Zbořená tabu Sergia Marchionneho. Jak bývalý ředitel Fiatu zbavil italskou automobilku dluhů

Sergio Marchionne na snímku z roku 2004

Sergio Marchionne na snímku z roku 2004 Zdroj: reuters

Dokázal to. Společnost Fiat Chrysler Automobiles je po 14 letech působení Italokanaďana Marchionneho bez dluhů. Ozdravení firmy se ovšem neobešlo bez řady nekompromisních a radikálních opatření. Čtěte, čím se bývalý ředitel Fiatu, který ve středu zemřel, zapsal do historie společnosti.

Prvním Marchionneho krokem po nástupu do funkce generálního ředitele Fiatu bylo jednání s vedením General Motors, se kterým v roce 2000 Fiat uzavřel smlouvu, jež dávala GM možnost Fiat převzít, nicméně s podmínkou, že Američané převezmou i dluhy italského partnera. Vystrašené vedení GM raději zaplatilo 2,2 miliardy dolarů penále za zrušení smlouvy, jen aby se Fiatu zbavilo. Tato půjčka uklidnila věřitele.

Během následujících let Marchionne zaútočil na několik neměnných tabu italské hospodářské a sociální politiky. „Nemá smysl, abychom aplikovali pro Fiat kolektivní smlouvu kovodělníků platnou pro celou Itálii. Naše potřeby jsou jiné,“ prohlásil. Levicové odbory CGIL mu vyhlásily válku, nicméně při hlasování ve všech italských továrnách většina zaměstnanců dala Marchionnemu důvěru. Druhé tabu se nazývá Confindustria, svaz italských podnikatelů.

„Je to zkostnatělá byrokratická organizace, potřebujeme mít volné ruce“, šokoval kolegy Marchionne. Příkladu Fiatu později následovaly jiné velké firmy jako například největší světový producent brýlí Luxottica.

Třetí tabu se jmenuje Ferrari. Fiat vlastní velkou většinu jeho akcií. Marchionne se rozhodl prestižního výrobce osamostatnit a kotovat na newyorské burze. Dnes firma přináší holdingu stále vyšší zisky. V roce 2009 americké automobilce Chrysler hrozil bankrot. Marchionnemu se podařilo přesvědčit prezidenta Obamu, aby uvolnil úvěr 6,6 miliardy dolarů na záchranu holdingu za podmínky, že se Chrysler dostane pod křídla Fiatu.

Bez ohledu na obavy místního establishmentu i odborů Obama souhlasil. Z holdingu Fiat se stal FCA se sídlem v Nizozemsku. Půjčka byla během stanovené doby vrácena a značka Jeep se mezitím stala největším hitem holdingu. V loňském roce se pod tímto jménem prodalo více než 1,5 milionu vozů. Marchionnemu se podařilo získat i sympatie Donalda Trumpa – část produkce jeepů a ramů se přesunula z Mexika do Michiganu.

Nejodvážnější sázkou bylo ale rozhodnutí přenést těžiště výroby z levných automobilů na značky premium. „Asijští výrobci budou vždy schopni vyrábět za nižší ceny, musíme naopak vyrábět vozy, na kterých se vydělává,“ prohlásil. Mimo Jeepu a Ferrari se pozornost obrátila i na Maserati a Alfu Romeo. Výsledky doposud neodpovídají očekávání. V loňském roce se vyrobilo 43 tisíc maserati a letos jich mělo být 75 tisíc. Ale snížená poptávka to neumožní. Podobné je to i se značkou Alfa Romeo. Letos se jich mělo vyrobit 170 tisíc, ale nakonec jich bude jen 140 tisíc.

Marchionnemu se také nepodařilo uzavřít dohodu s dalšími velkými producenty. GM jeho nabídky ke sňatku odmítl. Na jaře se hovořilo o plánu korejského holdingu Hyundai převzít kontrolu nad celým FCA. Přesto se Marchionneho mise zdařila. FCA je bez dluhů.