaři účtují za pronájem supertankeru přes šedesát tisíc dolarů za den. Příští rok by to mohlo být jen 25 tisíc dolarů. Může za to nižší těžba i méně spekulací na budoucí růst cen ropy.

Ohlášené snížení těžby ropy v zemích OPEC zkomplikuje příští rok život majitelům ropných tankerů. Po žních z loňského a letošního roku se musejí podle analytiků oslovených agenturou Bloomberg připravit na propad cen za pronájem svých lodí. Sazby za použití supertankerů by v roce 2017 měly v průměru klesnout na 25 tisíc dolarů za den. Jen na konci letošního prosince ještě majitelé tankerů dokázali svou kapacitu prodat za více než 60 tisíc dolarů za den, uvádí v pravidelné analýze agentura Platts.

„Pokud OPEC dodrží slovo a na začátku příštího roku sníží těžbu o 1,2 milionu barelů za den, povede to k růstu cen ropy, nižší poptávce a k menšímu objemu obchodu. Proto tankerové sazby klesnou. Mohou dokonce spadnout až na úroveň roku 2013,“ říká Frode Morkedal, analytik z Clarksons Platou Securities. Před třemi lety vyšplhala cena ropy na 110 dolarů za barel a sazby supertankerů se zřítily v průměru až na  18 621 dolarů za den.

Vyhlídky majitelů tankerů budou hodně záviset na tom, jestli se k OPEC přidá se snížením těžby také Rusko. Dalším klíčovým hráčem budou Spojené státy, které by při vyšší ceně mohly produkovat více dražší ropy z břidlicových ložisek. Tím by zmírnily i dopad škrtů v těžbě OPEC na celý trh. Úbytek práce by pak nemusel být pro tankery tak výrazný. Navíc část z nich by se mohla přesunout z trasy mezi Perským zálivem a východní Asií na lukrativnější cestu z Ameriky přes Atlantský a Indický oceán do Číny a Japonska. To by jim propad v tržbách mohlo částečně kompenzovat.

Tankerový byznys nabourají také obchodníci s ropou. Těm se letos vyplácelo kupovat ropu, čerpat ji do tankerů, ty pak nechat stát na moři a komoditu prodat později za vyšší cenu. Jenže rozdíl mezi spotovou cenou a cenou ropy za půl roku se smrskl na začátku prosince na 1,77 dolaru za barel. Pronájem tankeru na půl roku přitom stojí kolem 3,30 dolaru za barel. Na lodích je podle odhadů společnosti ClipperData zhruba 100 milionů barelů ropy, což odpovídá zhruba padesáti supertankerům. Čeká se, že obchodníci část těchto zásob vrhnou na trh a o další pronájem lodí nebudou mít zájem.

Největší provozovatel konvenčních tankerů na světě, bermudská společnost Teekay, předpovídá, že rok 2017 bude pro provozovatele lodí na přepravu ropy bolestivý. Ale během příštího roku klesne po snížení těžby v OPEC přebytek ropy, poměry na trhu se narovnají a to vše v době, kdy zpomalí také růst kapacity světové tankerové flotily. V roce 2018 by proto situace pro tankery měla být podle Teekay výrazně lepší.