Zisky státních firem dramaticky klesají. Za tři roky se propadly na méně než polovinu

Železniční doprava v České republice

Železniční doprava v České republice Zdroj: E15 Michael Tomeš

České dráhy
Železniční doprava v České republice
Letiště Praha
Letiště Praha
Odbavování nákladních letadel na letišti v Praze
6
Fotogalerie

O více než polovinu se za pouhé tři roky snížily hospodářské výsledky firem ovládaných státem. Ještě v roce 2018 vykázalo šestatřicet subjektů jako ČEZ, Čepro, přenosová soustava ČEPS, Mero, Letiště Praha, České dráhy nebo Lesy České republiky zisk po zdanění v souhrnné výši téměř 33 miliard korun. Za loňský rok celkové číslo spadlo na 14,7 miliardy. Plyne to ze zpráv ministerstva financí o strategických společnostech s majetkovou účastí státu a státních podnicích. Zlepšení letošních výkonů úřad nečeká.

„Pandemie koronaviru, přijatá protiepidemická opatření a jejich doprovodné efekty způsobily v roce 2020 hluboký propad domácí ekonomiky,“ zdůvodňuje ministerstvo meziroční snížení souhrnného čistého zisku státem kontrolovaných firem o 42 procent pod patnáct miliard korun. V roce 2019 přitom vydělaly 25,3 miliardy. 

Na druhé straně je zřejmé, že rozsah aktivit jednotlivých subjektů je velmi rozdílný. Některé proto covid tolik nezasáhl. Například Lesy ČR se potýkaly především s kůrovcovou kalamitou. „Příčiny růstu nebo naopak poklesu zisku se u jednotlivých společností mohou významně lišit,“ uvedl Tomáš Weiss z tiskového oddělení ministerstva.

Video placeholde
Inflace. Zdražuje se nejvíce za posledních 13 let • Videohub

Analytici míní, že covid představuje klíčový, avšak nikoliv jediný důvod. „Státní správa stále vykazuje citelně slabší výkonnost než sféra soukromá, a to i přes citelný nárůst počtu státních zaměstnanců. Ti často nejsou tak přínosní, zejména po zohlednění růstu jejich výdělků, který aktuálně předčí růst výdělků v privátních podnicích. To už samo o sobě je na pováženou,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Navzdory propadu v hospodaření polostátních a státních firem byl loňský rok úspěšnější z pohledu státního rozpočtu. Strategické společnosti, kam vláda počítá i národní podnik Budvar, Kongresové centrum Praha nebo hotel Thermal, odvedly na dividendách zhruba 17 miliard korun. Předloni to bylo o tři a půl miliardy méně.

Nejlépe si vedl ČEZ, který zvýšil zisk po zdanění ze 17,4 miliardy korun v roce 2019 na loňských více než jedenadvacet miliard. Nicméně před třemi roky dosáhl výsledku 23,8 miliardy. „Skupina ČEZ prokázala i v období, kdy je většina sektorů hospodářství těžce zasažena důsledky pandemie covid-19, že je stabilní firmou,“ uvedl šéf ČEZ Daniel Beneš.

Právě tuzemský výrobce a dodavatel energií má na ekonomických výkonech největší podíl. „Podstatná část výsledku hospodaření strategických společností je závislá na ČEZ. V rámci všech subjektů je jeho postavení dominantní,“ potvrdil Weiss.

Naopak nejhůře dopadly České dráhy, které po předloňském zisku 3,3 miliardy korun vykázaly záporné hospodaření ve výši čtyř miliard. ČD měly minulý rok největší problémy v osobní dopravě, v některých měsících jezdila jen desetina obvyklého počtu cestujících.

„Přesto jsme po celou dobu pro občany zajišťovali základní dopravní obslužnost a náklady s tím spojené nebyly plně kryty tržbami. To je hlavní důvod propadu,“ řekl předseda představenstva národního dopravce Ivan Bednárik.

Hranici dvoumiliardové ztráty pak atakovaly Prisko a Letiště Praha. Podnik Řízení letového provozu měl minus 1,4 miliardy.   

Prisko aktuálně spravuje OKD, které převzalo v roce 2018. Podle ministerstva došlo v hospodaření Prisko k výraznému výkyvu pouze v roce 2020, a to v důsledku posílení majetkové účasti právě v těžební společnosti.

Na výsledcích Letiště Praha se naopak jednoznačně podepsala covidová pandemie. „Stejně tak ovlivnila a nadále ovlivňuje i další subjekty, a to zejména Thermal, Kongresové centrum Praha, ale také Českou exportní banku a Exportní garanční a pojišťovací společnost, jejichž primárním cílem není tvorba zisku,“ dodal Weiss.